Trädfällning (arborist)

Utbildning för sektionsfällning av träd

18 inlägg 24794 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbildning för sektionsfällning av träd

Patrik27  
#90551 Hejsan.

Jag är ny här på forumet verkar vara ett toppenställe :smile:

Jag har en fråga som jag hoppas nån kan svara på här.
Det är så att jag är enormt sugen på att lära mig att sektionsfälla trän alltså klättrande trädfällning och nu undrar jag vad som krävs för utbilnding för detta.
Har kikat runt på nätet utan större resultat det enda jag hittade var på arbetsmiljöverkets hemsida där stog det att man bara behövde utbildning för fällning med motorsåg och en klättringsutbildning men det stog inget om att man behövde nån speciell utbildning för att använda motorsåg upp i ett träd.

Hoppas att det finns nån som vet hur det står till med det :smile:

MVH Patrik.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90703 tja!

kul att det finns en till som är sugen på att få sitt adrenalin att tok pumpa. har samma funderingar och ar tok letat och vart på mässor och lyckades prata med en arborist. det finns en utbildning som är 2 år sen finns det kortare utbildningar och http://www.champsoflogging.se/ tror ja har det annars så är det http://www.hvilanutbildning.se/ som gäller

MVH Stefan

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Patrik27  
#90727
SRG_Pendo_Master skrev:tja!

kul att det finns en till som är sugen på att få sitt adrenalin att tok pumpa. har samma funderingar och ar tok letat och vart på mässor och lyckades prata med en arborist. det finns en utbildning som är 2 år sen finns det kortare utbildningar och http://www.champsoflogging.se/ tror ja har det annars så är det http://www.hvilanutbildning.se/ som gäller

MVH Stefan


Hej Stefan.
Tack för ditt svar ska kika på länkarna har kikat lite på hvilan tidigare men ska kolla den igen.
Älskar att klättra och att jobba i skogen så det vore ju toppenkombo.
Ska kika runt lite mer nån dag också ska kontakta nån inom området också och höra lite mer med dom.
MVH Patrik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90728 just det dära med sektionsfällning o trädklättrande tror jag är bäst med att ha nån typ av arborist utbildning för då får man lära sig både stam och repklättring samt nertagninga av grenar osv med rep på ett säkert sätt..

gorde ett sektionsfällnings jobb förra året o jag fick en jävla adrenalin kick av det så jag är bra sugen på arborist

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196983 svensk trädvård har kurser i klättring.jag har själv gått etapp ett utav tre,så jag har behörighet att klättra i träd.Däremot så får man inte behörighet att använda motorsåg i träd förens efter etapp 3,då man får kalla sig arborist!.Men eftersom jag har vanligt motorsågskort,så använder jag sågen i trädet ändå! :roll: fy skäms på mig och kollegerna!

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Huskyman  
#198891 Jag är inbokad på denna 7-dagarskurs (A+B) i feb/mars:
http://www.naturakademi.com/tradpro/
Hoppas det blir en bra kurs. :grin:

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

stamphult  
#215618 Huskyman, Skriv gärna vad du tyckte om kursen, har själv funderat på att gå den!

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Huskyman  
#215923 Jag gich både del A plus B under en hel vecka. Del A var under två dagar där det fokuserades på repklättring i olika former. Dock inget med stegjärn, det kom först i del B.
Jag trodde jag kunde grunderna, men fick bra input om både säkerhet och en del teknik. Klättring via ascenders, och prussikslingor. Firning via arboristprussiks, firningsåttta etc.... Provade på foot locking. Byta system från SRT till DdRT upp i trädkronan.

B-kursen var det mycket fokus på klättring med stegjärn. Bra säkerhetstänk.
Vi tränade även räddning och nedfirning av person i nöd uppe trädet, vilket var en häftig upplevelse.
Även samarbete och kommuniaktion mellan markman och klättrare ingick.

Vi var 6 st på B-kursen vilket var OK. Fler hade blivigt rörigt.
Sista 1,5 dagarna var teoretiskt och pratiska prov.

Totalt sett är jag mycket nöjd med kursen, på vilket sätt den genomfördes samt på innehållet.
Rekommenderas.

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Daggi  
#216033 Hei :)

Sikkert veldig bra kurs dette.

Skal du på flere?

Hvordan blir disse kursenen klassifisert i forhold til ETW/ETC og arborist utdanning?

(Jeg husker ikke disse forkortelsene akkurat nå men det er ETW og ET..et eller annet)

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Huskyman  
#216046 Hej Daggi!

Hur går det för dig?
Det finns även en C-kurs vilket är mer inriktat mot beskärning och klättring i trän med stora trädkronor.
Det lutar väl åt att jag går C-kursen om ca ett år. Men det är inte gratis.... :sad:

Ärligt talat så är det lite oklart enligt vilken klassificering dessa kurser förhåller sig tilll.
Den frågan kom liksom aldrig upp under kusern. Jag vänar på mitt crtifikat, så det kanske framgår där..... Men troligtvis är det enligt ETW. Men jag hör av mig när jag vet.

Göran.

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

jonsve02  
#216117 Vilka lagar och regler gäller vid klättrande med såg??
Får hålla på med det utan kurser eller är det bara en rekomendation??
Om det är ett krav, hur funkar det då med försäkring och sånt??

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

anersimyra  
#216149 Det står att man skall ha nödvändig utbildning för arbete från plattform eller genom klättring, exakt vilken utbildning hittar jag ingen info om.Köper ni en företagsförsäkring så kolla noga att den inkluderar trädfällning då flera bolag inte tecknar försäkring för trädfällning, anledningen är det stora antal skador som hänt dom senaste åren.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

Huskyman  
#216327 Det är inget krav eller lag på att du måste ha genomgått någon specifik utbildning. Däremot tror jag att du kommer att får det svårare att få jobb, speciellt mot företag, kommuner och föreningar, om du inte kan påvisa att du är certifierad.

Ansvarsförsäkring är att rekommendera. Minst sagt. Men kontrollera som sagt att den täcker dina områden.
Dessutom bör du ha en olycksfallförsäkring för din egen del.
Har du anställda som klättrar/jobbar för dig så måste du ha en olycksfallsförsäkring.

Utöver ovan så bör man väl ha det vanliga som stöld/sakförsäkringar etc.....

Avatar Fallback

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

jonsve02  
#216339 OK, Tack för svar.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning för sektionsfällning av träd

anersimyra  
#216346 Jag pratade med en företagare i går om utbildning på skylift. En särskild sådan finns och krävs på i stort sett alla arbetsplatser, lika väl som du behöver truck, grävmaskins, lastmaskinskort. Utbildning på skylift finns att få hos större uthyrare av liftar, utbildningen är inte specifikt inriktad på användning av motorsåg utan tar upp allt arbete från skylift. Det finns specifika krav som måste uppfyllas om du arbetar från skylift eller kran med korg, du måste vara säkrad i korgen, markpersonal måste kunna sänka korgen från markstation e.t.c. Detta är krav som ställs av Arbetsmiljöverket.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).