Uppvärmning

Lossnat bruk i kakelugn

6 inlägg 10458 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lossnat bruk i kakelugn

Karman  
#218409 Hej.

Har en Kakelugn hemma i radhuset. Flyttade in dec 2011 så det är andra vintern vi eldar i ugnen.
Märkte häromdagen att det hade lossnat en bit murbruk som sitter direkt upp innanför öppningen innan stigningen uppåt börjar i ugnen. Märkte även när jag undersökte att det mesta av bruket just vid denna sektionen satt relativt löst.
Känns även som att det ryker in en liten gnutta efter att biten lossnat. Kan även vara inbillning och det är långt ifrån tillräckligt mycket för att man ska låta bli att elda pga det. Kan detta ens ha någon påverkan på luftflödet genom ugnen?

Undrar även vad ni tror det kan kosta att få ugnen reparerad i vår?

Kan ta bilder på "urfallet" om någon önskar för att hjälpa till med en diagnos!

Tack på förhand.
Markus



   TS
Avatar Fallback

Re: Lossnat bruk i kakelugn

Tosca  
#218414 Ta kontakt med en kakelugnsmakare, det ska inte ta många timmar för en sådan att fixa det åt dig. Finns det större problem så kan denne se dessa direkt dessutom.
Det är noga hur man eldar i en kakelugn, se till att få instruktioner om det när du ändå har hjälp ute.

Användarvisningsbild

Re: Lossnat bruk i kakelugn

vetinte  
#218427 Är de en "riktig" kakelugn så ska du definitivt ta kontakt med en kakelugnsmakare.
O kolla gärna upp så de inte e en "duktig murare". För riktiga kakelugnar e lite kompiserlade.
O ska inte repareras med vanligt bruk.

Avatar Fallback

Re: Lossnat bruk i kakelugn

Brickan  
#218429 Laga inte med vanligt bruk - ingen cement i en kakelugn. Kakelugnar sätts och eldstaden kläds med lerbruk. Dvs lera + sand + vatten i passande proportion. Detta är ett jobb för en kakelugnsmakare.

Användarvisningsbild

Re: Lossnat bruk i kakelugn

Camwood  
#218512
Brickan skrev:Laga inte med vanligt bruk - ingen cement i en kakelugn. Kakelugnar sätts och eldstaden kläds med lerbruk. Dvs lera + sand + vatten i passande proportion. Detta är ett jobb för en kakelugnsmakare.

Även krita ingår i bruket när man fogar på utsidan för att de e ljust.
(Krita ägg och vatten) Färdig lera (keramisklera ) finns att köpa tror ja.

Avatar Fallback

Re: Lossnat bruk i kakelugn

axwell  
#218521 Kan tänka mig att det är samma mtrl. som man använder vedspisars ugnstak. Det finns att köpa som färdigt torrbruk inkl. järnfilsspån alt. svarvspån.
Runt 200 kr för 5 kg.

Med framgång brukar jag blanda fin lera med finsiktad sand i propotionerna 1/3 plus lite vatten till en kladdig smet.
Stålborsta underlaget först, lägg på minst 1 cm så jämnt det går, värm med svag värme i något dygn innan eldstaden tas i bruk.

Köp lerbruket med spån om du inte har tillgång till bra lera/sand.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).