Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 96816 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21758
Admin@skogsforum skrev:Hej igen,
Ja, jag hoppas jag förklarade mig så alla förstår mitt spörsmål...
Repeterar ur en annan vinkel det jag ville räkna ut:
Skördaren apterar utifrån prislistan som densamma matats med.
Premieras långa stockar i prislistan blir det oftast långa stockar för datorn gör det "optimala" av situationen (i tron att betalning sker i verklig avsmalning). Volym (m3fub) i långstocken tappas OM avsmalningen (eller förtjockningen) är över 8mm/m vid vederlagsmätningen.

Men, då gör mig följande inlägg av Masterchief konfunderad m.a.p att korta stockar verkar premieras vid större avsmalning:

masterchief skrev:Tycke det är jättebra du tar tag i det här ämnet Lennart.
Som entrepenör och även skogsägare så känner man sig minsan lite luttrad.
Ägnade lite tid i dag i skördaren och uppskattade avsmalningen på skogen jag körde, avspelas rätt bra också i hur södras leveransprislista fungerar.
Nu är det granlistan jag pratar om.
Är det upp till ca 8mm avsmalning/m så drar den ut längderna, landar mestadels på 5.0 och 4.4
Är det över 8mm/m så håller den igen längderna. Då 3.15 och 3.8
Hade idag 20% 3.15, 55% 3.8, 20% 4.4 och 5% 5.0. Iofs hade jag 2st 5.6, men troligtvis så flippade diamätningen där lite för enligt prisstyrningen så tillåts ingen avsmalning.
Har pratat med södra om apteringen med svaret att det ska vara så, möjligtvis kan man manuelltvinga upp rotstockarna då de oftast falller för mycket.


Eller har det helt enkelt blivit för mycket info för mig ikväll...? :?

På återhörande!


Hej!
Jag läste ursprungliga meddelandet och blev undrande. Sedan dess har jag hört att Kindalistan ger långt eller kort virke. Om det är den listan som avses och enda orsaken vet jag inte.
Oftast ger studier på prisfilen i skördaren ganska snart svar. Körs test på trädbank brukar effekterna spåras nästan fullt ut.
Ibland brukar det räcka att jag ber om prisfilen så försvinner felet. Man har själv hittat felet.
Skicka prisfilen från maskinen som mejl så tar jag t.v. en titt.
Bertilssson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21762 Famag Seniorhuggare gjorde 1 mars ett inlägg om sin syn på fuskfub och tjänstemännen i skogsägarrörelsens inlevelse för ägarna.

Ett försök till förklaring hur läget är ovanför Götaland på problemet med m3fub.
Alla prislistor jag har stött på i Uppland, Västmanland och Södermanland har varit helt i m3to. Måtte detta va hela sanningen.

Västerbotten och Norrbotten har haft listor (som vi testat i ATL) där aptering och prisräkning sker i m3to. Därmed blir checken rätt. Men på mätsedeln är volymen per kvalitet omräknad efter omräkningstal för Norra Sverige. Där kan man säga att fubvolymen bara är en fingervisning om volym, om leverantören haft blandning av bitar, som motsvarar medeltalet.
Man får själv efteråt göra bedömning om man levererat mer eller mindre än omräkningstalen ger.
Denna form av fuskfub kan jag acceptera eftersom apteringen och betalningen blir rätt.

En person har sagt att Stora Enso har prislistor i ren fuskfub i Norrland. Alltså samma som i Södra Sverige. Vet ni om detta, är besked intressant!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Simson  
#21793 Som nyfiken nybörjare så undrar jag om ni kan förklara vad "fub" står för. Och är fub och fubb samma sak? Att det är något mått förstår jag men vad är den korrekta översättningen och i när används den. Jag trodde all skog mättes i m3sk.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21794
Simson skrev:Som nyfiken nybörjare så undrar jag om ni kan förklara vad "fub" står för. Och är fub och fubb samma sak? Att det är något mått förstår jag men vad är den korrekta översättningen och i när används den. Jag trodde all skog mättes i m3sk.


Svar:
Ett korrekt begrepp är m3fub, som står för kubikmeter fast volym under bark. Hittills motsvarar det måttenheten för vad massaved mäts och betalas i.
Fub och fubb är lite kortare skrivning för m3fub, som hittas i de många avsnitten ovanför här där ganska mycket nödvändigt kan hittas om det beskrivna problem, som inleder detta ämnet 8mmfub. De sidor som hittills blivit 3, är alla koncentrerade till 8mmfubb.

Eftersom 8mmfubben är vittomfattande behövs mer än en läsning om ni startar från ett läge där ni inte visste särskilt mycket om ämnet.

M3sk är m3fub + ca 10-11 % bark + 4-8% stubbe och topp.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Simson  
#21796 fub = fast volym under bark. Ok. Tack för svaret. Då hänger jag med lite bättre. Då förstår jag även att man inte får betalt för barken när man levererar massaved, men tydligen får man betalt för barken på sågtimmerstockar.

Är dock inte säker på att jag förstod det där sista "+ 4-8% stubbe och topp."
Stubben och toppen lämnas väl alltid kvar i skogen oavsett om det är sågtimmer eller massa det handlar om?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21810
Simson skrev:fub = fast volym under bark. Ok. Tack för svaret. Då hänger jag med lite bättre. Då förstår jag även att man inte får betalt för barken när man levererar massaved, men tydligen får man betalt för barken på sågtimmerstockar.

Är dock inte säker på att jag förstod det där sista "+ 4-8% stubbe och topp."
Stubben och toppen lämnas väl alltid kvar i skogen oavsett om det är sågtimmer eller massa det handlar om?


Komplettering:
M3sk är betalningsgrundande volym för stående skog. Praxis kan sägas va att köparen får ta med allt över låg stubbe till så långt han kan använda i topp.
M3sk används endast på stående skog.
. Vid behov får vi föra utvecklingen i ämnet "Apteringskurs".
___________________
Jag drar streck här eftersom vi avlägsnar oss från fuskfubbens problematik.
Jag efterlyser synpunkter nu från makinförare vad ni tycker om att arbeta med volymer, som ni inte får betalt för?
Vad tycker ni, som är skogsägare om 8mmfubben?
Är andra berörda av fuskfubben så skriv ner några rader.
Som jag ser det är det redan i senaste laget att avstyra detta, som ger dolda prissänkningar för flera parter. Vi är snart vid en 100 milj. smäll igen i skogsbruket.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21826 Ingen verkar veta riktigt vad som gäller. När fub infördes här så talade Storas inköpare stolt om att nu får man betalt för hela stocken punkt slut och virket mäts i fub. Nu vet han visst inte riktigt...

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21830
Skogsola skrev:Ingen verkar veta riktigt vad som gäller. När fub infördes här så talade Storas inköpare stolt om att nu får man betalt för hela stocken punkt slut och virket mäts i fub. Nu vet han visst inte riktigt...


Jag blir inte överraskad över svängningen i uppfattning hos inköparen. Kan du föra ett sakligt och inträngande samtal med inköparen så försök att få honom att inse vad som pågår? Att fortsätta att lura skogsbrukare och entreprenörer kan ge problem senare vid inköp.
Det verkar som ingen skogsman tänkte på att 8mmfubben kunde va fel från början. Därför fick metoden fäste.
Avgörande är vad som kan åstadkommas och när bubblan spricker.
Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21879 Go kväll!
Det fylls på info i ämnet och det är ju aldrig fel!

Ang prislista/lång/grovt:
Ok, det förklarar ju det hela...puh!

Vidare är det kul att m3sk tas upp, det lockar även (tycker jag) att starta en tråd om hur man bedömer bedömer rotpost-anbud, vi får se när den dyker upp!

Ska bli spännande att följa utvecklingen i detta ämne vidare, hoppas det dyker upp mer frågor, synpunkter, prislistor etc...

På återhörande!

Avatar Fallback

fusk fub.

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22037 Jag har läst vad ni skrivit och det är onekligen intressant. Det är inte så konstigt att Lennart inte fått gehör för sina synpunkter ute i media eftersom det är ett stort och svårt ämne som lätt kan förvridas av den som är skiklig i att tala till/med media. Detta gäller även andra åhörare. Om man blir bombaderad med siffror och okända beräknings formler från en viss sida och sedan får samma info från fler håll så faller nog de flesta oinsatta till föga och tror på den som har flest bakom sig. Hur många journalister har både journalist examen och en högre examen i skogsbruk? Väldigt få gissar jag. Varför är det tyst från entreprenörerna? De har förmodligen fullt upp med att försöka köra in sina kronor nu när även de får lägre betalning.......Det är också så att färre kap och längre stockar ger en högre timmproduktion än tvärtom. Oerhört bra att problemet tas upp. Vi kanske skulle kunna formulera lite bra frågor tillsammans att ta med till årsmötena som vi skall gå på. Det skulle nog kunna sätta fart på debatten även på lägrenivåer än huvudkontoren. Det är ett sätt för oss att visa att vi inte gillar det som sker. Tillsammans är vi nog mycket starkare än vi tror.

Avatar Fallback

Re: fusk fub.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22057
nässjömåla skrev:Jag har läst vad ni skrivit och det är onekligen intressant. Det är inte så konstigt att Lennart inte fått gehör för sina synpunkter ute i media eftersom det är ett stort och svårt ämne som lätt kan förvridas av den som är skiklig i att tala till/med media. Detta gäller även andra åhörare. Om man blir bombaderad med siffror och okända beräknings formler från en viss sida och sedan får samma info från fler håll så faller nog de flesta oinsatta till föga och tror på den som har flest bakom sig. Hur många journalister har både journalist examen och en högre examen i skogsbruk? Väldigt få gissar jag. Varför är det tyst från entreprenörerna? De har förmodligen fullt upp med att försöka köra in sina kronor nu när även de får lägre betalning.......Det är också så att färre kap och längre stockar ger en högre timmproduktion än tvärtom. Oerhört bra att problemet tas upp. Vi kanske skulle kunna formulera lite bra frågor tillsammans att ta med till årsmötena som vi skall gå på. Det skulle nog kunna sätta fart på debatten även på lägrenivåer än huvudkontoren. Det är ett sätt för oss att visa att vi inte gillar det som sker. Tillsammans är vi nog mycket starkare än vi tror.


Svar:
Det är en komplett inlevelse du beskriver. Min förhoppning är att fler sådan eftertankar kan öka skogsbrukare och andras lust att lära sej och delta och utveckla.
Till Er alla; Välj ut något av delproblemen jag beskrivit tidigare och tänk igenom konsekvenserna.
Diskutera, fråga, påverka och förmedla erfarenheterna därifrån på detta forum.
Okunnigheten är av naturliga skäl ännu alldeles för låg i den splittrade skogsägarkåren. (Likaväl som att jag bara har spetskompetens på mitt område)
Tänk om det är brister hos huggare, skotareförare och skördareförare också ????
Det är svårt att sköta ett flermiljonsföretag (en skogsgård) på fritid eller låta virkesköparen sköta rådgivningen och avverkningen.!!!!!

De frågor du efterlyser finns till en del på min blogg www.virkesakuten.blogg.se
Eller enklare genom tryck på www-knappen här under.
Bertilsson tackar.

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22582 ”Dagbok 6 mars”
Vid besök på Kinds SBO:s årsmöte (Västergötland) iakttog jag några märkliga saker, som kan funderas på.
Ordförande för mötet satt ordinarie ordf. för förtroenderådet. Han skulle alltså ”klubba” för folket omkring sej. Ingen vice ordf. valdes.
Till sekreterare valdes områdeschefen för SBO:et, som är chef för operativa verksamheten. Detta vet jag är vanligt. För mej är det märkligt, att det inte finns en enda skrivkunnig medlem, som kan skriva protokollet på medlemmarnas egna årsmöte.
En motion, där 8mmfubben skulle varnas för och avslutas i marknaden, behandlades.
Motionären behövde OH apparat men den stod på golvet. Motionären fick själv hämta den och placerade den på bordkanten i avsikt att den skulle placeras av presidiet mitt framför duken. Den hjälpen gavs inte.
Försiktig framställning av motionen gjordes av motionären. Dock nämnde han, att den inormation och hjälp han sökt hos förtroenderådet, hade han inte fått. Den upplysningen påstods senare va kränkande.
En fråga till den närvarande styrelseledamoten om vem i Södra, som hade kunskapen om 8mmfubben? Svaret blev att han själv kunde det inte. Men Mats Sandgren kunde det och hans stab. (Till saken hör att Mats inte har kunnat svara mej på 1.5 år. Och ingen i staben har svarat motionären med fakta senaste ½ året.
En person i förtroenderådet framförde sen först sin aggressiva utskällning av motionären för att motionären inte var skogsägare (hans fru är skriven för fastigheten och hade skrivit fullmakt) och att han inte levererat virke i stormarna och ändå hade synpunkter på Södra.
Sen läste han obehagligt fort (stapplade på orden) skrivelsen, som avslog motionen.
Motionären blev helt överrumplad.
Ordf. gick snabbt på beslut utan försök att få igång diskussion. Detta gav viss överrumpling och gjordes på sätt, som kan bli anledning att återkomma till. Motionen avslogs.
På rasten svarade en södratjänsteman på min fråga att ”Jag kan inte fuskfubbens konsekvenser och egentligen bryr jag mej inte”.
Mannen i förtroenderådet, som läste upp deras avslag, sa när jag ställde frågor om 8mmfubben ”jag kan inte detta”.
Men kraftfull ställning mot motionen hade han tagit och baserat på en skrivelse de framställt. Vem hade kunskapen vid den skrivningen?
Vid frågestunden bad jag att få yttra mej (jag är inte skogsägare) vilket jag fick. Jag använde ca 1.5 minuter och avslutade med att mötet borde tänka på de 100 miljoner som skogsägare förlorat, som de påstår de själva fått i efterlikvid. Jag sa även att entreprenörerna förlorat 25 milj. och undrade om de kunde se dessa i ögonen, eftersom dessa inte får efterlikvid?
Under hela utgången genom sal, klädkammare och foajé hade jag samtal med okunniga personer, som mest bad om ursäkt för, att de inte kunde 8mmfubbens problem och inte förmådde göra något. (Men beslut hade de tagit med följd att inget försök till stopp mot att fuskfubben även börjar att ockupera Svealand.)
8mmfubben är för farlig för att ostört få plocka skogsägare på pengar. Vem gör något mer?

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#22625 Hej,
Tack för inlägget, det var intressant läsning!
Kan gissa att det finns ett mått av "Bäst-att-vara-med-majoriteten" effekt lite här och var i spörsmålet!
Läste även i din blogg att argumentet att "VMF inte rapporterat några felaktigheter så då kan det ju inte vara fel".
Om jag förstått det hela rätt kan väl inte VMF rapportera vare sig rätt eller fel när de mäter i m3to?
Dessutom kan man ju bli lite konspiratoriskt lagd när man läser vilka som styr skutan på SDC och VMR...

http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201
http://www.sdc.se/default.asp?id=1429&menyn=7

Har jag förstått det hela rätt så lever väl inmätningen hos Södra i ett övergångsläge, för visst är det så att mätramar för "äkta-fub" mätning ska installeras, om så, när, och vad kommer hända efter detta månne?

Jag har inte hunnit ägna så mycket tid att importera information från bloggen till forumet ännu, jag rekommenderar att besöka bloggen för mer info så länge...

Vi hörs vidare!

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22627 Ska på Mellanskogs SBO årsmöte i morgon kväll. Tänkte där ta upp frågan om fuskfubben börjar bli aktuell även här i S Gästrikland.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22641
Famag skrev:Ska på Mellanskogs SBO årsmöte i morgon kväll. Tänkte där ta upp frågan om fuskfubben börjar bli aktuell även här i S Gästrikland.


Du är härligt engagerad. Hoppas det smittar av sej.

Det var användning av omräkningstalen på Sveaskog, som jag syftat på. Det var upptäckter i samband med testet som ATL presenterar i dag.
Mellanskogsmötet:Skogsägarrörelsen bör arbeta för rättvisa för alla sina ägare.
Ta med dej frågor från min blogg till mötet.
Beskriv våra forum.

Det kom i går en förfrågning till mej, som kan bli en liten öppning på 8mmfubbens problem. Tyvärr lär planering ta tid och det är en sluten grupp som samlas med starka intressen , som säkert vill att tiden ska gå så Famag och Co ska tröttna.
Se en trolig risk på i storleksordningen 500 milj om fuskfubben får riktigt fäste.
Det allvarliga är att vissa leveranser är förlorare på förhand. Det är som att stå och vänta på en spann kallt vatten över sej. Huuu!
Lycka till!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).