Motorsåg och handhållet

Hva 242 läcker olja.

47 inlägg 23600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73611 Ok, tror jag sett nåt liknande på tanklock på röjsågar.

Gäller alltså för mig att luska ut vilken variant jag har. :)
Farsan köpte sågen ny, tror inte han byggt om avluftningen, så den lösningen bör då kunna avskrivas.

Hoppas hur som att problemet är skapligt lättlöst...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

Robertberg  
#95073 Hej!

Även min 242a har börjat läcka olja genom främre styrbulten, Har idag tömt tanken och sköljt med diesel men symptomet kvarstår. Slangen har jag, den lösa änden sitter fastpetad direkt över oljepåfyllningshålet.

Jag missade att tryckluftsblåsa utifrån genom saxsprinten och in i tanken, antar att det är värt ett försök för att få ur smutsen ur backventilen?

Annars är det byte av ventilen som gäller, är det en komplicerad operation?

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

fredde87  
#95080 köp en ny såg

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

Robertberg  
#95083 Läs signaturen.

Edit:
Har nu blåst igenom utifrån och sedan med en spruta fyllt endast avluftningsröret med sågkedjeolja, läckaget kvarstår.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

johan eriksson  
#95114 Där är ingen backventil. Slangen måste sitta uppkilad i överkanten på tanken. Kan ju vara så att där är hål på Slangen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95117 Där ska vara luft i röret, inte olja. Oljan ska vara runt om röret utan att komma in. luft ska ut o in genom röret för att ersätta volym då olja går åt och hjälpa till med utjämning av tryck vid tempväxling.
Den olja där är i röret kommer att rinna ut innan du gjort av med så pass med olja att det ska luft in.

Luft trycks utjämnare är det mer än backventil.
Det ska inte vara varken under eller över tryck i oljetanken på denna såg.

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

Robertberg  
#95121 Slangen sitter uppkilad i överkanten av tanken, inte omöjligt att det är hål på slangen.
Läste tidigare i tråden att det sitter en bakventil där, iom att ingen klagade då så antog jag att det stämde :)

Så mycket förstår jag med att det är luft som ska vara i slangen, men innebär det att det ska läcka ut om man fyller slangen med olja? Antar att svaret där är Ja..

Efter min första dieselursköljning så fyllde jag först endast botten av tanken med olja, så pass mycket att det täckte nedre delen av slangen med olja - Då läckte det inte.

Sedan fyllde jag fullt, då började det att läcka..

Det borde ju utesluta att slangen inte är korrekt monterad, iaf den gången. Har tagit bort fram och tillbaka efter det, men vet iaf att nu sist så fick jag dit den ordentliget.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95126 Diesel är mer lättflytande än sågolja.
Har du en bra olja med rätt tröghet rinner den inte igenom slangen, förutsatt att det fylls på rätt.

Det ska inte toppfyllas upp till eller över hålet.

Lägger du sågen på svärds sidan o fyller så får du ej i så mycket att det kommer i slangen eftersom dess ända är högre än hålet i och med dess placering i framkanten där det finns utrymme avsett för den i ett hålrum.

Om man fyller med för sågen avsedd kombidunk uppstår inga problem med överfyllning etc om den funkar som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95127 Jag har svarat o förklarat det mesta jag kan i denna tråd tidigare med så om den är läst är det bara förtydligande som gäller.

Mange skrev:Detta är ventilationen till tanken.

På insidan i tanken ska det sitta ett litet plaströr som går in till centrum i tanken ungefär.

Detta är väl uträknat. När det åkt ut lite olja genom påmp o så skapas ett undertryck i tanken.
Eftersom denna har litet hål är det lättare o suga in luft än att olja rinner ut om den inte är väldans flytande.

Av med locket, ut ned oljan o i med diesel. Skölj tank ordentligt o kolla sen om den överhuvudtaget finns där den ska vara.
Prova o blås försiktigt utifrån och in... Hålet inne i får man inte mixtra med, då blir det så här.
Lågt tryck längre tid trycker tebax oljan. Sen om allt är i ordning funkar det

Mange skrev:OK. Här är boven i dramat.
Man kan ha en kortare eller slangbit med träskruv eller nåt i ändan med.
Finns många varianter på detta...

Viktigast är att det kommer in luft så oljan ersätts annars slutar det smörja.

Mange skrev:Den brukar sitta i tappen.

Ta bort svärds sidan o gör rent. Full sen på den o låt den stå.
Rinner det av den så ser du var det rinner sen...

Mellanlägg/friktions plåt, svärd, oljehål kanske inte är rätt?

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

kallen  
#216178 Min 242a rinner oljan rakt igenom efter att jag demonterat pumpen för att byta vevaxeltätningarna. Trodde jag missat eller gjort något fel men hitta inget idag när jag tog isär igen.
Någon som har tips? Ska slangen från tanken bara ligga an mot pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216235 Det ska även vara en tätning mellan pump o hus på trycksidan 501 62 43-01
Senast redigerad av Mange sön 10 mar 2013, 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

kallen  
#216247 Nu är jag inte riktigt med dig. Vilken är packningen på bilden?

Användarvisningsbild

Re: Hva 242 läcker olja.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216271 Du hittar 501 62 43-01 ungefär mitt på bilden, följ strecken ser du var den ska sitta.
En liten bit slang...

Hade skrivit fel nummer i texten. På bilden är det fortfarande rätt.

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

kallen  
#216369 Ja den lilla grejen har jag säkert rört bort.
Får bli en sväng till ÅF då jag ändå hade fått fel vevaxeltätningar. Verkar som min såg har olika storlek på höger och vänster sida. Kan det stämma eller har jag missat att ta bort något.

Avatar Fallback

Re: Hva 242 läcker olja.

Phantom  
#216388 Det är riktigt att du kan ha olika storlekar på vevaxeltätningarna på den sågen.
Har själv en ligger på bänken nu i molekyler, och det är olika diameter på hö och vä sida.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).