Skördare

Ponsse vs Valmet

14 inlägg 4886 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse vs Valmet

Skogstjej  
#21819 Körde en Valmet 901 i gallring och slutavverkning och måste, trots att jag är totalt Ponsse-frälst 8) , säga att den var hur skön som helst att köra. Medvridande hytt är inte fel men tycker att pelaren vid fönstret var lite störande. Säkert en vanesak (körde den bara någon månad) men skulle gärna velat se mer åt sidan, speciellt i gallring :) .
Men men... finns inte mycket som slår Ponsse :wink: .



   TS
Avatar Fallback
Ponsse  
#21820 Håller med dig bruden :wink:

Användarvisningsbild
masterchief  
#21821 Nu är blåfrälst, men skulle nog köra Ponsse hellre än valmet.
Kan inte säga varför, det är magkänslan.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21823
masterchief skrev:Nu är blåfrälst, men skulle nog köra Ponsse hellre än valmet.
Kan inte säga varför, det är magkänslan.


Ah jag tror du bara vill vara inställsam å impa lite bara för att skogstjej tycker om Ponsse. :wink:

Användarvisningsbild
Skogstjej  
#21827
masterchief skrev:Nu är blåfrälst, men skulle nog köra Ponsse hellre än valmet.
Kan inte säga varför, det är magkänslan.



Rottne är en av de maskiner jag, ännu, inte fått äran (?) att köra. Har endast sett en 2004 och den tyckte jag var såå liten? Kändes lite.. menar inget illa :roll: ... 80-tal. Får kanske surfa in på Rottnes hemsida och kolla in dem lite :) . Går ju några stycken i skogarna.

   TS
Användarvisningsbild

hej

Lars-Erik Plåth  
#21833 aja men på ponssen har du ju en stor kran pelare framför dig är det bättre tycker du då??

Användarvisningsbild
Thunborg  
#21837 Stter inte kran ganska långt från hytten , jag menar blir det inte svårt med avståndet till aggregatet på en ponsse.Valmeten har man ju aggregatet precis framför sig 8)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21865 Har provat både och,lär säga att i gallring så skulle jag lätt välje en maskin med kranen på sidan å medsvängandet hytt. (eco-log lr. valmet). Överlägsen sikt och kontroll över trädval och kvarstårende stammar.
I slutavverkning är det inte av lika stor betydelse. Där överväger det att man får in mindre skakningar i hytten med kranen frampå.

Användarvisningsbild
Skogstjej  
#21868
Thunborg skrev:Stter inte kran ganska långt från hytten , jag menar blir det inte svårt med avståndet till aggregatet på en ponsse.Valmeten har man ju aggregatet precis framför sig 8)


Har tyvärr inte kört Ponsse-skördare så mycket... Men vet att med Valmet:en kändes det som man hade bra kontroll över aggreggat och fällning :) . Gillade i varje fall 901:an massa.
Senast redigerad av Skogstjej tis 04 mar 2008, 18:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#21890
Henrik K skrev:
masterchief skrev:Nu är blåfrälst, men skulle nog köra Ponsse hellre än valmet.
Kan inte säga varför, det är magkänslan.


Ah jag tror du bara vill vara inställsam å impa lite bara för att skogstjej tycker om Ponsse. :wink:

Du fick mig där Henrik :lol:

Avatar Fallback
Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22017 Kör en ponsse beaver med hn125 kran störe delen i gallring å det är då inte nå problem med sikten fungerar kanon :D

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22026 Tycker att man har bättre sikt när man ska gallra när kranen sitter framför en,det är ju endå åt sidorna man gallrar.Går ju fortare att snurra på huvudet en med hela hytten.Men man har ju bättre sikt när man ska göra vägval när kran sitter på sidan då får man ju lite bättre framförhållning

Avatar Fallback
Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28184 har kört lite 901 och kör Ponsse Beaver för fullt och jag kan säga att Ponssen känns mkt stabilare när kran har lägre tyngdpunkt och måste säga att jag inte vill köra valmet :P

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28252 jag ha prova båda två och jag skulle välja valmet pga den överlägsna sikten plus att den är produktivare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).