Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slitstarkaste Skogsmaskinen

31 inlägg 40946 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slitstarkaste Skogsmaskinen

skogarlivet  
#215962 Hej där!

Vilken maskin tycker du är den slitstarkaste av alla?
Vad är det högsta uppmätta timtalet på skogsmaskin?

Timmätaren brukar ofta ha svårt att hänga med lika länge som maskinen, men vi gör ett försök. :wink:
Förr var tekniken enklare och maskinerna kunde gå långa dagar, men inte så ofta i skift som i modernare tid, vilket ger en viss utjämnande effekt om man både ser till år och timtal. Att hålla liv i modernare teknik i maskinerna kräver mer tålamod och djupare tag i plånboken men framförallt komfort och för all del också prestation är i en annan klass.

Själv kommer jag först att tänka på Volvo BM SM 868 som lever kvar med många exemplar och är driftsäker som få. En trotjänare.
ÖSA 260 kommer också upp i mina tankar och eftersom den varit populär som markberedare har det ofta blivit många och hårda timmar på de slitstarka maskinerna.
Kockums större maskiner torde ligga långt fram i denna bedömning, kanske längst fram? Smv 21 S kan fortfarande ses i skogarna ibland.
Någon av Valmets maskiner har säkert blivit någons favorit?
Rottne Blondin är troligen med i ligan och många gamla lever fortfarande kvar.

Vid en samlad bedömning röstar jag på Volvo 868 :wink:


Senast redigerad av skogarlivet fre 08 mar 2013, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215975 Bm 350 i alla dess former med tex halvband hemek drivax mm.
Men det är ju svårt att jämföra dessa gammla maskiner med tex ösa 260/280 som har gått i skift
vilket nog var ovanligt på 60 -talet

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Camwood  
#215981 BM 350 i form av SMV DRIVAX fick gå hårt på hyggena när den kom.
Min far har berättat om en DRIVAX som ägdes av två bröder i skåne på 60 talet.
Dom turades om att köra den dygnet runt och sov i bilen :???: Dom körde fram tusenentals meter.

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

rikard_e  
#215983 håller med Mr-Hemek och Camwood, Bm350 .

Samma med många Rottnemodeller, blondinen och Snoken.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216051 Var ju nå reportage i timberjack extra har ja för mig. En 260 elller 280 som gått herrejösses massa timmar. Kan det varit 40 000 h kanske?

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

machonisti  
#216055 I princip kan grundplåtarna hålla hur många timmar som helst bara nötningsdelarna byts ut. Problemet är väl att tekniken blir föråldrad för yrkesbruk. Då beror maskinens fortsatta liv på nya ägarens intresse att plocka in reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

skogarlivet  
#216181 Visst är det så, men det är onekligen intressant att vissa maskintyper ger sina ägare och brukare större möjligheter att få leva kvar medan andra maskiner försvinner i det tysta.

Har hört om både Kockum 850 och Rottne Blondin med oblygt många timmar i skogen. Den Teg 904 RD 12 jag körde som färsk 18 åring för länge sedan hade bakelitknopparna till 6 spakssystemet helt deformerade i sin från början runda form av ägarens händers idoga nötning. :grin:

Säga vad man säga vill, 6 spakssystem är driftsäkert. Kattskallarna visade inte mig någon driftsäkerhet värd att skriva om i alla fall.

Det tvåspakssystem med stående spakar med vippbrytare på toppen, som fanns från sent 70 tal in på 80 talet, var inte de driftsäkra? Har inte kört dem tillräckligt själv för att veta. Det fanns både med hydraulslangar in under armstöden och även elstyrt. Är det någon som vet mer om deras tillförlitlighet? :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216192 I driftsäkerhet är det väl svårt att slå tex. 5-6-spak, du kan ju alltid svetsa i hop spaken om du bryter av den. Ergonomiskt däremot lämnar det väl en del att önska.

Ang. tex hydraulservon som du nämner så blir det ju rätt varmt/hett vid varm väderlek då du tar in oljan i hytten så lite "svedda ytterlår" kan det ju bli, men skapligt driftsäkert är det väl, det beror ju på vad man jämför med.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

machonisti  
#216198
skogarlivet skrev:Säga vad man säga vill, 6 spakssystem är driftsäkert.

Ifall en maskin av nån anledning står obrukad en längre tid funkar sexspakarna. De är okomplicerade och innehåller få rörliga delar lite svårt att hitta lämplig slidtätning på gamla läckande slider men ändå en form av evihetsgrejer.
Inte kan man kräva att en förare skall köra 6-spak yrkesmässigt utan lämpar sig till helgåkare.

Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

T Landström  
#216199
kl-820 skrev:I driftsäkerhet är det väl svårt att slå tex. 5-6-spak, du kan ju alltid svetsa i hop spaken om du bryter av den. Ergonomiskt däremot lämnar det väl en del att önska.


Beror ju på hur man ser det... ;)
Är det inte många som får problem med dagens "mini-spakar" de minimala rörelserna man gör nu...?
Har en herre som slutat kör nu...men på slutet hade han problem i handlederna...

Man flyttar bara problemet till något annat ställe på kroppen ;)

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

skogarlivet  
#216200 Lite förvånad blev jag under senare delen av 90 talet när en maskinägare jag hade göra med använde sig av elektriskt 6 spaks med korta spakar som i princip gick att ha i knät. Tydligen var det somliga som upplevede det ergonomiskt fördelaktigt jämfört med alternativ. Troligen var de i tydlig minoritet.

Kan tänka mig att hydraulservon blev exotisk om sommaren :grin:

Dess närbesläktade alternativ då, stående elspakar med vippbrytare överst, var de driftsäkra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216204 Han som skotar efter oss har 6 spak i sin 860.1

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

skogarlivet  
#216210 Intressant, det lever kvar alltså.

Nyfiken fråga, Valmet 860 som skotar efter er, kör den i både slutavverkning och gallring, eller renodlat slutavverkning?

Hört flera som talat väl om Valmet 860. Är den rent av en aspirant för grundtråden, dvs. är den slitstark?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216212 Den går både i sav och gallring . Om den är mer slitstark än annat skit vette tusan , han gjorde misstaget att skryta om den för ett par månader sedan och Murhpy bestraffade honom genast samma dag med rasad fördelninglåda :P

Avatar Fallback

Re: Slitstarkaste Skogsmaskinen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216229
Klargplutte skrev: och Murhpy bestraffade honom genast samma dag med rasad fördelninglåda :P


Hmmm...
Vem har inte råkat ut för Mr Murphy.
Han är inte att leka med :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).