Uppvärmning

Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

12 inlägg 39940 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Akvbg  
#217303 Hej.

Har en gammal fotogenkamin, en Husqvarna WARM-WIND 1600. Står i en jaktstuga.

Ibland brinner det hyffsat bra i kaminen men nu på senaste har det varit väldigt dålig effekt på den.

Har provat lite olika typer av fotogen, diesel och blandningar.

Har nu plockat ur brännaren och regulatorn för jag tänkte rengöra vilket säkert behövs även om det inte var länge sedan sist.

Det jag undrar är om någon sitter med info om hur man bäst sköter en sån här kamin. Någon kanske till och med har en gammal bruksanvisning liggande.

På bilderna syns det en liten spiral i mitten av brännaren, där bränslet sugs upp. Går denna att ta loss för rengöring? Det finns en liten ögla i mitten av "spiralen" och till kaminen finns det en lång pinne med en krok i änden som skulle passa bra i öglan. Pinnen används också för att reglera vreden på regulatorn.

Bifogar några bilder på hur det ser ut i röret samt en bild på regulatorn.

Bild


Bild


Bild


Alla tips och trix mottages tacksamt!

Mvh
Andreas



   TS
Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Skogstinsen  
#217448 Du kan plocka isär lådan på sista bilden. Har för mig det sitter en flottör där med munstycke. Ta ur allt och rengör. Skruva isär den försiktigt jag tror locket är fjäder belastat. Men det är ingen kraftig fjäder så du behöver inte sätta den i ett skruvstäd. :wink:

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Akvbg  
#217468 Jag har idag pratat med Bertilsson från forumet som är en riktigt expert på fotogenkaminer. Stort tack!

Nu har jag haft isär regulatorn och rengjort alla delar, även munstycket med den lilla slitsen som sitter rakt under regultorvredet. Locket är inte fjäderbelastat så jag slapp skruvstädet =), men munstycket är fjäderbelastat.

Var mycket sot och skit i själva brännaren. Jag fick aldrig loss "veken" den sitter som berget, men vågar inte ta i för mycket heller så den går sönder.

Finns tydligen en liten "lucka" i innerväggen nere vid veken. Denna luckan är öppen när kaminen är kall för att det ska gå lättare att tända och sedan stängs den när det blir varmt. Denna kan tydligen kärva ibland.

Får se hur bra den kommer fungera nu, helt säkert bättre för det var riktigt smutsigt i brännaren och i röret som leder från regulatorn till brännaren.

/Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Skogstinsen  
#217502 Ja men se där. Hoppas den funkar bättre nu. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Akvbg  
#218109 Gjorde ett nytt försök att få loss veken igår. Nu gick det efter mycket jobb. Skar med en kniv runt veken så gott det gick. Sen tog jag pinnen som hör till kaminen och krokade i den i öglan som sitter i veken och när jag tog i så gott jag orkade så ploppade den ut.

Det fanns mycket sot och smuts under veken så jag förstår varför det har brunnit dåligt.

Monterade tillbaka kaminen idag och proveldade. Nu blev det stor skillnad på lågorna och effekten ökade markant. Hade snart 19 grader i stugan.

Bild


Tack för hjälpen!

/ Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

halvproffs  
#218117 Har haft en sådan i huggarkojan för många år sedan men den gav så mycket värme på den lilla ytan så det var bastu när men gick in. Skaffade senare en mindre mer lagom för kojan.
En i jaktlaget byggde om sin för dieseldrift iom att fotogenen blivit så dyr. Om du vill kan jag höra mig för hur han gjorde.

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Akvbg  
#218126 Jag körde regulatorn på max för det mesta idag men kom inte upp i mer än 20 grader under dagen. Nu var det iofs -5 grader inne i stugan när jag började. Stugan är en gammal tågvagn som inte är särskilt stor men vet inte hur det är med isoleringen.

Jag har hört lite om att justera regulatorn för att passa med diesel. Det finns en liiiiten springa i ett mässingsrör som sitter under regulatorvredet och denna springa kan man göra nån tiondels mm större. Har inte provat detta själv men hört talas om det.

Halvproffs, fråga gärna din jaktkompis hus han gjorde, om det inte är nått besvär.

Eldar nu med tvättnafta från lantmännen och den kostar ca 20 kr/l och finns i dunk om 20 liter. Men det vore ju trevligt att komma ner till 15 kr/l i stället.

/ Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

beros  
#695579
Akvbg skrev:Jag har idag pratat med Bertilsson från forumet som är en riktigt expert på fotogenkaminer. Stort tack!

Nu har jag haft isär regulatorn och rengjort alla delar, även munstycket med den lilla slitsen som sitter rakt under regultorvredet. Locket är inte fjäderbelastat så jag slapp skruvstädet =), men munstycket är fjäderbelastat.

Var mycket sot och skit i själva brännaren. Jag fick aldrig loss "veken" den sitter som berget, men vågar inte ta i för mycket heller så den går sönder.

Finns tydligen en liten "lucka" i innerväggen nere vid veken. Denna luckan är öppen när kaminen är kall för att det ska gå lättare att tända och sedan stängs den när det blir varmt. Denna kan tydligen kärva ibland.

Får se hur bra den kommer fungera nu, helt säkert bättre för det var riktigt smutsigt i brännaren och i röret som leder från regulatorn till brännaren.

/Andreas

Hej Andreas!
Jag har också en Warm Wind 1600 fotogenkamin.
Jag har rengjort allt i regulatorbehållaren munstycke,nål och kollat alla rörliga delar.
Jag tycker att det kommer ut dåligt med fotogen från behållaren.
Det droppar bara från utloppet,när ventilen är på siffran 6.
Det droppar något mindre på siffran 1
Vore tacksam för tips
Mvh Bertil

Användarvisningsbild

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

halvproffs  
#696661
Akvbg skrev:Jag körde regulatorn på max för det mesta idag men kom inte upp i mer än 20 grader under dagen. Nu var det iofs -5 grader inne i stugan när jag började. Stugan är en gammal tågvagn som inte är särskilt stor men vet inte hur det är med isoleringen.

Jag har hört lite om att justera regulatorn för att passa med diesel. Det finns en liiiiten springa i ett mässingsrör som sitter under regulatorvredet och denna springa kan man göra nån tiondels mm större. Har inte provat detta själv men hört talas om det.

Halvproffs, fråga gärna din jaktkompis hus han gjorde, om det inte är nått besvär.

Eldar nu med tvättnafta från lantmännen och den kostar ca 20 kr/l och finns i dunk om 20 liter. Men det vore ju trevligt att komma ner till 15 kr/l i stället.

/ Andreas


Såg detta först nu Andreas. Det var många år sedan han gjorde ombyggnationen och han närmar sig 90år så hur det är med minnet där vetetusan.
Min blev det mycket bra värme av kommer jag ihåg. Tyvärr är ju fotogen dyrt nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Blondin 750  
#702723 Någon som vill ha en gratis fotogenkamin? Håller på och rensar i bodarna och tycker det är synd att den åker till skrot om någon behöver den. Det finns även lite fotogen (kanske 10-15liter)i ett fat som ingår i paketet.

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Riddarn68  
#743305
Blondin 750 skrev:Någon som vill ha en gratis fotogenkamin? Håller på och rensar i bodarna och tycker det är synd att den åker till skrot om någon behöver den. Det finns även lite fotogen (kanske 10-15liter)i ett fat som ingår i paketet.

Hej!
Har du kvar kaminen o i så fall var i landet finns den?

Avatar Fallback

Re: Fotogenkamin Husqvarna. Förbättra dirft?

Blondin 750  
#743329 Den stod kvar länge men jag tror tyvärr att den har lämnat gården i ett skrotlass, men jag ska kolla en gång till.
Har kollat nu och den är borta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).