Gallring

Spjälkning?

28 inlägg 15557 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spjälkning?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21760 Hej,

Har haft några "incidenter" där rotstocken spjälkas när trädet faller.
Är problemet helt enkelt för bred brytmån, eller finns det något annat tips om hur man undviker dyligt? Tycker inte jag håller extremt breda brytmåner utan någorlunda enligt skolboken...

/Björken



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21779 Problemet du har är att trädet inte går av innan det når marken.
Gör ett riktskär som är mindre öppet.

1:an nedan gör att det lättare Spjälkas.
2:an gör mer så här så ska du se att det hjälper.
Bild

Användarvisningsbild
Thunborg  
#21803 Men du Henrik menar du inte tvärtom :?:
Är det inte större risk att det spjelker om fällskäret går ihop , förstår du hur jag menar, vet knappt själv nu mer.
Men jag tycker din 1 är mest rätt , men såga brytmån mer i ändarna :!:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21807
Thunborg skrev:Men du Henrik menar du inte tvärtom :?:
Är det inte större risk att det spjelker om fällskäret går ihop , förstår du hur jag menar, vet knappt själv nu mer.
Men jag tycker din 1 är mest rätt , men såga brytmån mer i ändarna :!:


nja tänker mer så att med 2:an så går trädet av innan det når marken.
det slits mer rakt itu då. men 1:an så är det större risk att trädet har kontakt med stubben ända ner till marken å riskerar att vridas när det når marken å då spjälkar det.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#21811 Men när trädet gått enda ner med kontakt i brytmån sker ju fällningen säkrare . Sen när trädet vikts 90 grader ska brytmån gå av själv utan spjelkning. Alltså trädet får ju inte gå av för tidigt.
Jag tror frågaren lämmnar för mycket brytmån.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21836 Om man ser på den (de?!?!) biten som ligger på marken så verkar ju han använt ett mindre öppet riktskär. Kanske en kombination av för bred brytmån och för liten vinkel på riktskäret?

Avatar Fallback

Re: Spjälkning?

träis  
#21870
björken skrev:Hej,

Har haft några "incidenter" där rotstocken spjälkas när trädet faller.
Är problemet helt enkelt för bred brytmån, eller finns det något annat tips om hur man undviker dyligt? Tycker inte jag håller extremt breda brytmåner utan någorlunda enligt skolboken...

/Björken



Ett bra tips är att såga av hörnen på brytmånen.När vi hugger löv som spjälkar lätt ex asp,ek eller frötallar så fungerar Henriks alt 2 mycket bättre än 1 som är skolexempel.Du ska nog också fundera på djupare fällskär om det är finare kvalite som du fäller.mvh Träis

Avatar Fallback
Månstorpan  
#21877 ska du undvika spälkningar så såga av hörnen lite lätt som sagt å se te att fällskäret hamnar nån cm ovanför riktskärret så går de bra ska du se!

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21883 Hej,

Tack för tips. Mitt riktskär ser mkt riktigt ut som nr.1 i bilden där. Bitarna som ligger runt är inte den bortsågade kilen (vet inte var de kom ifrån...).
Jag tror att det kan gå bättre om man sågar som bild 2 så brytmånen smäller av innan någon del av trädet landar. Gäller väl bara att hitta nån balans som ger säker fällning också så inte trädet ger sig iväg åt sidan eller bakåt innan det är nere.
Kan hända att brytmånen blev en eller två cm för bred i det här fallet också vilket säkert inte förbättrar läget.
Jag tror att det spjälkade två eller tre ggr i söndags (har aldrig tänkt på att det varit ett problem innan) så jag tänkte att jag tar en bild och slänger in en fråga.

/Björken

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#21901 Jag är ju inte "utbildad", men om det är bitarna från riktskäret som ligger bredvid och med tanke på grovleken på björken... så verkar riktskäret vara för litet ( för liten bit utsågad, framför allt en aning djupare skulle ja vilja ha. Men svårt att se på en bild. ) Har gallrat väldigt mycket björk i den storleken och har aldrig fått en spjälkning.

Bara min uppfatting och erfarenhet men stämmer kanske inte. :lol:

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21908
Bucketman skrev:Jag är ju inte "utbildad", men om det är bitarna från riktskäret som ligger bredvid och med tanke på grovleken på björken... så verkar riktskäret vara för litet ( för liten bit utsågad, framför allt en aning djupare skulle ja vilja ha. Men svårt att se på en bild. ) Har gallrat väldigt mycket björk i den storleken och har aldrig fått en spjälkning.

Bara min uppfatting och erfarenhet men stämmer kanske inte. :lol:


Hej som jag skrev ovan, bitarna som ligger brevid är inte riktskäret, det är sågat ganska precis såsom lärs ut idag ang. djup och vinkel, in till ca 2/3 av bredden och sen kanske 70 graders vinkel.
Sen är det inte björk heller utan en tall :D

/Björken

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#21966 Ha ha ha... :lol: ja där ser man. Undrar om man törs gå ut i skogen nå mer o hugga. Ser ju f*n inte skillnad på björk o tall änns. Läste det du skrev först i tråden och börjar fundera på vad i helskotta ja fick björk ifrån.

Inte många rätt där iaf... så ja lägge ner :lol:

Ser ut som du får ta råd av dom andra som skrivet i tråden.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22003 Jag skulle tippa på att riktskäret är för "grunt".

Trädet har säkert lutat lite åt de håll du velat fälla och trädet har börjar ramla innan du hunnit såga så brytmånen blir tillräckligt smal.
Trädets vikt har då spjälkt stammen.

Såga ett djupare riktskär så ska det nog bli bättre, angående "gapet" i rikskäret skall det väl helst inte ligga under 60 graders vinkel enligt "boken".

Användarvisningsbild
halvproffs  
#22015 Detta händer mig ibland också. ca en promille av träden jag fäller. Jag tror att det beror på att trädet träffar en sten eller annan upphöjning så att det blir som en båge innan fällkammen har gått av tillräckligt.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22041
Ferguson skrev:
Trädet har säkert lutat lite åt de håll du velat fälla och trädet har börjar ramla innan du hunnit såga så brytmånen blir tillräckligt smal.
Trädets vikt har då spjälkt stammen.



Nope, sågar brytmånen med instick och sen bakåt. Så ev felaktigheter i brytmånen kan inte skyllas på att trädet börjar gå.

/Björken

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).