Trädfällning (arborist)

Vad tar man betalt :) ?

48 inlägg 25927 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Houthakker  
#218075 200m3 hugger du manuellt väl på 5 dagar? Man kan nog hugga det för virket!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218093
Houthakker skrev:200m3 hugger du manuellt väl på 5 dagar? Man kan nog hugga det för virket!

Spänstigaste huggaren på skogsforum hittills. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

tomppa_89  
#218094
Houthakker skrev:200m3 hugger du manuellt väl på 5 dagar? Man kan nog hugga det för virket!


Tänker du jobba på 24h/dygn? 200m3 manuell huggning låter lite i överkant på 5 dagar... snarare 5 veckor om du är nybörjare och skall kvista å plocka ihop virket också..

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

machonisti  
#218139
Houthakker skrev:200m3 hugger du manuellt väl på 5 dagar? Man kan nog hugga det för virket!

Styv jävel!

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

tallen100  
#218212 Där ligger man i lä :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

T Landström  
#218214 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lk-RVAltnWQ&list=PLU_8RLxycNKvbDjahyJxuyU8-SK-FKDhd&index=35[/youtube]

Skulle väl funka om det är träd i denna dimension... ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Houthakker  
#218516 Har listor någanstans hemma, rund 40fub om dagen, fällning, kvistning och lägga ihop för skotning. Arbetet var i Finland i en kanonfin björkdunge. Stora högar blev det.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

jonathanA  
#218523 Du menar att du manuellhugger och kvistar 4 stycken stoora skotarlass! på en arbetsdag!? Då hade jag varit väldigt nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#218530
Houthakker skrev:Har listor någanstans hemma, rund 40fub om dagen, fällning, kvistning och lägga ihop för skotning. Arbetet var i Finland i en kanonfin björkdunge. Stora högar blev det.
FINLAND !!!! Det förklarar saken, där är "grapparna" av det rätta "Firket" :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

superglue  
#218531 Uthålligt klarar jag c:a 20 kubik om dagen i hyfsat normalskog och slutavverkning. Att hugga 200 m3 på en vecka i sverige, då jobbar man nog bara en vecka också!
Jag högg dock 10 m3 på 2 timmar för några veckor sen, men då var medelstammen på 5 kubik :shock: :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

superglue  
#218532 Min far har förresten ett dagsrekord från den gamla goda tiden innan skördarna på 33 m3fub på en dag, då var det antagligen närmast kvistfri skog och så högg han på rent ackord.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#218533 :surp: Visst går det att få till stora mängder under en dag vid perfekta förhållanden. Själv högg jag 73, tremeters björk under en timma i min ungdom. Det hade då inneburit 584 bit på 8 timmar om jag orkat hålla tempot och det funnits tillräcklig mängd kvistfri skog. Det hade kanske räckt till ett drygt skotarlass beroende på maskinstorlek och dimension på virket.

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

superglue  
#218634
Houthakker skrev:Har listor någanstans hemma, rund 40fub om dagen, fällning, kvistning och lägga ihop för skotning. Arbetet var i Finland i en kanonfin björkdunge. Stora högar blev det.



40 fub låter väldigt mycket? apterar inte alls då? eller väldigt grov skog?

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

alias  
#218864 Känner två bröder som högg helstam i riktigt fin granskog (väl kvistrensad pelarsalsskog) i början på 80-talet. Plan fastmark och ingen ytsten.

En post om 540 m3sk tog 10 dagsverken att hugga, men då bestod den av 512 stammar.

Räknar man om det blir det 459 m3fub (räknar på 0,85 i omräkningstal då det är grov skog) delat på 10 dv och 8 h/dv => 5,74 m3fub/h

... men då talar vi om riktigt grov skog, inget vidare behov av brossling eller aptering och lite kvistning.

Som sagt var - duktiga huggare, men också osannolikt bra förutsättningar för att producera kubik, inget man kan räkna med som medeltal.

Ursäkta, hamnade visst lite OT.

Har haft hjälp av en av dessa bröder nu i vinter (ca 30 år äldre, men fortfarande tekniskt duktig och med hyffsad fysik) med en gallring (ojämnt bestånd med förväxande klyngig björk över granar av varierande höjd och naturliga hinder som försvårat vägdragningen). Under dessa omständigheter är jag glad om man hugger 0,5-0,7 m3fub/h även om det blir uttag av förväxande individer (mycket precisionsfällning för att inte fördärva de lägre granarna).

Vad jag vill ha sagt är att förutsättningarna påverkar så oerhört - klen, grovkvistig skog och/ eller dåliga terrängförhållanden drar snabbt ner produktionen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

sködarförare  
#219281 vi fäller träd p tomter i Stockholm o Gästrikland. I Stockholm tar vi för normalstora träd 1000kr o övergrova 1200 extra för vinchning i Gästrikland har vi tidigare legat på 500 men kommer o gå upp till 750kr/träd vi kör äver ris o virke både i Stockholm (där vi samarbetar med en firma fån Norrtälje) o i Gästrikland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).