Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slitstarkaste Skogsmaskinen

31 inlägg 40950 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

superglue  
#216242
skogarlivet skrev:Intressant, det lever kvar alltså.

Nyfiken fråga, Valmet 860 som skotar efter er, kör den i både slutavverkning och gallring, eller renodlat slutavverkning?

Hört flera som talat väl om Valmet 860. Är den rent av en aspirant för grundtråden, dvs. är den slitstark?



Både valmet 840, 860 och timberjack/john deere 1110 är väl maskiner som varit med rätt länge nu och finns i hyfsat stora volymer så om dom får en 20 år till så kan dom nog aspirera på en plats i tråden?

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Kse  
#216257 Jag har elektrisk 6 spak i 862:an, förmodligen för att det är en gammal skolmaskin. Har faktiskt använt den nån gång när nån av spakarna har gett upp. Eller om man får långtråkigt nån gång så kan man fälla ner spakstället, dock går det ganska långsamt då takterna inte riktigt sitter i längre. :)
Håller nog Kockums maskiner rätt högt när det kommer till riktiga slitvargar. Överdimension på allt och inte ett kretskort så långt ögat når. Har själv haft 2 st 850 och ångrar lite att jag sålde den sista, den går nån stans i norra Finland nu med en Fiab harv, Den maskinen hade 28000 Tim på mätaren när jag köpte den, 10 år senare stod det fortfarande 28000 Tim på den men det hade varit kul att se det verkliga timantalet.

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

skogarlivet  
#216365 Ja minsann, de verkar kunna göra rätt för sid de gamla Kockum 850 maskinerna. Håller med dig om att det hade varit intressant att veta de faktiska och nästan oräkneliga timmarna. Vad var det man fick vara vaksam på, hade de någon svagare punkt, även om det är fel att säga svagare punkt med de timmarna, men ni förstår vad jag menar. :grin: Herrejösses vilka timmar!

Även Kockum 85-35 tror jag kunnat leverera många drifttimmar.

Med skiftsystem drar timmarna fortare iväg naturligen, vilket gör att även modernare maskiner bör kunna bekänna färg som aspiranter här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217207 vet om en Master med harv i småland som gått över 50000 timmar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

blixxxt  
#217210 Lite osäker, men har för mig jag läste om en skotare som gått mellan 80-100 000 timmar i nån tidning för några år sedan. Kommer inte ihåg exakt och det var en uppskattad siffra. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för maskin, men i artikeln ställdes frågan om det var världsrekord.
Lite fusk kanske då den bara gått på terminal dom senaste decennierna... :???:

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Kse  
#217215
skogarlivet skrev:Ja minsann, de verkar kunna göra rätt för sid de gamla Kockum 850 maskinerna. Håller med dig om att det hade varit intressant att veta de faktiska och nästan oräkneliga timmarna. Vad var det man fick vara vaksam på, hade de någon svagare punkt, även om det är fel att säga svagare punkt med de timmarna, men ni förstår vad jag menar. :grin: Herrejösses vilka timmar!

Även Kockum 85-35 tror jag kunnat leverera många drifttimmar.

Med skiftsystem drar timmarna fortare iväg naturligen, vilket gör att även modernare maskiner bör kunna bekänna färg som aspiranter här.

850´s akilleshäl är ju framdiffen, flera som tipsade om att helt enkelt plocka bort knappen för diffspärren fram, skrotade själv ett par. Sen monterade vi en non slip diff från en 880 så var det löst.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Lill Junior  
#218005 Lokomo 933c markberedare, hade gått ca 58000 när Anders Persson sålde den. Tror att den fortfarande är i drift runt Svärdsjö.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Cruiser_no1  
#218789 Inga förslitnings skador på 6-spaks? jag vill nog hävda motsatsen. Om man hade kört samma skift idag som med moderna maskiner så tror jag man hade fått mer värk. Men det är bara en tanke, jag tror man rörde sig mer överlag när man körde maskin förr. Idag så sitter du från morgon till kväll om allt går bra. Så var det nog inte förr.

Men för att svara på trådens fråga, skall jag nog säga Kockums maskinerna.
En kompis kör 2 st en som är flisare, och den andra skotare. Skotarn vet jag har gått bra många timmar. tror det var 40 000H. el om det var 50....

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

norsken  
#219441 Själv tycker jag timmarna är ointressant,säger inte mkt om maskinen,däremot hur många fub den kört ut är mer intressant ?!

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Charlieblue  
#219584 Jag har en Kockum 875 S vad tycker ni om en sådan.

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Palakangas  
#219621
Charlieblue skrev:Jag har en Kockum 875 S vad tycker ni om en sådan.

Iggesunds Bruk hade många Kockums 875, både skotare och som bomprocessorer. De körde med dessa år ut och år in. Enligt förarna var de hårda mot kroppen och blev tyngre med åren p.g.a. av svets men de bara gick.

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

malåraggarn  
#237338 vi körde markberedning med en kockums 850 med fiab för 1år sen. Och ja, framdiffen håller ca 1000ha. timräknaren fanns inte på den maskinen.

En bekant i trakterna har en ponsse cobra som passerat 40 000 timmar nu. Han bytte aggregat förra våren tror jag

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

vicram87  
#237836 Vi hadde en ösa 250, en 83:à på gården innan vi bytte bort den, hadde den gått 43000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

JensSkoog  
#237857
vicram87 skrev:Vi hadde en ösa 250, en 83:à på gården innan vi bytte bort den, hadde den gått 43000 timmar.

Sejer inte bara not om maskinen, men också om dom som körd den! Känner grabbar som kan köra vad det ska vara till skit på mycket kort tid!

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

robin88persson  
#242995 Har en 8 wd supereva som har gått 38 000 tim :)
sen så vet jag om några evor som sägs har gått betydligt mer och dom går i daglig drift med ska kolla upp lite mer exakt info om dom kan var kul i den tråden. någon annan kanske vet mer om dom maskinerna som Nannestad har?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).