Servicebyggnader

Tak i lada?

26 inlägg 50135 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tak i lada?

tommy f  
#217554 Hejsan!

Har fått tillfälle och plockat ned en lada på ca 120kvm (19x6,4m).
Taket har delvis rasat pga trasigt taktegel som stått och släppt in vatten i flera år satt tak timmret tillslut ruttnat och brakat ihop.
Jag tänkte plocka ihop denna igen hemma på min egen gård som traktorgarage, men satt å funderade över hur man lättast, billigast och smidigast fixar taket igen? Tänker köra med plåt tak denna gång, men bör man bygga takstolar? Eller byta ut de lodrätta "pinnarna" mot 2tum9? Eller annat förslag?

Ser ut såhär nu:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217557 Har det hållt så länge med tegeltak så lär det gå fint med plåt på.
Bara byta ut det dåliga virket och kanske kosta på droppskyddad plåt.

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

tommy f  
#217558 Ja den har stått länge, men det är tyvär bara halva ladan som taket är kvar på :/
Så tänkte då riva ned den delen också och göra något alternativ till detta på hela ladan.
Skulle jättegärna behålla takhöjden, Kan det funka och göra taket med 2tum9 såhär tro?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

T Landström  
#217564 Vad blir det för spännvid?

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

tommy f  
#217569 Ladan är 6,40 bred. cc 120 mellan stolarna isf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

T Landström  
#217570 Vad är det för taklutning?
Många frågot nu... ;)

Men det borde funka med 2" 9"...
Sedan bör du nog ha 2" 3" som skruvreglar...

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

tommy f  
#217578 Hehe :) Har inte hunnit kolla upp det en men får ta och kolla upp det.
Ja det borde ju funka, Får tacka så mycket för svar!

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

Camwood  
#217584 Man kan inte bedöma vad du ska ha för dimensioner på takstolarna förens man vet var i landet ladan skall stå :???: Det skiljer mycket mellan snözonerna.
Sen måste du bygga takstolar om du inte bygger lika som bilderna som har en helt annan utformning med längsgående stockar. Tar du bort stockarna så finns inget som håller i hop dom längsgående väggarna utan det måste underramen i takstolarna göra.
Din skiss har ingen underram. Även om överramen i takstolen är rätt dimensionerad så blir takkonstruktionen alldeles för instabil.

Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

halvproffs  
#217590 Håller med Camwood till 100%. Blir snölasten för stor så kommer nocken att sjunka och trycka väggarna utåt när man inte har en hanbjälke som håller ihop det hela.
Komihåg att märka upp delarna noga för när man står där så kommer man inte ihåg.....!?
Är takkonstruktionen OK så kan du använda den igen.

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

tommy f  
#217595 Bor i snözon 3, Nu vart det nog missuppfattat ;) Jag ska riva den konstruktion som sitter där idag och då ersätta med ev takstolar som verkar vara vettigast. Takkonstruktionen som sitter där nu är totalt förstörd satt helt ny lär dit tyvär, därav att jag sökte tips, om man tex skulla köra på takstolar eller försöka å ev få ett replika tak utsågat i timmer igen exempelvis?? Eller vad finns det för smidiga lösningar på ladutak?
Och den lilla ritningen jag försökte mig på i paint vart bevisligen missvisande då ja menar en typ av takstol jag sett i fler lador.. Hittade en bild här:

Bild


Så.. Eftersom ja inte kan annvända takkonstruktionen som sitter där nu, Och endå vill ha höjden kvar, är dessa takstolar i 2" 9" på bilden ovan ett vettigt alternativ?

Och japp, allt är mycket väldokumenterat med både bilder och uppmärkning på varje liten del :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

vetinte  
#217599
tommy f skrev:Bor i snözon 3, Nu vart det nog missuppfattat ;) Jag ska riva den konstruktion som sitter där idag och då ersätta med ev takstolar som verkar vara vettigast. Takkonstruktionen som sitter där nu är totalt förstörd satt helt ny lär dit tyvär, därav att jag sökte tips, om man tex skulla köra på takstolar eller försöka å ev få ett replika tak utsågat i timmer igen exempelvis?? Eller vad finns det för smidiga lösningar på ladutak?
Och den lilla ritningen jag försökte mig på i paint vart bevisligen missvisande då ja menar en typ av takstol jag sett i fler lador.. Hittade en bild här:

Bild


Så.. Eftersom ja inte kan annvända takkonstruktionen som sitter där nu, Och endå vill ha höjden kvar, är dessa takstolar i 2" 9" på bilden ovan ett vettigt alternativ?

Och japp, allt är mycket väldokumenterat med både bilder och uppmärkning på varje liten del :)


Den "takstols konstruktionen" har jag i min befintliga lada o den håller bevisligen vet inte exakta spännvidden men de e mer än 6,4 spännvidd (som du skrev). O eternit som takbeklädnad.
Ska du ha plåt som takbeklädnad så minskar du egenvikten o snön glider av snabbare o då minskar vikten även där. Så vill du bibehålla takhöjden så skulle jag bygga samma princip fast med 2x8 alt. 2x9 tum o cc 1,2. Bärläckt 2x 3 cc 60

Konstruktions mässigt kan du ju titta o jämföra med den som står. Den har ju inga hanbjälkar o den har ju bevisligen ståt några år. Så varför ändra på ett vinnande koncept :?: :wink:

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

JOLOF  
#217605 Mycket intressant och lärorikt!!

De som byggde då.. visste säkert vad de gjorde (utan CAD-program!) och det har hållt i många år.

Första bilden:
Jag förvånas över nästan total frånvaro av hanbjälkar. Verkar finnas en på mitten och i gavlarna (om de får räknas).
Är det de två längsgående halvvägs upp på högbenet som håller ihop det hela tro?

Så är jag van att se en längsgående även på nocken!

Hmm :???:

Avatar Fallback

Re: Tak i lada?

tommy f  
#217623 Tackar för bra svar! :)
Det blir å köra på den typ utav takstolar, Ja det är otroligt att det hållt så länge, en bit över 100år ska den tydligen va, och hade man bara bytt de trasiga teglet som var så hade den nog stått stadigt en idag skulle jag tro.

Har också sett de flesta lador med en längsgående stock även på nocken, men det fanns inte på denna.

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

Camwood  
#217633 Ska du ha plåt som takbeklädnad så minskar du egenvikten o snön glider av snabbare o då minskar


När man beräknar last av snö så kan man inte ta hänsyn att snön rasar av.
Ogynsamma förhållanden kan uppstå så att snön ligger kvar länge.
Bilden på ladan visar en form av väggtakstol med stöd för taket som går ända ner till golv och fördelar kraften från taket till golvet.
Med en byggnad med mellanbjällag (två våningar)så blir bjälkaget ett dragband som håller i hop byggnaden. En byggnad utan mellanbjällag så måste vägg takstolens infästning i golv/mark vara stabil/fast för att ta upp alla belastningar. På en betongplatta så är det inge problem men med plintar så måste dom vara kraftiga för att ta upp sidokrafter från väggtakstolarna.

Användarvisningsbild

Re: Tak i lada?

Camwood  
#217634 Hittade en gammal (1935) ritning på en väggtakstol med en spännvid på 14,8 m :grin:
Notera att dom har laskat ihop flera lager virke snyggt. Virket är 3"x6" och 3"x8".
Camwood väggtakstol.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).