Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips till en ATV-nybörjare...

22 inlägg 16218 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Qkeeper  
#214896 Jo efter vägen orkar ju det mesta med men sämre om de är gärden eller sånt med tjockt snötäcke. Lågväxel, 4wd och minst 350cc enligt mig. Men de beror ju också på vilken mängd och förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

skogsbonne  
#215233 jag skulle säga minst 400-500 för det ska ju årka dra vagnen med fullt lass utan att behöva ha driften på i en liten backe på fin väg...

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

stektlök  
#217751 Blir snart ägare till en kingquad 500 med vagn å vajerkran i vinch. Kommer åka ut direkt å såga ner ett träd å köra ut med atv-vagnen bara för att kunna jämföra med mowin :) Jag tror att det kommer kännas som atv vagnen är gjord för lite brasvedskörning :) !! Kanske svor i kyrkan nu men det återstår att se.
Mvh stektlök ( eller rå på hamburgaren är ett måste)

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

tallen100  
#217798 Skulle rekomendera runt 500 även om en 350 orkar så får ju motorn arbeta hårdare ju mindre den är.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Qkeeper  
#217857 Vajerkran och vinsch är ett fint hjälpmedel men jämför man med en mowi så blir det kanske lite "brasved" ;) men alla saker har sin plats !

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

stektlök  
#217919 Alla saker har sin plats :lol: jag blev nästan idiotförklarad av en vän när jag sade att jag skulle köpa en liten huggarvagn till fyrhjulingen också när jag redan hade en till traktorn :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Rolfnilsson400  
#217926 Effekten räcker till på alla fyrhjulingar, det är utväxlingen som är det intressanta i skogen.
Är din fyrhjuling tillräckligt lågt växlad så att du kan använda motorn effekt.
Jag tror att idealet är en lägsta växel där topphastigheten är lägre än 10 km/h.
Det är vridmomentet som är det intressanta. Du använder några kW effekt när du kör hårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).