Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 303720 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

santatorp  
#213910 En lagom jänkare då ? Är helnöjd med min Colorado.... ;)

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213996 Är helnöjd med min Hilux som var ny om julen,tror dessa är flera snäpp bättre än Nissan.
Har 2,5 motorn som enligt papperen har samma vrid som 3,0.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Hema  
#214114 På min L200 -99 saknar jag mest bara en 6:e växel, vill ha lägre motorvarv på motorväg. Annars är jag positivt överraskad.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

wolfeye  
#215069
bengt.a skrev:Är helnöjd med min Hilux som var ny om julen,tror dessa är flera snäpp bättre än Nissan.
Har 2,5 motorn som enligt papperen har samma vrid som 3,0.

Du funderade ju tidigare på Isuzu, vad gjorde att du valde bort den mot Hilux?

Själv är jag ute efter en pendlarbil som normalt bara ska transportera mig och barnen men emellanåt varor för det egna företaget på ca 500-700 kg.

Förra året körde jag 2100 mil privat och 400 mil i tjänst så det är ju ingen renodlad firmabil men tanken är att ersätta en gammal Vectra och en stor Transit (långa höga skåpet).

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215123 Blev aldrig kollat vad jag skulle fått ge för en Isuzu,var heller inte tänkt att köpa nytt men när närmsta handlarn erbjöd mig en dubbelhytt Hilux för 235 inkl.(rent privatköp) så blev det så.
Landade på 254 med nya hakkapelitta mv+grenk. och ett beg flaklock mont.
Det fanns bilar i lager som de ville ha bort före nyår.
Ord. utgångspris tror jag va 226+moms.på den DLX-style eller vad den nu heter som det blev, röd och grann med lackade stötfångare och skärmkanter.
Fick den även reg.bes för 2800 kg på kroken,ord.är 2500kg.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

hfab  
#642707 Bump!

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

JörgenO  
#642710 Jag köpte min Nissan för ganska exakt tre år sedan.
Jag är helnöjd. Vi har den som familjebil och har även åkt några 70_milaresor med fem personer i den.
Den har gått nästan 5000mil, mest som vanlig personbil. Men har även haft 900kg betongblock på flaket samt kört en liten grävmaskin på släp utan problem. Jag tycker att motorn räcker bra men den drar närmare 0,8 än uppgivna 0,7 i normala fall
Den är bekväm att åka och tyst.
Jag kommer att köpa en till sån men väntar tills nästa år. De har ju blivit så dyra i skatt.
Det enda jag köpt till är coolare fälgar till sommardäcken än de som är på bilden.
Är även väldigt nöjd med firman jag köpte den på, de hjälpte mig att utrusta den precis som jag ville och hjälper alltid till när jag ringer för att alla varningslampor blinkar (jag hade lyckats komma åt en knapp som kopplade ur antisladdsystemet)
Att den har antisladd o spinn gör den mycket tryggare att köra än den förra modellen. Den har oxå automatik för att köra lugnt ner för branta backar vilket hjälper när jag är på upptäcksfärd i skogen.
...så, jag är mycket nöjd med min Nissan.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

rokon  
#642715 Jag tror jag skulle bli nöjd med en sån här gillar tomgången och utseendet, men klarar mig även utan.

International Harvester S-120 4x4 -57

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

hfab  
#642721
rokon skrev:Jag tror jag skulle bli nöjd med en sån här gillar tomgången och utseendet, men klarar mig även utan.

International Harvester S-120 4x4 -57

Den var fin!
Men sätet såg lite obekvämt ut.
Manuellt frihjulsnav och manuell växellåda går bort.
Sen kanske flaket är i minsta laget.

@JörgenO Ivars är bra att göra affärer med. Tyvärr säljer dom inget som faller mig i smaken.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Hema  
#642722 Med manuell låda, så behövs väl ingen automatiskt hjälp vid körning i nedförsbacke?

Fast det säljs väl knappast några manuella bilat längre?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Zxcvbn  
#643663 Jag köpte ny pickup förra året. Kollade på alla tänkbara , först var det självklara valet en Ny hilux , men då dem har Adblue så fegade Jag ur, kolla på Isuzu men dem hade bara 1,9 L motor och det blir för klent när man drar tungt.

Så köpte en 2018 L200 , 2,4L diesel, automatlåda, full utrustad och även med låsbar diffspärr i bakaxeln, sista modellen utan Adblue så Jag passade på 👍


Amarak har inte ens lågväxel som standard, så meningslös som skogsbil.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#679089 I val mellan en L200 från omkring 1999 och king cab från 2004, vad har man för för och nackdelar på respektive?
Tanken är att bilen ska vara en billig men bra ersättningsbil till ordinarie arbetsbil (timmerhus, bygg och skogsarbete).

Tittade, och fastnade, på Cheva s10 och Colorado med 4wd. (Lägre skatt o bättre komfort än japanerna?) Men blev avrådd dessa från en bekant som jobbar som besiktningsman... fyller många boxar annars!


Bränsleförbrukning är trevligt om den ligger under 1,3L/mil och pris kring lägst 20000kr & högst 40-50000kr

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bgl  
#679099 Det här är en lång tråd som många tyckt mycket i.
Som alltid vid köp av beg bilar som kan ha jobbat hårt så är det det enskilda fordonets skick som avgör.
Alltid viktigt att kontrollera under bilen, inte bara diverse spår av markkontakt och rost utan även bromsar och hjulupphängning. Helrenovering av bromsar på en pickup kan kosta många 10000-tals kronor. Varning för äldre Ford med framhjulsupphängning som knappt går att renovera för mindre pengar än bilen är värd.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679125
Willeryr skrev:I val mellan en L200 från omkring 1999 och king cab från 2004, vad har man för för och nackdelar på respektive?
Tanken är att bilen ska vara en billig men bra ersättningsbil till ordinarie arbetsbil (timmerhus, bygg och skogsarbete).

Tittade, och fastnade, på Cheva s10 och Colorado med 4wd. (Lägre skatt o bättre komfort än japanerna?) Men blev avrådd dessa från en bekant som jobbar som besiktningsman... fyller många boxar annars!


Bränsleförbrukning är trevligt om den ligger under 1,3L/mil och pris kring lägst 20000kr & högst 40-50000kr


Jag skulle absolut köpa Colorado, en bekant hade en under bra många år och jämfört med de japanska pickuper jag ägt så är de bra mycket skönare att åka i och ramen verkar vara något tjockare än japanernas läskpapperramar. Tyvärr verkar chevorna vara väldigt törstiga sett till storleken men som en ersättningsbil spelar det kanske inte så stor roll. Dessutom är du ju beredd på1,3 l/mil och det ligger nog därikring eller strax under. Den finns ifs också med en 4-cyl motor, den kanske är snålare på dropparna.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Willeryr  
#679132
bgl skrev:Det här är en lång tråd som många tyckt mycket i.
Som alltid vid köp av beg bilar som kan ha jobbat hårt så är det det enskilda fordonets skick som avgör.
Alltid viktigt att kontrollera under bilen, inte bara diverse spår av markkontakt och rost utan även bromsar och hjulupphängning. Helrenovering av bromsar på en pickup kan kosta många 10000-tals kronor. Varning för äldre Ford med framhjulsupphängning som knappt går att renovera för mindre pengar än bilen är värd.


Visst är det så!
Jag är van att både köpa och reparera begagnade bilar. 🤓
Undrade mer kring om ni hade erfarenheter och tips kring vissa modeller. Specifika modellers styrkor, svagheter osv.


Gällande Coloradon så håller jag med om att de verkar bekvämare och eventuellt lite biffigare i ram. Men blev avrådd dessa pga att de lätt rostar mycket och på märkliga platser dessutom.
Har en granne med en cheva avalanche som är riktigt risig både i rost och kablar som vittrat! 😥
Önskar att S10an/coloradon var bättre kvalitet än de verkar vara - då hade jag direkt köpt en sån... 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).