Socialt (mer om oss)

Tjejer i skogen?

134 inlägg 42635 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21661 Det är en förändring på gång, men den går ack så sakta...
Det finns ju lika många killar som inte klarar av olika jobb som det finns tjejer som inte gör det. Kön gör inte skillanden på vad man kan jobba med, och blandade arbetsplatser är ALLTID trevligare (=produktivare!)

Elmia
Användarvisningsbild

Va kul! =)

Skogstjej  
#21747 Surfade omkring lite och fann denna tråd! Var bara tvungen att regga mig och skriva. Äntligen livstecken från en tjej! :D Själv har jag jobbat i 2-3 år nu och bara träffat en enda... Kul också att se att ni killar gillar att se oss där ute :D . Själv älskar jag mitt jobb.
Är rätt kul att se skogsägarnas miner när de kommer fram till maskinen och inser att det är en tjej som sitter där men till 99,9% blir de flesta glada när den första chocken lagt sig.

Användarvisningsbild

Re: Va kul! =)

masterchief  
#21750
Skogstjej skrev:Surfade omkring lite och fann denna tråd! Var bara tvungen att regga mig och skriva. Äntligen livstecken från en tjej! :D Själv har jag jobbat i 2-3 år nu och bara träffat en enda... Kul också att se att ni killar gillar att se oss där ute :D . Själv älskar jag mitt jobb.
Är rätt kul att se skogsägarnas miner när de kommer fram till maskinen och inser att det är en tjej som sitter där men till 99,9% blir de flesta glada när den första chocken lagt sig.

Välkommen hit :D
Skogsverige behöver fler tjejer 8)
Hoppas du finner forumet trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Va kul! =)

Skotartjejen  
#21755
Skogstjej skrev:Surfade omkring lite och fann denna tråd! Var bara tvungen att regga mig och skriva. Äntligen livstecken från en tjej! :D Själv har jag jobbat i 2-3 år nu och bara träffat en enda... Kul också att se att ni killar gillar att se oss där ute :D . Själv älskar jag mitt jobb.
Är rätt kul att se skogsägarnas miner när de kommer fram till maskinen och inser att det är en tjej som sitter där men till 99,9% blir de flesta glada när den första chocken lagt sig.

Hej kul att träffa på en annan tjej, hoppas att fler hittar hit. Vi finns men är ganska sällsynta än så länge.

Tror nog att det är gammal vana att folk tänker att det är ett tungt jobb i skogen, men det beror ju alldeles på vad man sysslar med. Att köra en maskin kräver ingen större muskelstyrka men man måste använda hjärnan.

Det jag kan känna är att det blir lite problem för mig om maskinen pajar, men det finns ju de som bara pysslar med att skruva maskiner. Kan i allafall byta gripslangar själv om det behövs och det är ju de som går oftast. Och så lär man sig vartefter man håller på. Nu har de vågat släppa ut mig på surmark utan att va rädda för att jag ska lägga ner det första jag gör :D.

   TS
Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21771 Ska rätta mig själv tänkte jag. Det var i tidningen Skogsteknik som jag läste om de här tjejerna som upplevde det svårt att få jobb i skogen som maskinförare och inte i tidningen Skogen som jag skrev.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Va kul! =)

Skogstjej  
#21822
masterchief skrev:
Välkommen hit :D
Skogsverige behöver fler tjejer 8)
Hoppas du finner forumet trevligt.[/quote]


Verkar vara ett trevlig forum, tack :) . Kul att kunna "prata" så här och kunna få tips och råd och träffa flera skogsmaskinförare, både kvinnliga och manliga.

Användarvisningsbild
Skogstjej  
#21825
Skotartjejen skrev:Läste tidningen Skogen idag om tjejer som ville jobba i skogen.

De upplevde det som hopplöst att få jobb som maskinförare fast de hade bra betyg och bra kontakter.
Verkade som om entreprenörerna ville ha killar för att de inte trodde tjejerna skulle fixa ett jobb med maskiner och att jobba ensamma.

Kan ju bara tala för mig själv, det är så skönt att va för sig själv utan att behöva vara trevlig jämt och ständigt även om man inte är på det humöret. Men,men, jag är väl lite av en ensamvarg och skulle jag lida av lappsjuka så blir det snabbt avhjälpt när jag måste införskaffa proviant till hushållet hahaha.



Har själv upplevt problem med att få jobb, tyvärr. Alltså är det upp till oss, Skotartjejen, att visa att vi kan! Och vill! 8).
Måste ändå säga tack till er alla där ute som välkomnar oss ut till er. Det känns väldigt skönt och det är uppskattat :)

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21829 Håller med om att det att det känns väldigt positivt att vara här inne och man känner sig välkommen.

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#21835 Tycker det alltid är välkommet när olika brancher blandas ut lite med både tjejjer och killar.

Min ena syrra kör gladerligen traktor som tusan, även om det var ett tag sen som hon var väldigt aktiv och numera jobbar som kontorsråtta. Har även fler som kan sätta sig bakom ratten på T190:an utan problem.

Något jag tycker är konstigt är att tjejjer inte tror på att de ska kunna styra större (manliga) maskiner.
En kväll när jag och min tjej och hennes kompis hade en liten stund över så tog jag dem på en provkörning i grävmaskin. De trodde inte de skulle kunna få den ur fläcken men jag visa dem var man satt och styrde, så tog det inte länge innan det flöt på rätt hyffsat! för att vara nybörjare då alltså.

Lasse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21838
lassel skrev: En kväll när jag och min tjej och hennes kompis hade en liten stund över så tog jag dem på en provkörning i grävmaskin. De trodde inte de skulle kunna få den ur fläcken men jag visa dem var man satt och styrde, så tog det inte länge innan det flöt på rätt hyffsat! för att vara nybörjare då alltså.


Det var mig ett märkligt lördagsnöje... 8)

(Jag erkänner, jag skulle också vilja ha en grävmaskin)

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21839 Varför skulle det vara svårare att förflytta en maskin än en bil?? Jag menar ingen kunde väl köra bil innan nå´n visat hur man skulle göra. Har fått lite samma reaktion nu när jag tog lastbilskort i höstas, att hur kan du klara av att köra nått som är så stort och du är ju galen, ja kanske är jag det men inte låter jag det stoppa mig vad folk tycker. 😈 8)

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21840
Skotartjejen skrev:Varför skulle det vara svårare att förflytta en maskin än en bil?? Jag menar ingen kunde väl köra bil innan nå´n visat hur man skulle göra. Har fått lite samma reaktion nu när jag tog lastbilskort i höstas, att hur kan du klara av att köra nått som är så stort och du är ju galen, ja kanske är jag det men inte låter jag det stoppa mig vad folk tycker. 😈 8)



Så ska det låta, alla är nybörjare någon gång. Man måste våga och visa andra att man menar det å vill testa eller genomföra som tex CE kort.
Har själv CE å det är inte alla som kan ta det. Tyckte att det kan va bra å ha i framtiden som extra kunnskap om man vill byta kariär.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#21842 Nu du SKOGSTJEJ nu blir man nyfiken :o Hur hamnade du i maskin,skogligt ubildad,stora brö.. :oops: förlåt,var i landet kör du,vad kör du :?:
Tycker det blir roligare med fruntimmer i skogen :lol:

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#21852 Ja tänk, vad lite man skulle kunna om man gjorde som alla andra tyckte och tänkte, med deras begränsningar och rädslor för det nya och okända. Uj uj, då skulle man väl vara hemmafru med förkläde. Tanken ger mig rysningar :? .

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#21857
Det var mig ett märkligt lördagsnöje... 8)

(Jag erkänner, jag skulle också vilja ha en grävmaskin)



Haha ja visst var den en lördag och tjejjen och hennes kompis var rätt spralliga efter att de fått köra en bandgrävmaskin som de bara sett på byggen förrut.

Är själv sugen på att testa köra en "riktig" skotare och en skördare någon gång, var nära att gå fram och fråga en skördarförare en gång om jag skulle få testa köra, men inte så bra och gå fram och vara i vägen.

Lasse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).