Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mohedavagn färgval

17 inlägg 17123 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mohedavagn färgval

mejg  
#217612 20 år av brukande har passerat vår Moheda huggarvagn och det börjar synas (som tur är bara på färgen), därför behöver jag måla den.
Jag har tänkt använda slät hammarlack, vad tror ni om det? Någon som vet var jag kan få tag på gul sådan? (vagnen är gul och svart)
Andra tips eller idéer?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

rikard_e  
#217619 Har målat upp min huggarvagn med hammarlack , svart och röd, fråga om du undrar nått. någon gul hammarlack har jag inte sett dock.


Men visa gärna bilder!

såhär blev min



IMG_1009.JPG


IMG_1084.JPG

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

Kse  
#217628 Finns i gul, en kolla upp de olika fägernas egenskaper först.

Saxat från Alcros hemsida "Hammarslagseffekten kan variera något mellan de olika kulörerna beroende på skillnaden i pigmenteringen. Vit ger enbart en emaljliknande yta utan hammarslagseffekt."

Här är iaf en leverantör.

http://se.catalog.maston.eu/product/886 ... -gul-250ml

Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

mejg  
#217652 @Rikard_E: Vilken skillnad, riktigt snyggt! Vad använde du för fabrikat på färgen? Ungefär hur mycket gick åt? Hur gjorde du underarbetet?
Bilder kommer;)

@Kse: Tackar, jag ska kolla in dem :) Har själv målat en del med olika svarta hammarlacker och kan helt och hållet skriva under på att det blir väldigt olika. I det här fallet tror jag mig vilja ha en så slät yta som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

rikard_e  
#217655 Hammerite, 2 burkar rött och en burk svart (á 0.75liter)


Jag plåste av allt med högtryckstvätt.


Jag gjorde ett expriment. Jag mattade ner större delar av vagnen. ca 80%.
Och sen målade jag hela vagnen. Lämnade två stöttor och en överdel av ramen på vagnen oslipade.


Detta gjordes för att se hur bra det fäster.
Jag penselmålade allt ihop.
Och ärligt talat så var nog nermattningen helt i onödan, delarna som inte hade förarbete flagnar inte eller lossnar inte. ser lika bra ut. Provade att dra handslägga för att jämnföra, blir lika liten skada på båda.

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

vetinte  
#217669 Målade min snöskopa med biltemas släta hammarlack för 4 år sen. Den har även används till lite jord o dylikt. Det håller bra.
Målade även en kärra med samma färg o de funkar mä.
Har faktiskt hört flera som säger att just biltemas e kanon. O betydligt billigare än hammariten.
Hammarlacken finns inte i gul enl katalogen iaf. Men där finns en som heter "Lackfärg" som sägs vara lika tålig o den finns i gul.
Jag har provat den men inte på grejer som utsätts för så kraftig nötning. Men dock metall utomhus o den värkar bra. Men som sakt om den e lika stark som deras hammarlack låter jag vara osagt.

Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

axwell  
#217894
rikard_e skrev: hammarlack , svart och röd, fråga om du undrar nått. någon gul hammarlack har jag inte sett dock.


Men visa gärna bilder!

såhär blev min



IMG_1009.JPG


IMG_1084.JPG


Det närmaste gult jag hittat är GULD på Biltema, deras röda hammarlack var inte i min smak: klappgröt.

Biltemas mörkgrå lackfärg var i höstas offwhite, inte ens ljusgrå, det blev reklamation.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... ack-36023/

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

vetinte  
#217896
axwell skrev:
IMG_1009.JPG


IMG_1084.JPG


Det närmaste gult jag hittat är GULD på Biltema, deras röda hammarlack var inte i min smak: klappgröt.

Biltemas mörkgrå lackfärg var i höstas offwhite, inte ens ljusgrå, det blev reklamation.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... ack-36023/[/quote]

Ofan. Ja som sagt jag har använt röd, svart o silvergrå hammarlack.
O vit lackfärg till några utelampor bara.
Den röda e bra till sprintar etc som e lätt att lägga bort i skogen.
Men de var ju inte bra om man inte kan lita på nyansbeskrivningen !!!

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

halvproffs  
#217916 Kan målas direkt på rost och stoppar vidare rostbildning står det. Nja, jag slipade och målade fälgarna till bilen för ett par år sedan och jag har då mer rost nu än då. Konstigt att saker och ting är såå bra när man läser produktbeskrivningar :???:

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

halvproffs  
#217917 Bra jobbat Rickard! Vad färg kan liva upp. Skulle du få för dig att sälja vagnen så får du nog ut bra mycket i det skicket motför det förra.

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

vetinte  
#217923
halvproffs skrev:Kan målas direkt på rost och stoppar vidare rostbildning står det. Nja, jag slipade och målade fälgarna till bilen för ett par år sedan och jag har då mer rost nu än då. Konstigt att saker och ting är såå bra när man läser produktbeskrivningar :???:


De e som vanligt. Konsumenten o den lille manen blir blåst på ett eller annat sätt.

Rickard
Snyggt o prydligt kul att se en son i skogen :grin:

Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

axwell  
#217928
halvproffs skrev:Kan målas direkt på rost och stoppar vidare rostbildning står det. Nja, jag slipade och målade fälgarna till bilen för ett par år sedan och jag har då mer rost nu än då. Konstigt att saker och ting är såå bra när man läser produktbeskrivningar :???:


Just det här med fälgar som förbehandlats minutiöst och sedan målats med hammarlack har jag sett exempel på.
En Saab -92 som pedantomvårdats på alla sätt fick "fläcktyfus" på fälgarna efter den uppfräschningen.

Hammarlack brukar ju innehålla silikon så det blir svårt att få någon annan färg att sitta fast senare.

Användarvisningsbild

Re: Mohedavagn färgval

totte  
#217936 Hammarlack har sina brister, det håller hyggligt, men det ger inte en fullständigt tät och skyddande yta. Vill man ha bästa möjliga långtidsskydd mot rost skall man snacka med proffs på ytbehandling av fordon och maskiner. Tyvärr medför det mycket arbete och rätt höga kostnader, vilket gör att hammarlacksalternativet ofta ändå kan vara vettigt, det håller ju relativt bra, men inte på fälgar och annat som är svårt utsatt för fukt och salt.

Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

k_h  
#217957 Någon som har erfarenhet av Jotuns Bengalack? Kan ju fås ialla kulörer. Såg på något annat ställe på nätet att den rekommenderades så att man slipper silikonen.

Avatar Fallback

Re: Mohedavagn färgval

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218423 Jag har också tänkt måla min gamla Moheda men det har stannat vid tanke än så länge.
Kollade lite på färgaffären på Bengalack och det blir det nog. Jag skulle vilja ha rätt
nyans när jag ändå jag gör jobbet, kanske finns det rätt färgkod att få tag i. Eller så
har de haft lite olika färg genom åren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).