Gallring

rotstop mars?

20 inlägg 18016 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217161 Tyvärr kan jag inte svara på det. Nån svensk får nog svara på det.

Malwa
Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

blixxxt  
#217195
finskpinne skrev:PEFC (Programme for the Evaluation of Forest Certification schemes) Dom kräver alltså att vi behandlar gran och tallstubbar när medeldygnstemperaturen är över +5 grader.


Behandlar ni tallstubbar också?
Här gäller det bara granen men ser o andra sidan ytterst, ytterst sällan röta i tallen.
Behandlar man även i slutavverkning på andra sidan pölen än? Har diskuterats här men inte blivit nåt vad jag vet. Själv kör jag bara gallring.

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217304 Här i trakten ser man väldigt sällan röta i tallen men det är ju poängen med Rotstop, att man ska behandla förrän rötan sprider sig. Att behandla stubbarna är ju onödigt om rötan redan har spridit sig. Tallen kan sprida rotrötan vidare till granen utan att själv drabbas så därför är det väl ganska viktigt att behandla den också. Men det beror lite på hur långt norr/söderut man bor. Är lite olika på olika områden. Nog behandlar vi stubbarna i slutavverkning också...

Det som gör att alla inte behandlar stubbarna ännu är att ingen riktigt vill betala för att entreprenören ska göra det. Staten betalar rotstop/urea så det behöver ingen betala men entreprenören bör ju få ersättning för det extra jobb som uppstår, plus att utrustningen kostar lite. Och svärden är ju rätt så mycket dyrare än vanliga svärd. Staten betalar entreprenören 0,22 euro/m3fpb i slutavverkning och 0,44 euro/m3fpb i gallring för att behandla stubbarna men det är lite för lite för att alla småföretagare ska vilja satsa i utrustningen. Men alla bolags och skogsvårdsföreningens entreprenörer är ju tvungna att behandla stubbarna då dom är certifierade.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

blixxxt  
#217370 Jo naturligtvis gör det inte någon nytta om rötan redan finns där. Tanken med rotstopp är ju att en helt "ofarlig" svampspor i medlet ska hinna etablera sig före rotrötan.
Att tallen kan sprida vidare rotrötan till granen har jag inte hört innan :shock: Rotrötans sporer ska ju dessutom finnas i luften omkring oss för jämnan vid mildväder påstås det.
Att det bör behandlas i slutavverkning oxå kan man ju tänka sig eftersom rötan etablerar sig i stubbarna och sen när ungskogen får rotkontakt med dom gamla stubbarna smittas även dom.

Nej det är ju inte precis billigt att behandla... Det var ju inte illa att staten hos er går in och hjälper till. Här landar hela kostnaden hos entreprenör/kund. Urea får man mig veterligen inte använda i sverige sedan ett antal år tillbaks och jag känner bara till en tillverkare av rotstopp så konkurensen där är obefintlig... Rotstoppen i gelform har ett kilopris på över 9 000 SEK om man inte har någon rabatt att ta till. Köper man exempelvis genom södra går det få ner det till 6 800:-/kg.
Dyra svärd, hantering och transport av vatten, skötsel av systemet, allmänt strul med det samma o.s.v gör att det kostar sin lilla slant...
Jag tar 8 kr extra per fub i gallring för att behandla och jag behandlar då medeltempen överstiger +5 grader. Då står jag själv för all utrustning som krävs på maskin samt medel, alltså inga bidrag från staten. Det är egentligen inte tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Brickan  
#217376 Är denna behandling krav även i Sverige för PEFC?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).