Inomgårdsmaskiner

Vevstakslager!!

22 inlägg 21727 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216768 Inte undra på att det inte stämde med kopplingen! Jag har inte rätt lamell, det är en lamell från nån mindre bil som tidigare ägare slaktat bort centrumet på o använt!!!

Den här kopplingen är lite bakvänd! Den har 2 lösa tryckplattor, 1 på var sida om friktionsdisken. Tryckplattorna sitter ihop med fjädrar o skruv o löper på splinesen på växellådsaxeln. Friktionsdisken har 6 st hål i ytterkant som passar på 6st styrpinnar på svänghjulet. Svänghjulet är alltså inte tryckplatta o blir heller inte belastat axiellt!

Det jag behöver nu är en ren friktionsdisk, 100mm hål o 180-200mm ytterdia. Tjockleken vetefan men det går nog bra med typ 5-6mm. Har letat på nätet men det är inte lätt att hitta. Det finns en del till lantbruksmaskiner men dom flesta jag sett är runt 150-160mm o det är för litet. Måste va minst 180mm.

Howard%20gem%20transmission%20clutch%20plate1.jpg



Tips emottages tacksamt!!

Magnus M

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#216778 Det var ju nåt annat det ja. Friktionsdisken, är det en stålskiva med belägg?

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216828 Nä det är en ren friktionsplatta, samma matrial rakt igenom. Jag tror dock att det måste va nåt ganska tåligt matrial i den annars skulle väl hålen snart slitas upp. Finns ju mängder med olika friktionsmatrial när man letar lite.

Stället jag hittade bilden på visade sig vara en kille i England som hade lite delar till Howardfräsar. Mailade o fick nyss svar att han har den disken i lager :smile:
34 pund +frakt.
Blir till att beställa en tror jag.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#216855 Låter som den alldeles rätta lösningen, original är bäst som regel och ett rätt måttligt pris också.

Tänkte annars att man kunde gjort den av en stålskiva, t ex en sågklinga och fått belägg limmat på båda sidor.

Avatar Fallback

Re: Vevstakslager!!

lars11  
#219504 har en howard rotavator, tror den heter bantam. har satt på en 3 hk briggs på den för länge sen så inte original. funkar ok, men vibrerar nåt otroligt. vad var det för motorer från början??

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#219515 Troligen en Villiers Mk 15 2-takt, möjligen en JAP, tror dom funnits med båda.

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Williamm  
#727909 @Magnus M
Blev det någon järnhäst?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).