Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105632 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

peter399  
#190575 Jag tryckte övergång till 15" svärd gjorde stor skillnad. Helt klart är det det tunnaste slyet (ca 1cm) som kan ge problem. Se till att byta drev också när du byter kedja/svärd. Det är när det börjar bli lite grövre sen som den verkligen kommer till sin rätt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

typograpus  
#208911 Har både en traditionell röjsåg (STIHL) och en kedjeröjare (Husqvarna). Vanlig röjsåg kan vara snabbare på röjningar som utförs i tid och klena förstaröjningar. När det är grövre stammar eller extra tätt är kedjeröjaren helt överlägsen. Med kedjeröjaren slipper man kast och skador på stammar som ska stå kvar. Kedjehopp är inget problem, händer knappt när man har kört in svärd och kedja. Det blir inte mycket stensågning heller. Gör även lite kvistning och kapning av dubbeltoppar. Man tar enkelt isär kedjeröjaren och transporterar på ryggen eller i bil. Nya modeller är lätta att starta, är sågen någorlunda varm startar man den på ryggen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Seb macahan  
#217737 Fråga till Peter399. Orkar den med 15" svärd?
Jag har kört två dagar och är helt förbluffad att sågen inte fått mer uppmärksamhet. Alla proffsröjare verka hata sågen. Jag har röjt ganska mycket med traditionell 252Rx. Och den ska nog få hänga kvar på hyllan tills min plantering som inte är planterad ska röjas I TID. Där kan jag tänka mig att den traditionella är snabbare men i eftersatt inte en chans. Jag skulle nästan kunna tänka mig att ställa upp i en duell med en "proffsröjare" i ett bestånd som är eftersatt eller 15årigt . (detta kanske jag får äta upp men. Jag har tidigare varit "proffsröjare" (röjt åt andra för betalning) hur man nu är det men jag kanske var kass, vad vet jag.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Pensionär  
#218332 Tar mig friheten och svarar för proffs röjarna. Började själv jobba som röjare efter att man blev pensionär. Något måste man ju ha att göra om dagarna.

Har testat kedjeröjsågen i två olika omgångar och såhär tycker jag.

I en slyröjning, tänker främst på björksly i tall/gran plantering. Där är klingan att föredra, för med den är det bara att ösa på. Med svärdet så måste man ju helt enkelt såga i den takt kedjan klarar av.

Sen i grov röjning ( bottenröjning bhd 7 cm ) föredrar jag också klingan. Detta om skogen är någorlunda normalt röjd tidigare. Vid ett träd på ca 8 cm i rotkap är du mycket snabbare klar med klinga och har gått iväg till nästa träd.

Kedjeröjsågen kommer till sin rätt i eftersatta snåriga bestånd. Där rotkapen ligger någonstans runt 4-5 cm.
Fortfarande kapar man här även snabbare med klinga, men med svärdet är det mycket lättare att slippa till när det är riktigt jävligt tätt. Är det snårigt och stammar som har roten flera meter bort så är det mycket lättare att såga sig framåt med kedjeröjsågen helt klart. Helt enkelt man sparar tid på att det är lättare att röra sig med den än med traditionell röjsåg när det är riktigt tätt.

Fördelar som att man kan kapa dubbeltoppar är ju sant, men det blir självverksamma som kan dra nytta av den fördelen. Som anställd har jag inte betalt för att fixa till dubbeltoppar.

Får se hur jag gör, tänker ibland på om man ska köpa en.
Anledningen till att man tvekar lite är att på många av dom objekt som jag röjt skulle jag inte vart snabbare med kedjeröjsåg.
Men då ibland kommer man ju till dom riktigt bortglömda skogarna, och det krävs inte många hektar tjock snårskog för att produktionen ska minska.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218336 Klingsågen kräver större vana. Såga av en stam spm är 7-10cm görs inte helt enkelt med en klingsåg.
Vi pratar nu om självverksamma som kanske kör en vecka i sin skog.
Har själv en klingsåg, fastsågningar är legio, för att inte prata stensågning. Vem har inte röjt bort
den fina granen pga kast från klingan 😡

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

värmSkog  
#218339
Röjkvist skrev:Vem har inte röjt bort den fina granen pga kast från klingan 😡


Det känner jag inte alls igen =))

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#218340
värmSkog skrev:Inlägg av värmSkog » 4 minuter sedan.

Röjkvist skrev:Vem har inte röjt bort den fina granen pga kast från klingan 😡



Det känner jag inte alls igen =))

Re: Kedjeröjsåg bra?


Inte jag heller, det händer ju inte ens varannan minut :oops:

Jodå kedjesågen vinner i min skog.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

vetinte  
#218352 Måste ställa en "vetinte" fråga. :oops:
Har bara sett kedjeröjsågar användas i typ parker för stamkvistning.
O då var där en stor båge i selen som gick från ryggen upp o fram över huvudet.
Såg väll ganska smidigt ut MEN i skogen ?
Kan de verkligen funka ?
Nu kanske de e så att där finns olika kedjeröjsågar ?
Använder bara vanlig röjsåg själv.
O eftersom jag ju e "vetinte" så ställer jag frågan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#218361
vetinte skrev:O eftersom jag ju e "vetinte" så ställer jag frågan.
:smile: Det är bra, fråga på bara.

Bågen över huvudet är till för att hålla vikten från den framåtriktade armen. Den hålls av ett elastiskt band från bågen. Du kan rentav släppa allihopa och kedjan når ändå inte backen.

Trångt i skogen? Ja om du i snärjskog får bågen på en sida trädet och försöker gå på andra så blir det stopp. Men det händer sällan och det är ju bara att ha lite koll på grejorna. Jag tycker man i trång skog är föredömligt "smal" med kedjeröjaren jämfört med ett "brett" handtag på klingröjaren.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

vetinte  
#218396
towes skrev:
vetinte skrev:O eftersom jag ju e "vetinte" så ställer jag frågan.
:smile: Det är bra, fråga på bara.

Bågen över huvudet är till för att hålla vikten från den framåtriktade armen. Den hålls av ett elastiskt band från bågen. Du kan rentav släppa allihopa och kedjan når ändå inte backen.

Trångt i skogen? Ja om du i snärjskog får bågen på en sida trädet och försöker gå på andra så blir det stopp. Men det händer sällan och det är ju bara att ha lite koll på grejorna. Jag tycker man i trång skog är föredömligt "smal" med kedjeröjaren jämfört med ett "brett" handtag på klingröjaren.


:lol: :lol: Jag tyckte bara att de verkade som de skulle var i vägen.
Ergonomiskt så verkade de vara en bra grej.
Jaja nu har jag fått svar iaf :grin: O nu "vetjaglitemer"

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219319 Den där bågen över huvudet ser ut att kunna fastna överallt men när jag provkörde kedjeröjaren så var det bara när jag glömde bort den och skulle gå under en lutande stam som det tog i. Bågen är ju i mitten, rakt fram, och märktes knappt under röjning.

Hade de inte vibrerat så hemskt i ryggen så hade jag köpt en kedjeröjsåg men aldrig att jag går med den som det är nu, hela dagar, varje dag. Nej tack.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222088 Om man inte vil ha den där bågen över huvudet finnes det et alternativ i Stihl KM130 med HT-KM. Har kjøpt en som kompletering til "vanlig" röjsåg. :smile:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PZcbHa00KUA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

vetinte  
#222105
Rank skrev:Om man inte vil ha den där bågen över huvudet finnes det et alternativ i Stihl KM130 med HT-KM. Har kjøpt en som kompletering til "vanlig" röjsåg. :smile:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PZcbHa00KUA[/youtube]

HA :grin: Den såg ju riktigt smidig ut ju. Undra om det finns till HQ också :?: Det måste jag ju ta reda på i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#222117
vetinte skrev:HA :grin: Den såg ju riktigt smidig ut ju. Undra om det finns till HQ också :?: Det måste jag ju ta reda på i alla fall.


Husqvarna hade tidigare en modell med en riktig 4-taktsmotor (Honda), var nära att köpa den, minns inte varför jag ändrade mig.

Tyckte att Stihlsågen på klippet var riktigt seg, skönt att jag inte valde den.

Biltemas (utgången modell) som jag använder är piggare men har samma nackdel som Stihl och klingröjare betr. sele (upphängning).

Rörligheten för Husq. kedjeröjare är överlägsen, jag begränsar det handikappet genom att ha selen öppen i midjan för att lättare kunna styra svärdet framåt/bakåt utan att flytta kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222119
Pensionär skrev:Tar mig friheten och svarar för proffs röjarna. Började själv jobba som röjare efter att man blev pensionär. Något måste man ju ha att göra om dagarna.

Har testat kedjeröjsågen i två olika omgångar och såhär tycker jag.

I en slyröjning, tänker främst på björksly i tall/gran plantering. Där är klingan att föredra, för med den är det bara att ösa på. Med svärdet så måste man ju helt enkelt såga i den takt kedjan klarar av.

Sen i grov röjning ( bottenröjning bhd 7 cm ) föredrar jag också klingan. Detta om skogen är någorlunda normalt röjd tidigare. Vid ett träd på ca 8 cm i rotkap är du mycket snabbare klar med klinga och har gått iväg till nästa träd.

Kedjeröjsågen kommer till sin rätt i eftersatta snåriga bestånd. Där rotkapen ligger någonstans runt 4-5 cm.
Fortfarande kapar man här även snabbare med klinga, men med svärdet är det mycket lättare att slippa till när det är riktigt jävligt tätt. Är det snårigt och stammar som har roten flera meter bort så är det mycket lättare att såga sig framåt med kedjeröjsågen helt klart. Helt enkelt man sparar tid på att det är lättare att röra sig med den än med traditionell röjsåg när det är riktigt tätt.

Fördelar som att man kan kapa dubbeltoppar är ju sant, men det blir självverksamma som kan dra nytta av den fördelen. Som anställd har jag inte betalt för att fixa till dubbeltoppar.

Får se hur jag gör, tänker ibland på om man ska köpa en.
Anledningen till att man tvekar lite är att på många av dom objekt som jag röjt skulle jag inte vart snabbare med kedjeröjsåg.
Men då ibland kommer man ju till dom riktigt bortglömda skogarna, och det krävs inte många hektar tjock snårskog för att produktionen ska minska.


Tycker att detta inlägg sammanfattar kedjeröjsågen mot en vanlig röjsåg väldigt bra.

För den självverksamma som kanske inte behöver ha samma tempo och samtidigt kan göra lite stamkvistning, ta bort dubbeltoppar med mera så är en kedjeröjsåg inget dåligt val. Men som produktionsröjjning åt bolag där det sällan uppkommer eftersatta bestånd så är kedjeröjsågen ingen maskin som ökar tempot.

Rent arbetsmiljömässigt kan det finnas vissa fördelar men tyvärr blir de ökade kostnaderna för röjjningen för stora.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).