sön 22 sep 2013, 14:45#237779
Även jag har försökt flera gånger försökt spalta upp lastindex för skotare.
Det är ju en omöjlighet. Då man egentligen inte vet vad maskinen väger då maskintillverkarna anger olika mått eller egna konstruerade mått utifrån deras produktspecifikationer.
John Deere har t.ex
Maskinvikt.
Komatsu anger
Vikt från:
Ponsse anger
Nettovikt och
Tjänstevikt.
Rottne anger
Tjänstevikt.
Gremo anger
Vikt med grundutrustning.
Tigercat anger
Vikt.
Elforest anger
ingen vikt alls.
Ecolog anger
Vikt.Egenvikt, tjänstevikt, vikt, maskinvikt, sedan ospecificerat vad som definieras ingår i dessa vikter.
Tjänstevikt är väl det naturliga valet att använda sig av och då borde det finnas en standard för vad som är tjänstevikt för en skotare.
Tjänstevikt för utgå från en grundutrustning för att lätt kunna addera extra utrustning för uppskatta tjänstevikten för en enskild maskin.
Dvs maskin fulltankad med vätskor.
Vilka däck som anges vid tjänstevikten.
75 kg för maskinföraren.
Verktyg.
Vilken kran vikten anges för.
Vilken grip vikten anges för.
Och vikter för 6 och 8-hjuliga fordon.
Osv.
Det är ju en viktig grundförutsättning för att kunna komma åt körskadorna att man åtminstone han få rätt vikt på maskinen. Det blir ju fel och orättvist att göra en maskinjämförelse oavsett vilken sorts formel man använder sig av för att uppskatta marktrycket.
Därtill så har jag även försökt att beräkna viktfördelningen fram/bak lastad respektive olastad på olika maskiner med hjälp av maskindata. Men detta har inte gått för en på några få maskiner på de flesta maskiner har dåliga maskinspecifikation rörande olika axelavstånd och grind osv, men framför allt så finns inte data för hur maskinen väger i olastad i traktordelen respektive bakdel. Att köra med schabloner på 55% framvikt och 45% bakvikt är nog inte rätt väg att gå.