Socialt (mer om oss)

Vill ej ha skoterled på min åker

60 inlägg 42470 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

anersimyra  
#218387 :sad: Att sen få någon fälld för brott mot terrängkörningslagen är en helt annan historia, i en prejudicerande dom slås fast att det ska finnas uppsåt att förstöra för en fällande dom. Lagen är alltså tämligen tandlös, tyvärr.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218390 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218391 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

mrvimek  
#218392 Den som sätter upp tråd för att stoppa.Åker då en senare på kvället o den få den runt halsen så blir DU skyldig så den som sätter upp tråd dom vet inte va dom kan göra så skada 😡

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218395 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

mrvimek  
#218398 tråd ska tas ner till vinten om du inte ha häst där enligt lag för de händer att djur fastar o stryps när folk är lata o inte ta ner tråden inför vintern

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

tallen100  
#218399 Ja det är många stackars djur som slutat på det viset.. Tråd som inte används ska ner!

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

santatorp  
#218405
mrvimek skrev:tråd ska tas ner till vinten om du inte ha häst där enligt lag för de händer att djur fastar o stryps när folk är lata o inte ta ner tråden inför vintern


tallen100 skrev:Ja det är många stackars djur som slutat på det viset.. Tråd som inte används ska ner!


Det tror jag inte den ska...
Hur skulle de se ut om man skulle plocka ner alla stängsel på vintern ,för att sen sätta upp dom på våren igen.

Jag har varken tid eller lust att plocka ner flera mil med stängsel ...

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218406 Är det någon speciell häststängselregel eller?
Jag bygger rätt mycket stängsel, ofta delfinansierat och besiktat av länsstyrelsen, och aldrig har jag plockat ner ner någon tråd för vintern. Är ofta ett stort jobb att bygga stängsel, ingen vill hanka ut och upp tråden varje år.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

tallen100  
#218416 Uttryckte mej lite otydligt. det jag syftade på i försa hand är gammal taggtråd/stängsel som sitter kvar eller ligger på marken i gamla hagar eller skogen där det inte hålls på med djur längre.... vissa har svårt att städa undan efter sej.. och det har många djur blivit lidande av.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Tosca  
#218417
mrvimek skrev:Den som sätter upp tråd för att stoppa.Åker då en senare på kvället o den få den runt halsen så blir DU skyldig så den som sätter upp tråd dom vet inte va dom kan göra så skada 😡

Ska man bara stängsla för att stoppa går det ju att använda fårnät, eller gunnebostängsel - sitter ju kring många industrifastigheter.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

ruth  
#218434
elis skrev:Det finns med all säkerhet en skoterklubb i området. Tala med dem och be dem sätta upp förbudsskyltar. Det kanske också finns alternativa vägar som de kan skylta upp istället. Problemet med att bara stänga ned en del av en led brukar bli att de letar sig andra sträckningar som kanske är sämre.


Ja, de är inte lätta att hitta men efter lite sökande tror jag de heter "Locknebygdens skoterklubb". Hittar dock inget telefonnummer men får leta vidare.

Jag är som sagt bekymrad över att de har ritat en skoterled på min åker på sidan skoterleder.org. Detta är nog en bidragande orsak till att skoteråkningen blivit så massiv just i vinter. De åker dessutom exakt som de har ritat upp på den hemsidan.

Jag tycker inte det finns någon anledning till att de ska åka på åkermark överhuvudtaget inne i byn, de kan hålla sig till den officiella skoterleden 500m därifrån. Kollar ni på kartan så ser ni att skoterleden över min mark (Ångstavägen parallell med E45 söder om Brunflo) bara är en genväg för att slippa åka på den riktiga skoterleden som går i en krok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

jmatsson  
#218467 Man får stängsla in åkern o hänga reflexer på tråden så att dom ser var tråden är och åker dom in i tråden så blir deras eget fel.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

elis  
#218470 Kommunen brukar ha ett föreningsregister på sin hemsida ( eller via deras växel) där ska det finnas telefonnummer till någon engagerad person.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

JD 2006  
#218482
T Landström skrev:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.



En liten fråga till er som tolkar punkt två och tre.....Vad är problemet?

Läs den första inledande raden i terrängkörningslagen så löser sig saken en hel del.
Körning är förbjudet.......som sagt så är snöskoterkörning bara ett stort undantag från lagen, det är de som väldigt många inte riktigt förstår.

Känner flertalet personer som sitter med i olika skoterklubbar som fortfarande på fullaste allvar tror att skoterkörning hör till Allemansrätten :-t .
Som vanligt när det gäller skoterkörning så är det vi själva som kommer att gräva våran egen grav när många tar för givet att det bara är å köra där det finns lite snö på marken.
Det blir bara fler markägare som kommer att sätta stop för skoterkörning om inte alla kollar upp det ordentligt.

PS. Det där med stängsel m.m. så om nån kör in i ditt stängsel och skadar sig själv samt ditt stängsel så är de väl ändå du som skall ha ersättning för ett sönderkört stängsel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).