Öppna kategorin

Företagande i skogen??

19 inlägg 13380 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Företagande i skogen??

Cruiser_no1  
#215558 Jag har länge och väl tänkt och grunnat och funderat om att starta ett eget företag inom skogen, och det svåra är att man inte kan få ett enda svar om branschen i helhet.

Jag har varit med i skogen och kört maskiner iom med min pappa har haft maskiner i nästan 25 år. Men efter mycket problem med avtal och annat slutade det med att pappa gick i konkurs.

Detta är ju klart ett jättebra facit att jag inte ska ge mig in i samma sits som farsan, men ändå ligger ju tanken och gnager att man kanske skulle.. det kan ju gå bätttre... osv osv.

Jag läste tidningen SKOGSEKO idag och jag fick en tanke genom detta. Arbetsförmedlingen säger att det är/kommer bli brist på maskinförare och entreprenörer, och att det måste bli ett generationskifte annars så kommer det bli brist på entreprenörer. Och detta säger även dom stora bolagen att så är fallet.

Nu till frågan, om det är en begynnande brist varför i hel....e går man och fördärvar alla chanser på en förnyad kår med kompetenta maskinister med att säga upp avtal och tänka så förbaskat korkat som dom gör??

Jag tror på skogen, att det är ett bra yrke, det var ju därför man gick i skogsbrukskola.
Men nu vet jag inte vad man ska tro.

Jag hoppas och tror att det finns en lösning, en väg igenom så alla blir nöjda i slutändan.

Vad tror ni om braschen i helhet?

blir det några nya entreprenörer som tar vid när dom äldre slutar?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Johan$$on  
#215562 Det har man väl påstått de senaste 20 åren?
Jag tror det när jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

towes  
#215563
Cruiser_no1 skrev:Nu till frågan, om det är en begynnande brist varför i hel....e går man och fördärvar alla chanser på en förnyad kår med kompetenta maskinister med att säga upp avtal och tänka så förbaskat korkat som dom gör??

Antagligen för att man tänker kortsiktigt som så många andra företag där kvartalrapporter styr allt.

Har själv jobbat mycket mot amerikaner, du vet de från "kvartalstänkets mecka". Man upphör inte att förvånas över hur en kortsiktig rapport totalt kan övertrumfa, så en väl så viktig investering som kan vara betald och ge stor vinst redan efter två kvartal skippas för att få "lite bättre siffror på måndag". Ett drygt decennium i den världen gör en luttrad... :???:

I förlängningen så är det ju ägarnas förväntningar som styr, dvs vanligen aktieägarna som gärna ser sina investerade pengar stiga i värde. I skogsägarföreningarna däremot är det ju annorlunda. Givetvis finns säkert ett ekonomiskt bakomliggande argument. Min gissning är att man tror man ska kunna pressa priserna ytterligare genom att spela ut avtalslösa mot varann.

Men det är som sagt bara gissningar från en som studerar bolagen från sidlinjen. Någon som har en bättre?

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

loppan  
#215564 Skogsbolagen har alltid vart snikna och kommer alltid att vara men jag håller med,skogen lockar på något vis.
Kör själv grävmaskin och kommer att hålla mig till den gula sidan så länge lönsamheten är så mycket bättre i den men om den skulle av någon konstig anledning bli bättre så kanske man köper sig en skotare med.

Har några gånger blivit förfrågad om jag inte vill skaffa skotare men efter en kalkyl blir svaret
alltid nej.

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

ollonet  
#215569 Lugna dig nåt år o se vad det blir av det här.det kommer bli mycket prat om avtal,priser och kontraktsvarianter.
Just nu verkar det som det sakta men säkert går mot bolagsmaskiner igen om inte vinsterna omfördelas i leden.
Har själv minskat från 6 anställda 2 grupper till snart bara en skördare på ett år. :-t

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215597 Bolag, bolag, bolag. Gör ni det inte väl enkelt för er är ni skyller all världens ondska på De Elaka Bolagen? Det är ju skogsägarna som vill ha så låga avverkningskostnad som möjligt (ja, förutom en del här på detta forum som ser skogsägande som en "investering" som inte behöver ge avkastning), och varken bolagen eller skogsägarna gör några stora vinster sett över lite längre tid.

Kvartalsekonomi? Hur länge kan maskinägarna vänta innan de får avkastning på sin investering...

Det kommer alltid finnas gott om maskinförare som arbetar nästintill gratis med sina maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

Cruiser_no1  
#215604
Mangan skrev:
Det kommer alltid finnas gott om maskinförare som arbetar nästintill gratis med sina maskiner.



Ja det är väl detta som är problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

towes  
#215621 Mangan, gör inte du det lite enkelt själv nu? :smile:
- Skogsägare som å ena sidan är snåla o betalar minsta möjliga till alla entreprenörer
- Eller skogsägare som istället är totalt oekonomiska bara de har sin "investerade" skog som ger kass avkastning.

Ledsen, men jag känner inte riktigt igen mig. Men jag fattar ändå vart du vill komma och en liten poäng finns.

Vi har samarbete med ett BRA bolag (jodå de finns). Bolaget anlitar en trogen, känd och bra entreprenör som tycks tämligen nöjd. Inte svindyr, men inte svältfödd heller. Alla ganska nöjda alltså. Vet även att det finns fler som oss.

Är vi oekonomiska som inte pressar priserna hårdare? Kanske i vissas ögon (det är ju ändå en investering...:smile:).
Men om vi snålar in absurdum så får vi också vänja oss vid att lära upp nya entreprenörer på markerna med jämna mellanrum. Troligen se tecken på "bråttom" i skogen. Ja på lång sikt kanske rent av vänja oss vid att ha tolk för att kunna kommunicera med föraren...?

Det kanske finns överskott på billiga entreprenörer nu. Kanske imorgon också. Men på sikt undrar jag hur många yngre som ska våga ta risker som egna på så osäkra grunder.

Branschen får väl det de förtjänar. Men det beror i mina ögon inte på enbart en part.

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

vetinte  
#215636
towes skrev:Är vi oekonomiska som inte pressar priserna hårdare? Kanske i vissas ögon (det är ju ändå en investering...:smile:).
Men om vi snålar in absurdum så får vi också vänja oss vid att lära upp nya entreprenörer på markerna med jämna mellanrum. Troligen se tecken på "bråttom" i skogen. Ja på lång sikt kanske rent av vänja oss vid att ha tolk för att kunna kommunicera med föraren...?

Det kanske finns överskott på billiga entreprenörer nu. Kanske imorgon också. Men på sikt undrar jag hur många yngre som ska våga ta risker som egna på så osäkra grunder.


-Ang tolk så finns de ju redan. Här på skogs forum söks de ju arbetsledare som kan engelska. Anledningen e ju att dom ska kunna prata med dom som jobbar. :???:
Lite som bärbranchen o tradarbranchen kanske. Vi har tyvärr drivit det åt de hållet själva iom vi inte satt ner foten tidigare.
O som en tidigare tråd dryftat så finns de inom plantering oxå.
För gick ungarna o planterade så dom fick lite pengar.
Men idag så ska dom ha nyaste mobilen mm mm utan att lyfta på röven.
Detta kanske kan upplevas som OT men jag tror de e en "kedja" o den blir bara längre o längre.

-Klart att där finns billiga entreprenörer. Vi utbildar dom ju :!: :!:
Såg på tv härom dan att man skulle utbilda kenyaner eller eritreaner (tror jag att de va)
För skogsarbete. Dom kunde inte svenska vid intervjun. Så nog behövs där tolkar alltid.
(kanske framtida bransch för nuvarande skogsfolk ?)
Men att inte de/dom skogskillarna som "utbildar" fattar grejen o sätter stopp fattar jag inte. Finns ju mååååånga anledningar till att undra o måååånga frågor.
Säkerhet tex. Vem vill gå i lag med nån som inte kan språket ?.
Vad händer när han e "godkänd" ?
ja då kan han ta hit fler av sina landsmän o "tolken" blir arbetslös.
Så på sikt finns där/här ingen vettig ungdom som vill satsa på denna bransch häller.
O vi e i hög grad skyldiga till det själva.

Vilka ungdomar går ut o plockar bär nu för tiden ?
Ja ja nu kan man ju säga att priset på bär e så lågt så man tjänar så dåligt.
Men VARFÖR e de så lågt........ ? :wink:

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215661
Cruiser_no1 skrev:
Mangan skrev:
Det kommer alltid finnas gott om maskinförare som arbetar nästintill gratis med sina maskiner.



Ja det är väl detta som är problemet.


Jag tycker det är bra.

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215664
towes skrev:Mangan, gör inte du det lite enkelt själv nu? :smile:
- Skogsägare som å ena sidan är snåla o betalar minsta möjliga till alla entreprenörer
- Eller skogsägare som istället är totalt oekonomiska bara de har sin "investerade" skog som ger kass avkastning.


Konstigt att du inte känner igen dig, för det är du som kallar skogsägare snåla, inte jag.


Det kanske finns överskott på billiga entreprenörer nu. Kanske imorgon också. Men på sikt undrar jag hur många yngre som ska våga ta risker som egna på så osäkra grunder.


Det kommer alltid nya. Om det finns unga människor idag som tar risker för att köra maskin, finns det i morgon också.

Osäkerheten 10 år framåt är - som alltid - väldigt stor, att någon gissar att det behövs mer av en viss yrkesgrupp kanske kan stämma, eller så är det bara ett sätt att sänka priserna.

Men gallringsentreprenörer som vill få betalt om 30 år när man vet om det lönade sig eller ej, hör gärna av er. ;)

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215667
vetinte skrev:Vilka ungdomar går ut o plockar bär nu för tiden ?
Ja ja nu kan man ju säga att priset på bär e så lågt så man tjänar så dåligt.
Men VARFÖR e de så lågt........ ? :wink:


För att det finns folk som plockar billigare.

Varför gör inte Ericsson mobiler längre? För att svenskarna hellre köpte billigare. På samma sätt som tillverkningsindustrin har till stora delar flyttat utomlands och vi i sverige kunnat - och velat! - köpa billigare utomlands ifrån. Vem betalar lite extra för att kläderna skall sys i Borås?

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

vetinte  
#215674
Mangan skrev:
vetinte skrev:Vilka ungdomar går ut o plockar bär nu för tiden ?
Ja ja nu kan man ju säga att priset på bär e så lågt så man tjänar så dåligt.
Men VARFÖR e de så lågt........ ? :wink:


För att det finns folk som plockar billigare.

Varför gör inte Ericsson mobiler längre? För att svenskarna hellre köpte billigare. På samma sätt som tillverkningsindustrin har till stora delar flyttat utomlands och vi i sverige kunnat - och velat! - köpa billigare utomlands ifrån. Vem betalar lite extra för att kläderna skall sys i Borås?


Helt rätt. De e ett ekorrhjul som vi själva satt igång. O nu ser konserverna av.
Jag kan ju erkänna att jag själv vill köpa billigt. En anledning till mitt val av traktor tex.
Så dehär med att vilja ha billiga saker för att hålla nere sina utgifter e ett större problem.
Men med den "spiralen" som finns blir det inte lättare.
Men de e en stor o komplicerad fråga som spänner över många områden o samtidigt vad man tycker o hur man vill leva sitt liv.

Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

Cruiser_no1  
#216133 jag kan bara se detta problem från entreprenörsidan som är det jag kan mest om. Och det jag undrar lite är hur vanliga markägare kan köpa nya traktorer och huggarvagnar med all möjlig utrustning till.

säg att ett nytt ekipage går te ca 650-700 000. fördela summan på den volym ni hugger ut varje år som ger vinst och se om ni går med vinst!

varför lägger man inte pengarna som är tänkt att investara traktor/vagn till att bekosta en entreprenör istället?

jag vill inte stöta mig me nån utan få lite insikt hur mark/skogsägare tänker om detta?

Jag går själv och hugger ved i min farfars brors skog, och tänkt att man skulle ha nåt bättre än vajerkranen från 70 talet o köra ute virket med. Men när det börja kosta lite i utrustningen så försvinner ju lite fördelen ekonomiskt sett att elda med ved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Brickan  
#216144
Cruiser_no1 skrev:säg att ett nytt ekipage går te ca 650-700 000. fördela summan på den volym ni hugger ut varje år som ger vinst och se om ni går med vinst!
Nja, det var väl att ta i, men dyrt är det.
Cruiser_no1 skrev:varför lägger man inte pengarna som är tänkt att investara traktor/vagn till att bekosta en entreprenör istället?
Ställer mig samma fråga. Även om jag bara får ut några 10-tals m3 för några få tusenlappar så känns det bra att ha kontroll och kunna göra det när det passar mig. Vindfällen och snöbrott ligger spritt här och där. Det blir garanterat ett synligt minusnetto att leja bort det. Minus blir det naturligtvis med egna insatser också med kostnad på vagn och "arbetstid", men se ovan. Man får det som man vill och jag är väldigt duktig på att snabbt glömma vad utrustning kostar. Själv är jag ny och har inte köpt mina grejer än så det finns möjlighet att leja bort allt, men då får ju jag inget att göra i min skog... och det vill jag ju. Kan man hitta billigare och ändå fungerande mekaniserade sätt att plocka ut lite ur skogen så är jag idel öra. Då spelar det ingen roll att det är småskaligt det jag gör. Det som ska ge intäkter är storskaligt och lejs bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).