Huggarn skrev:Peteflamingstar skrev:Ok. Dock kan jag tycka att adekvat utbildning i detta fall är ABC-kort plus förstås ESA-utbildning. Men om statliga tjänstemän suttit vid sina skrivbord och beslutat så är det väl så. Godkända varselkläder har varit krav för alla som vistas i spårområdet (oavsett arbetsuppgift) sedan länge så där är det inget nytt. Vanligaste fällningsmetoden som används längs järnvägen är vinschning och/eller fällriktare, eller att skördaren håller i när huggaren utför rikt och fällskär. D-behörigheten omfattar väl oftast skadade träd längs ledningar, något som sällan är aktuellt vid järnvägsarbeten. Nu är det ju såhär, men under trädsäkring av över 500 mil järnväg hittills (trädsäkringsprojektet) med bara ett fåtal påfällningar måste man säga att det fungerat bra utan Arbetsmiljöverket. De stora vinnarna är ju utbildarna som skär guld med täljkniv.
Den vanligaste fällningsmetoden utmed järnväg är absolut inte vinchning!...inte heller fällriktare! det är ju så klart skördare!.... metoden att skördaren håller i träden (trea) är förbjuden sen 2012-12-01! ..nu vet jag att metoden används i alla fall utmed järnväg! "folk jag känner" säger att dom använder metoden varje dag! pga att det är bråttom för att hinna klart sträckan(hestra -göteborg)........(som skulle vara klar för länge länge sedan) .........ja jösses.......
Är väl något av det dummaste förbud som kommit, finns inget smidigare och säkrare sätt att ta ner träd längs järnvägar/ledningar än en skördare som håller och en manuellgubbe på marken.
Känner du många som hållit på där huggarn? en föredetta arbetskollega till mig var på den sträckan ett tag i höstas men nu är han mellan gävle och söderhamn om jag inte minns fel.