Föryngring

Markberedning, kostnad per hektar?

9 inlägg 12694 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning, kostnad per hektar?

muddyman  
#21383 Har ett "gudrun"-hygge som skall planteras under året.
Har ni någon uppfattning om vad det ungefär kan kosta?
Hygget är på ca 3 ha och där finns några stenigare partier men i övrigt rätt stenfritt (södra Småland).
Med tanke på att återplanteringsstödet förutsätter markberedning (?) kanske själva markberedning blir "gratis". Det kan väl inte vara fel att markbereda?
Tacksam för lite synpunkter.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21554 Oftast är det en fördel att markbereda, även om vissa marker kan föryngras utan markberedning.

Beträffande kostnad för maskinell markberedning så kan det röra sig om ca 2500 kr/ha. Men det beror lite på förutsättningarna. Du skall redan nu ta kontakt med en entreprenör, skogsägareförening eller skogsföretag för att beställa arbetet i god tid. Då får du bättre pris eftersom de då kan planera in jobbet isamband med andra arbeten i området.

Planteringen gör du väl själv. Då återstår kostnad för plantor. Dessa skall du beställa i så god tid som möjligt. Sist jag beställde plantor kostade de 1,10 kr/st (2005). Du behöver ca 2500-3000 st/ha.

Avatar Fallback
muddyman  
#21773 Tack för ditt svar.
Jo, jag tänkte plantera själv. Går väl fortare med markberedning och plantrör än att gå och "hacka" ner plantorna i gräs och ris.
Apropå det, hur många plantor sätter man per timme ?(som nybörjare).

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21775 Plantsätt per timme är väldigt olika.
Som amatör och att ta planteringen som en avkoppling till
mitt kontorsjobb så sätter jag 800-1000/dag täckrot.
Barrot ca 600-700/dag
Proffsen kommer väl upp i 2000-2500dag

Avatar Fallback
muddyman  
#21781 I mitt fall är det oxå avkoppling från kontorsstolen :)
Egentligen en förutsättning för att klara kontorsveckan!
Uppåt 1000 om dan - om jag nu kommer upp i det - är ju helt ok. Beror sig iofs på hur många timmar du räknar per dag - blir ju gärna långa dagar om det flyter på.
Ser framåt att komma igång!

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21809 Det går ju inte riktigt att jämföra med de som sätter på ackord åt skogsbolagen. Bolagen har ju planerat arbetet i förväg och kört ut plantor i lämpliga upplag. Vidare så bär ju planteringsbasen ut lådor så att plantörerna inte behöver gå och bära lådor eller tomgå några längre sträckor.

Då man sätter själv så får man ju göra allt arbete själv och sedan tror jag man är mer noggrann då man sätter åt sig själv. Jag tänker på att välja planteringspunkt samt trycka till kring plantan.

Sätter du 1000 st den första dagen så får du inte ligga på latsidan!

Användarvisningsbild
masterchief  
#21814 Bättre att sätta målet lågt första dagarna, annars är risken att man sätter 1000-700-400 om man inte är van.
är mer slitsamt än man tror om man inte har rutin.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21913 Icke att förglömma så går det på 3 ha åt 7500 - 9000 plant så det är ju minst en hel veckas arbete så skall det planteras på helger så måste plantornas överlevnad under en månad säkras. Läge att straffkommendera tjocka släkten? :D

MN

Avatar Fallback
muddyman  
#21925 Som jag förstått så kan man avropa plantor efterhand som man sätter.
Kanske lagom och ta 1000 först helgen - gå ut lugnt å sen bara öka :D
Tänkte sätta 2500/ha.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).