Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77960 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216589 Jag tror fortfarande att skogsmylla och andra vill och behöver få förslag på vad som är värdefullt att vara förberedd på vid rättstvist. Några ytterligare exempel.
Motpart drar sig för ofta inte för att direkt ljuga. Ex. Holmen ljög för skogsägare och skogspress i inledningen på process med skogsägare, när dålig mätning indikerades starkt. Holmen hävdade utomordentlig längdmätning på skördare, trots att maskinen visade sig vara rapporterad som ur funktion på avverkningen. Senare kunde det fullständigt bevisas och att en synnerligen dålig mätning gjorts.
Holmen chansade genom att förneka att ex. produktionsuppgifter från skördare fanns i ca 1 år. Sådana finns oftast lagrade på 3 ställen, vilket inte okunniga skogsägare vet.
Holmen redovisade inte ens allt virket från avverkningsuppdraget trots att ihärdig bearbetning pågick och uppgifter efterlystes och fel på fel hittades. (Går det så går det, tycks vara mottot.)
Även inför rättstvist har personer uppmanats att ljuga för att hjälpa stark part, som samtidigt har någon hållhake på personen ifråga.

Vid tvist mot närstående finns följande skäl att väga in. Kommer motpart att åberopa "sympati" från andra parten. Vad innebär konsekvenserna av tvist för relation mot motpart och andra.

Jag vet att allt detta är svåra avvägande när övergrepp har skett. Därför har allt ovan ett syfte att försöka skapa gardering i förväg.
Nöj er inte med köparens ensidiga skrivning i kontraktet. Gör tillägg!
Slopa skiljenämnd.
Ha kontakt under avverkning med inblandade. Fråga om kvalitet.
Alla ändringar under avverkning skall dokumenteras. Va noga med ansvarsfrågan. Många bolag har efteråt sagt att det var skogsägaren som föreslog åtgärd, som kanske senare blev fel.
Skaffa dig skoglig kunskap också om du investerat flera miljoner i en fastighet.
Undvik förvaltningsuppdrag, vilket till minst till 70% görs med köparens intressen.
Inse problem med flerägarskap på skogsfastighet.
Anteckna och försök bevisa när ni ser fel. Fotografera. Gärna med annan person närvarande också.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

surjämten  
#216614 Kommentar till Bertilssons inlägg.

I detta fall finns väl inte så mycket att ljuga om ?
Att det finns närstående inblandade, innebär som jag ser det, att behovet av hjälp utifrån inte minskar.

Ju krångligare ett fall är desto större anledning att ta hjälp av proffs.

Stå på dig skogsmylla !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).