Avverkning (slutavverkning)

Hjula skördare på vägen, olagligt?!

33 inlägg 31376 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Marcus_J  
#213676 Häromdagen blev en skördare i våra trakter stoppad av polisen när denna hjulade mellan två objekt, en sträcka på knappt 1,5 mil. De frågade vart han skulle och varifrån han kom. Han hade kört 5 km och det tyckte polisen var alldeles för långt :roll: så han fick ställa maskinen i vägkanten och inte köra en meter :shock: . Det var bara att ringa trailer och vänta. Tydligen får inte motoredskap köras på vägarna någon längre sträcka pga någon ny lag. 🧠 väldigt smart tänkt :???:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213678 Är den bara trafikförsäkrad ska det väl inte vara något problem?

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

blixxxt  
#213694 Låter konstigt :???: Såvida det inte var motortrafikled?

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Helmer95  
#213806 Den klassas väl som en traktor på körkortsbehörighet? Så har jag lärt mig i skolan iaf!

Det är ju som att säga till en bonde att han inte får hämta balar längre bort än en halvmil :???:

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Brickan  
#213816 Det kan ju ha och göra med hur vägbanan ser ut efteråt... kedjorna gör om den till tvättbräde. Även om det fixar sig till våren när snön smälter så är det ingen fröjd att köra bil till/från jobbet om och om igen efter att skogsmaskin använt vägen en gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

T Landström  
#213818 Kanske va en nitisk polis som inte fått sig något på natten och behövde få ur sig frustrationen... ;)

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

ÅsaNisse  
#213819 Band/Skogskedjor monterade? = Förbjudet Endast kedjor som inte skadar beläggningen
Bredd på maskin>260cm? = Förbjudet om inte särskilt tillstånd finns med tillhörande skyltar och belysningar.
Fordonsbelysning farm och bak? = Ska finnas färdbelysning och baljus/blinkers max 40cm från fordonets ytterkant.
Finns säkert mer som kan varit grund för polisens ingripande. Det brukar inte vara så lagligt när skogsmaskiner rullar på allmän väg.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213820
T Landström skrev:Kanske va en nitisk polis som inte fått sig något på natten och behövde få ur sig frustrationen... ;)


Krävs nog mer än en natt i baggakjätte. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213822 skördare är ju inte inte registrearde (= har ingen registrerings skylt) å då tror jag de bara får hjulas på väg kortare sträckor
därimot är skotare registreras å då är de grönt å köra efter vägen.
vill minnas de varit någon tråd uppe om detta tidigare också om inte jag minns helt tokigt.

Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Skogshuggarninorr35  
#213836 Här är den tidigare tråden
viewtopic.php?f=20&t=13294

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Marcus_J  
#213885 Ok, tack för bra info

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

anersimyra  
#215557 Rena terrängfordon får egentligen endast korsa allmän väg, då i max 20 km/tim. Men ibland kan man läsa att det ska vara ok att köra kortaste vägen mellan två arbetsställen. Vad det avståndet är har jag dock aldrig sett.

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Tosca  
#215580 Det känns som om det behöver bringas lite reda i begreppen.

Är en skördare ett terrängfordon? Den är inte konstruerad för att bära last så den behöver inte registreras.
En skotare är registrerad som tung terrängvagn. Den bär last och är således tvungen att vara registrerad.
Är en runtomsvängande hjulgrävare ett terrängfordon? Den bär ingen last och behöver inte registreras.
Listan kan fortsätta med lastmaskin, väghyvel osv.

Någon som har lust att nysta?

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

blixxxt  
#215599 Hjulgrävare, lastmaskin o dylikt går väl under jordförflyttande maskiner har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Hjula skördare på vägen, olagligt?!

Sti  
#215653 Skördare= Arbetsredskap... Skotare går under traktorregler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).