Traktorer och processorer

Hur tar ni er loss?

38 inlägg 36187 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215607 Måste bli en saftigt grov vajer, behöver nog en terri för att dra ut den bara:)

20 ton vinchen på Bgbv82 i lumpen var 25mm och var en tung djäkel att konka runt på i leran rätt om vinchen kördes ut

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

herjman  
#215615
rormok skrev:Jag tog från början av lastaren när jag skulle köra i skogen,numera har jag alltid lastare och skopa på i skogen .
Jävligt klumpigt men tilten med skopan i backen har räddat mig många ggr.


Trodde aldrig du skulle ta dig loss när du körde fast i alkärret, men skopan och bra chaufför löste situationen!

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

anersimyra  
#215643 En "rolig" händelse drabbade en kamrat till mig första veckan på det nya arbetet. En arbetskamrat till honom körde fast en lite wille nere i en lång slänt. Arbetsledare som han var tog han en större wille för att bärga den lille. Större lastmaskin fick rekvireras då bägge willarna satt sig fast. Därefter hämtades en större traktorgrävare för att bärga dom tre lastmaskinerna som självklart satt fast. Nu satt då fyra maskiner fast och paniken började krypa på. Den stora väghyveln var såklart lösningen på problemet. När tungbärgaren fick rekvireras för att dra loss stora delar av företagets maskinpark, var han övertygad om att hans dagar på det nya jobbet var över. Blotta längden på dom fastkörda maskinerna var en "skräcksyn" utan like som han sa.

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

totte  
#215660 Hehe, det skall ha varit en syn. Hände nåt sånt i mina hemtrakter för länge sen, dom körde ner tre baklastare i rena kärrmarken. När dom kört ner den tredje så sa den gamla grovarbetaren Valle: "Jaha pojkar, ös på tre skovlar mull och läs fader vår, så kan vi gå hem sen!".

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

vetinte  
#215662
totte skrev:Hehe, det skall ha varit en syn. Hände nåt sånt i mina hemtrakter för länge sen, dom körde ner tre baklastare i rena kärrmarken. När dom kört ner den tredje så sa den gamla grovarbetaren Valle: "Jaha pojkar, ös på tre skovlar mull och läs fader vår, så kan vi gå hem sen!".

:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

Skogstomte  
#219388 Sällan bra att dra loss med ett annat fordon, på dåligt underlag går det åt mycket kraft bara för att dra sig själv, sen ska man dra någon annan också... I så fall måste man ha ordentligt med overkill, typ skotare mot traktor. Hjälpande fordon bör ha band. Annars är det bättre med linor så man kan stå på fast mark eller utnyttja hjälpande fordon till mothåll för vinschen.

Far min körde med BM 430 i skogen, slutavverkning ibland på torvmark. Gav många tillfällen att prova olika knep. Genom att parkera den hjälpande traktorn mot en stubbe eller liknande så drog man för det mesta loss offret med ett handspel mellan dem. Inte sällan med en massabit bunden i offrets hjul för att få bättre fäste.

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

aunnr1  
#226559 På jägarskolan i kiruna fick alla traktor förare ställa upp maskinerna Bm 600 o Bm 650 En liten bit från kanten på en riktig blötmyr, dej var lite tuvor i början men sen var det nästan int så att det gick att gå utan att det gick över stövlarna, i med trean o full karrier så långt ut i myren det gick att komma, sen fick varje förare ensammen o utan att använda vinch ta upp traktorn med hjälp sågen såg yxa hugg stor :wink: o ett tiotal kätting stumpar till varje traktor.
Det var bara att såga 3- 4meters bitar av 10-15cm tallar eller vad som fanns till hands, snara dessa bakom bakhjulen backa upp ¨på dom snara lös o flytta med en fyra fem sådana bitar fick man upp traktorn från istort sätt vad som helst.
Men det är klart att med vagn bakom så blir det till att fara framåt istället o det kan vara betydligt mycket längre, har man en tvåhjulsdriven maskin fick man rigga stockar längsleddes som skidor.det går åt en del kedjor men det går att fara där man inte kan föreställa sig att en traktor kan fara oavsätt hur mycket hjul eller band man har.
Kan tillägga att varje gång man skulle korsa en väg fick man köra fram till vägen stanna i diket stå i djupsnön koppla lös kedjorna köra över vägen o sen på med kedjorna i diket på andra sidan, inte kul men alla som gjort det har då inga problem med att få på ett par kedjor på traktorn

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253127
totte skrev:Hehe, det skall ha varit en syn. Hände nåt sånt i mina hemtrakter för länge sen, dom körde ner tre baklastare i rena kärrmarken. När dom kört ner den tredje så sa den gamla grovarbetaren Valle: "Jaha pojkar, ös på tre skovlar mull och läs fader vår, så kan vi gå hem sen!".

Haha.
Jag hade nog tänkt nåt i den stilen åxå, baklastare är tunga klumpar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).