Traktorn i skogen

Behov for skogsdäck?

7 inlägg 9234 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behov for skogsdäck?

Relaskop  
#217735 Hvor stort er behovet for skogsdäck til traktor som endast skal gå i skogen? + lite snöröjning?
Det er stor skillnad i pris, er skogsdäck värd sitt pris? :???:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Behov for skogsdäck?

ss0803  
#217750 Ska du köra huvudsakligen i skogen och köper nytt tycker jag det är en klar fördel att välja skogsdäck. Helt annat punkteringsskydd och ett gummi som tål att nötas mot sten och annat vasst i terrängen.

En nackdel som du kanske kan uppleva med skogsdäcken är att de är halare vid snöröjning pga gummiblandningen. Kör du med kedjor är ju detta dock inget problem.

Skillnad i pris vid nyköp av märkesdäck, radial jämfört med diagonal skogsdäck är liten. Kan vara så att radialdäcken är dyrare vid jämförelse.

En jämförelse av Trelleborg-däck i dimensionen 460/85-34.
TM600 (radial) - 15.176 SEK
AGF410 (skogsdäck) - 13.298 SEK

Prislista från Trelleborg 2011: trelleborg.com

Avatar Fallback

Re: Behov for skogsdäck?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217769 Eller köpa diagonaldäck som ska vara tåligare i skogen än radialdäck.

Avatar Fallback

Re: Behov for skogsdäck?

tallen100  
#217796 Ska du mestadels vara i skogen så är skogsdäck helt klart att föredra.

Avatar Fallback

Re: Behov for skogsdäck?

kungsis  
#217862 Hur mycket kör du? Tänk på att gummi är färskvara och då är det kanske bara bortslängda pengar att köpa ett dyrt "specialdäck" om man bara kör lite ibland. Dels stelnar ju däcken och blir sämre med åldern och samtidigt tycker jag många finare däckfabrikat får torrsprickor för snabbt för att de ska vara värda mellanskillnaden i pengar.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Behov for skogsdäck?

ÅsaNisse  
#218000 Torrsprickor brukar vara som ett spindelnät på hela däcksidorna. Det är enligt min erfarenhet mycket vanligare med belstningssprickor i clinchkanten runt fälgen och vid mönsterskuldran. Detta på grund av dels för lågt lufttryck och för mjuka sidor vid körning i ojämn terräng.

Användarvisningsbild

Re: Behov for skogsdäck?

Åke Nilsson  
#303118 Har kört i skogen med radialdäck. 18,4/15x34 ca 50% iga och aldrig haft punktering.
Däcken samma från traktorn ny 1978 och inga sprickor !! Barum = kvalitet på den tiden.
Kedjor minst på bakdäcken , ibland fram om det är mycket löst eller mycket snö.
Matti broddkedjor runt om

Viktigt att ha mycket luft i skogen kör med 1,5 kg bak och 2,5 fram.

Skogsdäck i all ära men bullriga, hårda på väg och dåliga på åkern.
Är bara att rekommendera att användas i skogen då slirskydd ett måste vintertid
i alla fall då däcken har dåligt grepp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).