Skotare

Lastindex skotare - ska väl va högt??

47 inlägg 38531 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Tosca  
#216910 Konstruktionsmässigt kan det löna sig med långa serier, tex Rottnes SMV som ju gått ur tiden nyligen får väl anses vara något av en slitvarg som inte väger allt för mycket.
De tidiga modellerna har ofta förstärkningar påsvetsade, och på motsvarande ställen sitter det tjockare plåtar eller mer förfinade förstärkningar på de nyare.
Tittar man på den modell som väl ska ersätta den, F18, som är en nykonstruktion på många sätt, har den betydligt högre egenvikt.

Samma utveckling sker väl med Komatsus nya storskotare, lite större lastförmåga och mycket större egenvikt.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216914 Som det är nu så är det NAF som har monopol på boggilådorna och därmed styr resten av konstruktionen.
Blir lite "tårta på tårta",eftersom boggin i sej är självbärande ihop med diffen,sen ska en ram konstrueras runt om....

Om man istället använde en konstruktion liknande den som Master lr 250-n,och gjorde ramen som en vridstyv "låda",diffen "löst" inne i ramen,stabila boggilagringar fastskruvade i ramen,satte sen lååååånga kedjeboggilådor,då skulle man kunna använda stora däck,kedjedriften skulle medge viss vridning i boggilådan så den skulle inte heller behöva va så tung.

Tex dom kedjor som va original på 260-n i slutet av 70-talet höll galant 10000 timmar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

mb-man  
#216922 Bra ämne detta :smile: Tycker oxå utvecklingen går helt åt fel håll :sad: Våran 830.3 har en servicevikt på 12300kg
Att maskinerna inte höll kan jag inte hålla med om,
känner en som kört 25000-30000 timmar med sin 810B-99 mestadels slutavv och de väger väll minst 2 ton mindre än 810E.

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

schough  
#216966 Om man höll sig till maskinens maxlast tror jag inte hållfastheten skulle vara några problem med de"gamla" lättare maskinerna.
Jag tror att tillverkarna garderar sig lite imot överlass med utveckligen maskinvikt/lastvikt.

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216970 Nu är ju skogen mer komplex än lastbil på vägen, men utvecklingen på timmerbilar har ju gått åt andra hållet. Där har man ju varit mycket framgångsrik i viktminskningen.

http://www.skogsaktuellt.se/?p=42375&pt=108&m=1422

Här pratar man sig varm för Hägglunds maskin. Återstår att se vad det blir av det, men det låter intressant när man går utanför boxen lite.
Dagens tillverkare är inte så intresserade av nya riskfyllda projekt skulle jag tro. Deere och Komatsu köpte ju inte för att utveckla nya dyra maskiner för den lilla lilla nordiska marknaden, utan för att förfina och ta kortvirkesmetoden ut i världen.

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

mannen  
#216996 Fick inte gremo något pris för att de använt något special stål i en av deras skotare? Har för mig att det stod någonting om 10% viktbesparing.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

stegmaster  
#217017 Bra lastindex på denna om uppgifter i annonsen er korrekt. :shock:

Egenvikt: 10540kg
Nyttelast :18385kg
Totalvikt: 29000kg

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=40378905

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Tosca  
#217040 http://app.elmia.se/classic/files/volvo ... ot1971.pdf
Lastförmåga 8 000 kg.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

finskpinne  
#217047 Jo visst finns det många gamla maskiner som håller sig vid liv länge. Har själv en Timberjack 1010 som är körd 28500 timmar och den går i daglig drift. Och då har vi rätt så jävlig terräng med stenar och fanskap, så den har inte haft ett lätt liv. Men den är nog förstärkt på vagnen. Men efter att förstärkningarna svetsades dit så har den hållit. Enligt boken så väger den under 12 ton med 600 däck. Men med 10 meters kranen som jag har och med band och kedjor på så väger den nog säkert 13,5 ton. Den lastar 11 ton så den har inte så dåligt lastindex, MEN den är ju bara 6 hjulig så bärigheten är ju inte den bästa om man lastar så det kommer för mycket vikt på framhjulen. Finns hur många 1010:or som helst i Finland som har gått över 30 000 timmar och fortfarande är i daglig drift. En annan legendarisk maskin som används flitigt ännu i Finland är dom svart-röda Valmet 840. Så med lite enkla förstärkningar så kan man nog få en gammal maskin att gå länge. Tillverkarna brukar ha färdiga förstärkningssatser till dom flesta svaga punkterna. JD har åtminstone en förstärkningssats till 1010:ans vagn, det är högst 40-50 kg stål som ska svetsas dit. Så inte behöver man ju lägga på flera ton på den för att den ska hålla inte.

Men den har ju inga fina finesser över huvudtaget, så därför kanske dom har fått ner vikten på den. Alla dagens prylar väger ju en hel del, plocka dit teleskopiska bankar och stöttor, svängande hytt, nivellerande hytt osv så nog blir det till kg i slutänden nog. Är en ständig balansgång mellan vikt och nytta...

Avatar Fallback

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Tosca  
#217051 [quote="Klingstedt"]Är det någon som kan svara på om lösningen på det är en elmotor i varje hjul?
Eller är det en tyngre lösning med mer problem mer slirning?[quote]
En elmotor är förhållandevis billig att tillverka, det går att styra varvtalet på den mycket exakt.
Den lämpar sig dessutom mycket bra för hybriddrift och går att göra vattentät.
Viktmässigt borde den stå sig mycket bra, mycket järn i drivmotor, kardaner och diffklumpar.

Kan man sen göra som Simba föreslår att ramen är självbärande så borde det gå att trimma vikten än mer.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Fredrik Reuter  
#237744
mannen skrev:Fick inte gremo något pris för att de använt något special stål i en av deras skotare? Har för mig att det stod någonting om 10% viktbesparing.


Hej,
Det stämmer, till och med 15% viktbesparing lyckades Gremo med på sin 1450F.

http://www.steelprize.com/en/Finalists/ ... j6iIoapVlw

Vikt i standardutförande ska vara 16.950kg enl Gremo. Den lastar 14.5 ton.
Intressant också att Steel Price tar upp att viktbesparingen reducerar bränsleåtgången. Något vi också diskuterar här: viewtopic.php?f=104&t=17425

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Fredrik Reuter  
#237751 Roade mig att hämta in information ang vikter och lastförmåga från tillverka och sätta dem i en lista sorterad på lastindex. Notera att detta är uppgifter tagna från tillverkarnas broschyrer och att jag valt de vanligast förekommande i storskogsbruket. Maskinerna avser gallringsskotare (små) och medelstora skotare.

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Fredrik Reuter  
#237754 Sedan har vi ju en gammal tråd om verklig vikt på skotare: viewtopic.php?f=11&t=4294

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Fredrik Reuter  
#237761 Och som lite jämförelse så kommer här lastindex för Volvo CE A25F och A30F dumpers (från Volvos egna produktbroschyr). Lastindex för minsta A25F är ca 1,096.

Visst, skillnad i terrängförhållande kanske, men å andra sidan borde lastindex vara mindre viktigt ur körskadesynpunkt inom den gula branschen...

Användarvisningsbild

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Baggböla  
#237779 Även jag har försökt flera gånger försökt spalta upp lastindex för skotare.

Det är ju en omöjlighet. Då man egentligen inte vet vad maskinen väger då maskintillverkarna anger olika mått eller egna konstruerade mått utifrån deras produktspecifikationer.

John Deere har t.ex Maskinvikt.
Komatsu anger Vikt från:
Ponsse anger Nettovikt och Tjänstevikt.
Rottne anger Tjänstevikt.
Gremo anger Vikt med grundutrustning.
Tigercat anger Vikt.
Elforest anger ingen vikt alls.
Ecolog anger Vikt.


Egenvikt, tjänstevikt, vikt, maskinvikt, sedan ospecificerat vad som definieras ingår i dessa vikter.
Tjänstevikt är väl det naturliga valet att använda sig av och då borde det finnas en standard för vad som är tjänstevikt för en skotare.

Tjänstevikt för utgå från en grundutrustning för att lätt kunna addera extra utrustning för uppskatta tjänstevikten för en enskild maskin.
Dvs maskin fulltankad med vätskor.
Vilka däck som anges vid tjänstevikten.
75 kg för maskinföraren.
Verktyg.
Vilken kran vikten anges för.
Vilken grip vikten anges för.
Och vikter för 6 och 8-hjuliga fordon.
Osv.

Det är ju en viktig grundförutsättning för att kunna komma åt körskadorna att man åtminstone han få rätt vikt på maskinen. Det blir ju fel och orättvist att göra en maskinjämförelse oavsett vilken sorts formel man använder sig av för att uppskatta marktrycket.

Därtill så har jag även försökt att beräkna viktfördelningen fram/bak lastad respektive olastad på olika maskiner med hjälp av maskindata. Men detta har inte gått för en på några få maskiner på de flesta maskiner har dåliga maskinspecifikation rörande olika axelavstånd och grind osv, men framför allt så finns inte data för hur maskinen väger i olastad i traktordelen respektive bakdel. Att köra med schabloner på 55% framvikt och 45% bakvikt är nog inte rätt väg att gå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).