tis 19 mar 2013, 10:22#217641
En lite sammanfattning innan vi tar hand om nästa försäkringsfall med den gamla kvinnan.
Att försäkringsbolag vill minska sina kostnader är uppenbart. Detta är inhumant när folk råkat ut för stora skador. Just sådana som är motivet för försäkring för att "inte stå på bar backe" när stor olycka inträffat.
Att ha kontakt med skadereglerare som nästan helt saknar empati och förståelse
måste behandlas med kraft och eftertanke.
- Bli inte förbannade. Tänk på det kända uttrycket: räkna till tio. Att behandla personer osympatiskt är inte i längden gångbart för någon.
- Dra er tillbaka och gå igenom omständigheterna. Kontakta kollegor och kanske även jurist genom rättskyddsförsäkringen. Eftersom försäkringsbolaget vid förlust får betala både sina och era kostnader är utgångsläget ganska bra.
- Se till att inte ärendet ligger 6 månader i följd utan inlägg, då riskeras preskription.
- Uppmärksamma att även försäkringsbolaget kan ligga på ärendet och skylla på er. Påminn!
Mata på med krav kontinuerligt och
skriv upp vad som skall göras och vad som händer. Då kan ni på några minuter vara i full gång i ärendet.
- Ränta utgår från felets början eller åtminstone när ni upptäckte att det blivit fel och slog larm.
I sanningens namn har nog skadereglerare också blivit lurade och tror liknande om nya fall. Därför är bevis viktiga för er sak.
- Men att som Folksam försöka lura skogsägare (som blufföretag) måste uppmärksammas.
- OBS att det finns mätmöjlighet på skadorna och vanlig matematik bevisar kostnad i de fall jag här nämnt om.