Skördare

Sågmotor Voac

8 inlägg 5735 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågmotor Voac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215754 PÅ mitt lilla Arbro stroke sitter en VOAC F11 sågmotor.
De 4 bultarna som håller gavlen med slanganslutningarna hade lossnat så den börjat läcka olja i skarven mellan gavel o hus och de hjälpte inte att dra fast dom igen.
Kollar lite på en sprängskiss men vet inte om jag vågar lyfta på locket eller är de dags att plocka ner o byta alla packningar eller?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215761 Det sitter en mellanring som har 2 oringar,dom är troligen trasiga om bultarna varit loss.
Du måste lossa dom 4 bultarna och ta isär motorn,byt oringar och montera ihop igen.
Kuggarna på trumman resp den del som håller kolvarna är märkta,antingen med en färgklick lr instansat 2 resp en prick.

Montera först ihop trumma o kolvar,sen sätter du gaveln på,låter enkelt men sen man mixtrat en stund så lär man sej hur man ska hålla dom för att lyckas :mrgreen:

Var noga med märkningen,sätter du en kugge fel så har du en före detta motor.....

Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215765 Var rädd att de var nåt åt de hållet, då måste motorn ut och arbetsbänken saneras så man kan pilla med hydralik på den.

Var hittar man en packningssats till en sån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

josip  
#215861 Min arbro började idag läcka olja från sågmotorns axel. Hur stort jobb är det att byta tätning?
Måste man skruva sönder motorn eller går det att byta utifrån?
Är det vanliga axeltätningar eller något som måste vara original?
Tacksam för svar från någon som skruvat med dessa förr.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215870 Nä,man kan byta dom utifrån,behöver inte demontera motorn vid axeltätningsbyte.
Sitter en låsring och en bricka som tas bort först,sen knackar man "ihop" tätningen,dvs slår med en vass mejsel varvet runt på utsidan så att den kan pillas väck.

Var försiktig och slå inte för djupt ner,max 5 mm,sitter en gjuten krans som tätningen ligger emot,den går lätt sönder med för mycket våld.

Vid montering ska en original sk. HD-tätning användas,dom tål nånting 10 bars hustryck,medan en std axeltätning klarar 2-3 bar.

Tätningssatser finns hos alla hydrauliksäljare som säljer hydraulmotorer samt givetvis postorderfirmor,men se till att axeltätningen är röd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

josip  
#215876 Tack, det var ett klart och redigt svar! :)

Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215921 Ja nog var o ringen kass alltid så de blir till att skaffa.
Lite jobbigare är att krysskilen på axeln är nästan mosad och nitad i spåret så jag får inte lossa den så jag kan byta 😡
Hittade en 16 sidig service manual på F11 på nätet däremot :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor Voac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219805 Fick en faktura idag där de 2 oringarna kostade den enorma summan av 50 spänn+m de och en krysskil från jobbet en en bult som fattades för 8 spänn så är de de billigaste raset jag har haft på bra länge... :mrgreen:

Och tack Simba för responsen, var inslaget med dorn i kugghjulen gick inte missa när man väl visste vad jag tittade efter och lite pill med kolvarna var de när allt skulle ihop igen :shock:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).