Skogsnyheter

Dikning ger stora klimatutsläpp

18 inlägg 16188 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193954 Blir det markavvattningsförbud i hela Sverige nu? http://www.atl.nu/skog/dikning-orsakar- ... -industrin
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Vilebo  
#194727 Forskare behöver också pengar till sin försörjning...

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217217 Även dikesrensning är miljövådligt enligt IVL... http://www.lantbruk.com/skog/rensning-i ... ttenmiljon 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

loppan  
#217222 Jag har så svårt att förstå att man bara pekar på problemet med diken och aldrig tar med konsekvensen av att inte rensa dem.

Resonemanget är som att vi borde sluta åka bil men jag vill inte ändra min livsstil.

För övrigt är det ju i praktiken bara att gräva,risken att åka dit ät ju så liten jämfört med nyttan det gör.
Banverket sänkte vattennivån i en stor mosse här med över metern men jag har inte
hört om några fängelsedomar....
Skogen växer dessutom bra.

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217273
loppan skrev:Jag har så svårt att förstå att man bara pekar på problemet med diken och aldrig tar med konsekvensen av att inte rensa dem.


^:)^ ^:)^

loppan skrev:
Resonemanget är som att vi borde sluta åka bil men jag vill inte ändra min livsstil.

För övrigt är det ju i praktiken bara att gräva,risken att åka dit ät ju så liten jämfört med nyttan det gör.
Banverket sänkte vattennivån i en stor mosse här med över metern men jag har inte
hört om några fängelsedomar....
Skogen växer dessutom bra.


Tja, risken att åka fast är nog inte helt försumbar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

kallen  
#217324 Dikning kan ju även hjälpa till att bromsa växthuseffekten genom bonitetsökning och på så vis binda mer koldioxid i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217447 Fast då blir det nog mer organiskt material som bryts ner genom dikning, än vad träden tar upp, är jag rädd.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217705 Var i dag på kurs om dikningsföretag, loppans uppfattning är nog ganska korrekt.
Banverket har inget att frukta, men jävlar om Svensson drar ett spår med klacken i gruset i vår.

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Camwood  
#217757
Niking skrev:Fast då blir det nog mer organiskt material som bryts ner genom dikning, än vad träden tar upp, är jag rädd.
/Niklas

Förstår inte vad du menar! Det här organiska materialet, bryts det inte ner om man inte gör diken? Eller blir det mer organiskt material ? Vad kommer det i från ?

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

rokon  
#217764 Länkningen i första inlägget gäller ju dikning av våtmarker. Nu gäller väl de flesta dikningsåtgärder att förhindra att frisk mark förvandlas till våtmark då kan ju inte alls samma förhållande gälla.
Men det är väl ingen som tror sig få några forskningspengar på sådan forskning.

Avatar Fallback

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

åberg  
#217779
Camwood skrev:Det här organiska materialet, bryts det inte ner om man inte gör diken? Eller blir det mer organiskt material ? Vad kommer det i från ?

Det ligger i backen. När det dikats och marken blir torrare blir syretillförseln ökad och nedbrytningen går därmed fortare. Tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217783
Camwood skrev:
Niking skrev:Fast då blir det nog mer organiskt material som bryts ner genom dikning, än vad träden tar upp, är jag rädd.
/Niklas

Förstår inte vad du menar! Det här organiska materialet, bryts det inte ner om man inte gör diken? Eller blir det mer organiskt material ? Vad kommer det i från ?


Organiskt material kallas sådan material, som innehåller kol-föreningar. Organiskt material finns i bl.a. växter och växtrester. För att detta material ska kunna brytas ner till koldioxid, fordras tillgång på bl.a. syrgas (O2), som ju finns i luften (ca 21% syrgas).

Vid blöta markförhållanden är ju markens porer är ju fyllda med vatten. Då råder vanligtvis syrgasbrist. Detta beror på att syrgasen diffunderar ca 10 000 gånger långsammare genom vatten än genom luft, varför den tillförda syrgasen snabbt tar slut genom diverse biologiska processer i bl.a. rotzonen. Resultatet blir en pågående ackumulering av organiskt material. Detta märks tydligast på torvmossarna, som ju ofta har flera meters tjocka torvlager (organiskt material) efter några tusentals år av försumpning. Detta torvlager binder då stora mängder koldioxid.

Vid dikning, så rinner vattnet snabbt undan och markens porer fylls istället med luft (läs syrgas). En våldsam nedbrytning av det organiska materialet sätter då igång (s.k. mineralisering), vilket leder till bl.a. en våldsam frigörelse av koldioxid till atmosfären, men också frigörelse av en del växtnäring som var bundet i det organiska materialet. Detta är gynnsamt för träden, som då kan växa betydligt bättre och därmed binda mer koldioxid genom fotosyntesen.

Dock misstänker jag att den mängd koldioxid som frigörs genom mineralisering vid dikning är större, än den mängd koldioxid som binds genom trädens ökade tillväxt p.g.a dikning. D.v.s. att dikning och torrläggning resulterar i en nettoökning av koldioxid i atmosfären.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217784
rokon skrev:Länkningen i första inlägget gäller ju dikning av våtmarker. Nu gäller väl de flesta dikningsåtgärder att förhindra att frisk mark förvandlas till våtmark då kan ju inte alls samma förhållande gälla.
Men det är väl ingen som tror sig få några forskningspengar på sådan forskning.


Tja, det är ju samma processer som gäller här också... Frågan gäller ju fortfarande om storleksförhållandet mellan den mängd koldioxid som frigörs genom dikning och den mängd koldioxid som tas upp genom trädens tillväxtökning genom denna dikning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

stektlök  
#217785 Ni nu som har gamla urdikade mossar å betesvallar som det inget växer på tycker jag ska anlägga våtmark. Mkt bra bidrag till anläggning och sedan lika bra bidrag till skötsel.

Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Camwood  
#217786 Tack för svaret Niking och ni andra :grin: Jag har (hört talas om) en myr som (ägaren) vill dika ur
för att få mer skog. Det kommer fint med skog i myrkanterna och det skulle nog bli 2-3 ha mer skog efter man har grävt upp det ena utloppet från myren ( ca 15 m ner i en ravin). Problemet blir att göra det så det inte upptäcks och om det upptäcks så att man slipper återställa det. (Ägeren) har funderat lite på att köra sönder utloppet med skogsmaskiner för att dölja dikningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).