Traktorer och processorer

Synkroniserad växellåda på BM 430?

3 inlägg 6885 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Synkroniserad växellåda på BM 430?

Spruffsi  
#217463 Jag undrar hur det står till med växellådan på BM 430, är den synkroniserad eller inte.
Provkörde en 430 idag och jag kunde inte byta växel under körning, utan att det skorrade i lådan. När traktorn stod stilla, så var det inget problem att få i någon av växlarna.
Nyss när jag pratade med farsan, så tror han att växellådan inte är syncad och att man måste dubbeltrampa kopplingen, för att få till rena och fina växlingar.

Så hur ligger det till med detta? Och exakt vilken teknik ska man ha vid växling, om det nu är så att lådan ej är syncad?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Synkroniserad växellåda på BM 430?

Skogshuggarninorr35  
#217472 Lådan är osyncad men det är inga problem att växla, när du växlar upp så ta det bara lugnt med spaken och låt motorn falla i varv. När du ska växla ner så måste du komma på vilket varv du ska gasa upp i, t ex om du kör på 4:an och ska ner till 3:an.

Om du på 4:ans växel ligger i 15 km vid 1000 varv så kanske du måste ligga på 1500 varv på treans växel för att hålla 15 km.
Så för att då kunna växla ner smidigt från 4:an till 3:an ska du gasa upp till minst 1500 varv just när du fört växelspaken ur 4:ans läge och är på väg in med 3:an.

Hoppas det inte blev rörigt, men det ger sig när du provat några gånger

Användarvisningsbild

Re: Synkroniserad växellåda på BM 430?

Cruiser_no1  
#217473 Den är inte syncad, men nåt som hjälper vi växling är att göra en paus på ca 1-2 sekunder innan nästa växel läggs i. plus att man inte ska dra i växlarna, utan bara lägga tryck mot läget den ska i, så brukar den smyga i lite försiktigt.

hade sj en 430 med inplastare efter när jag o farsan körde o pressade rundbalar på entreprenad, så jaa har suttit ett par timmar i en sån!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).