Uppvärmning

Montera kassett i öppen spis.

21 inlägg 59705 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#215061 Vi har tänkt montera in en kassett i vår öppna spis i stugan.
Är som synes en rätt så rejäl pjäs så det blir förmodligen att mura igen lite. Första tänkte vi knacka ner hela skiten och sätta in en Tulikivi eller nått liknande men insåg att det blir en sjuhelsikes massa jobb och pengar, sen så har den ju faktiskt sin charm även om den är enorm och tar lite onödigt med plats. Några har tyckt att det är på gränsen till kulturminnesbrott att ta bort spisen och nu blir den som sagt kvar.
IMG_2516.JPG

Helst så vill vi ha en i gjutjärn med asklåda och fläkt.
Det ska även vara en hörnmodell med dubbla luckor, alltså ingen fyrkantig modell med öppning på ena sidan.

Enda hörnmodellen som fanns hemma här i stan var Jötul och den kändes väl så där,ingen asklåda eller fläkt och så kändes den lite liten invändigt, C 400 hette modellen.
Jötul.png

Nästa helg åker vi till Luleå där det finns lite större utbud och skulle gärna ha lite mer på fötterna då.
Nån som vet om nån kassett som uppfyller våra önskningar?
Vad har ni själva för kassetter, för och nackdelar?
Nån som vet nån firma som skräddarsyr kassetter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215062 http://www.blocket.se/kristianstad/Insa ... ca=1_8&w=3

Rätt pengar iaf.

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#215068
Slurfi skrev:http://www.blocket.se/kristianstad/Insats_till_oppenspis_45564845.htm?ca=1_8&w=3

Rätt pengar iaf.


Ja kursen var ju rätt iaf men annars var det inte mycket som stämde. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

vetinte  
#215083 Tycker INTE att du/ni ska sätta in en "modern" insats.
Vore lite synd tycker jag (men de e jag de).
Kan ni inte hitta en typ Roslagen eller nåd anna gjutjärnsinsats ?
Gjutjärnare borde de gå att få tag i tycker jag. Finns ju en hel del vackra, Okej där e ingen fläkt iof.
Men de e ett lyft va gäller värme o så behåller ni den vackra murade o sätter ytterligare en vacker i så att säga.
Ser att ni har värmekanaler i murningen. Skulle kanske gå att montera i fläkt i dom utan att de förstör nuvarabde utseenade ?

Ang att tillvärka en så går de aldeles utmärkt. En bra svetsfirma kan göra en efter dina/era önskemål.
Glas beställs hos glasmästaren.

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#215096 Nä det ska ju funka stilmässigt med övriga stugan oxå så det ska ju inte vara senaste skriket, det vi har byggt nytt har vi ju i möjlig mån försökt anpassa efter rådande 60-tals inredning. Det Virrvarr-mönstrade köksbordet och arbetsbänkarna vill man ju tex. inte bli av med även om det är högsta mode igen. Det ska vara ganska raka och enkla linjer med andra ord, inget krom, borstat stål eller för mycket krusiduller.

Visst klara en svetsfirma säkert av det men det är ju så mycket enklare om det är en firma som är van att göra sånt. Blir ju mycket extrajobb om man måste rita upp allt i minsta detalj, skulle vilja få tag på en firma som har en eller några modeller som man bara måttanpassar efter kundens önskemål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kassett i öppen spis.

carlbanan  
#215109 Om ni vill så går det väl att köpa valfri hörninsats oavsett storlek, och sen anpassa öppningen till den för att sedan putsa ytan. Blir lite modern look då...

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#215122
carlbanan skrev:Om ni vill så går det väl att köpa valfri hörninsats oavsett storlek, och sen anpassa öppningen till den för att sedan putsa ytan. Blir lite modern look då...

Ja allt är ju möjligt men vi är ute efter en färdig kassett som monteras av en fackman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#217147 Finns här ingen som har en kassett i sin öppna spis?
Nu har vi kollat runt på en massa olika modeller, Jötul, Eurofire, Contura, keddy mm. men inte riktigt hittat vad vi letar efter.

Lägger in en bild på mina föräldrars kassett, iofs plåt men med fläkt och ger grym värme.
Är ungefär en så modell jag vill ha, men då helst i gjutjärn.
Men jag vill ju som sagt ha omdöme från nån som har en själv.
026.JPG


Just nu har vi faktiskt en Eurofire på prov i stugan då den råkade finnas i byn, min syrra beställde en men fick fel modell så vi passar på att testa den. Inte många rätt enligt min önskelista men rätt vad det är så kanske man köper den iaf. när den ändå står i stugan.
Vi måste göra om lite för att den ska få plats och komma längre in, nu sitter den inte riktigt rätt.
024.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217153 Har sedan 23 år sedan en Dovre inmurad i vår före detta öppna spis. Fungerar med självdrag och värmde ca 90 m2 en gång i tiden, under några år med storfläkt i taket för att sprida ut bättre i huset.

Vi har, som du ser, den minsta men redan då fanns det betydligt större. Vi hade ne murare som fixade till allt. Sitter en stor gjutjärnsklocka ovanpå det du ser på fotot, där samlas värmen upp som sen sprids ut via topputsläppet.

Enda jag bytt är rostret.
WP_20130315_001.jpg

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

vetinte  
#217163 Effektmässigt kommer de att bli en förbättring. Så de e väll klockrent. En uppgradering.
Vad gäller utseendet så går de ju alltid att ändra om ni ramlar över nått ni tycker passar er bättre. Går ju alltid att förändra.
Man behöver inte ta alla stegen på en gång.
Började även jag med en öppen spis. Satte sedan in en Roslagen kassett. Hmmmm såg en sån på blocket förresten i dagarna. Ska kolla o återkomma.
I detta huset har jag även en öppen spis. Har inte kommit så långt i utvecklingen. Men i höstas svetsade jag ihop en spiskroka modell större :grin:
Ökar effekten men kan utvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

vetinte  
#217165 Här var den. Den kanske inte passar er men de ger BRA effekt.
http://www.blocket.se/vastmanland/Kamin ... w=3&last=1

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

vetinte  
#217167 Upptäckte nu nått jag gilla på din första bild Kse.
Där e ju en kamaxel i fronten som stöd :lol: Klockren.

O eftersom den blir varm så kan man med lite god vilja kalla den för "kamelement" :oops:

Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#217183
vetinte skrev:Upptäckte nu nått jag gilla på din första bild Kse.
Där e ju en kamaxel i fronten som stöd :lol: Klockren.

O eftersom den blir varm så kan man med lite god vilja kalla den för "kamelement" :oops:

Ja det är en kamaxel från en Scania D8A01, helt felfri dessutom så farsan fick ett ganska dyrt stöd. Tycker att det är en rolig detalj så jag har tänkt göra samma variant på våran, har en D7 motor liggandes som suttit i en Scania 55. den tryckte ut all olja genom vevhusventilationen och nöp ihop så vi får se om kamen går att få ut. Finns en lång historia om hur, när och var lasbilen havererade och hur den ett halvår senare bärgades.
Denna historia kommer givetvis att berättas varje gång någon komenterar att det är en kamaxel. :grin:

Roslagenspisen hade varit fin om den varit tre gånger så stor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kassett i öppen spis.

Kse  
#217190
Uvskogen skrev:Har sedan 23 år sedan en Dovre inmurad i vår före detta öppna spis. Fungerar med självdrag och värmde ca 90 m2 en gång i tiden, under några år med storfläkt i taket för att sprida ut bättre i huset.

Vi har, som du ser, den minsta men redan då fanns det betydligt större. Vi hade ne murare som fixade till allt. Sitter en stor gjutjärnsklocka ovanpå det du ser på fotot, där samlas värmen upp som sen sprids ut via topputsläppet.

Enda jag bytt är rostret.
WP_20130315_001.jpg

Verkar inte som att Dovre gör den modellen nå mer, hade kunnat vara nått annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kassett i öppen spis.

opekka  
#217191 Jag har lite svårt att känna förståelse för diskussion om kulturminnesbrott när det är frågan om gulnad furupanel...
Har själv en stuga på Dundret som var rent hemsk, men som blivit bra efter många liter av vitfärg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).