Skördare

Besten (blir Gremo?)

35 inlägg 12672 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besten (blir Gremo?)

Ezzelino  
#15910 Detta tror i alla fall inte jag på.
hur gör dom om skotaren eller skördaren går sönder????
Såg en film när det va två skotare körde efter besten. Låt oss säga att besten går sönder då står ju tre maskiner stilla inte så ekonomiskt!!! Eller vad tycker ni???

http://www.youtube.com/v/28Zs-s8tQzQ&rel=1



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#15914 Tycker besten är ett intressant projekt.
Har sina svagheter, du nämner en, och man vet ju att skördare är mer skruva med, så då blir hela systemet lidande.
Sedan är systemet terängkänsligt, inte många hyggen i mina trakter där man kan stå obehindrat på sidan och lasta.
Intressant att folk vågar engagera sig och driva utvecklingen framåt dock.
Motivationen om att minska hyttvibrationerna borde gå och lösa med mer förfinade hyttuphängningar tycker jag, Rottne har tagit ett stört kliv med nya F18 tycker jag.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15931 Det kan ju finnas en ide att köra med på stora platta hyggen med lite sten... men annars vet jag inte. Körde kanske ett hygge förra året där jag skulle kunna tänka mig att det vore lönsammare.

Men dem har ju räknat ut att det skulle bli billigare med besten...sen skulle jag gärna se den kalkylen.... :roll: :?:

Det kanske finns nån kalkyl framtagen???

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#15948 Hej,
Jag tycker också Besten är ett intressant projekt, men sedan återstår det ju att se hur väl den passar marknaden.
Imponeras också av andan Lennartsson och Co verkar ha inkluderat också då den förmodade beslutsamheten och modet att "köra på"!
Det kan inte vara enkelt alla gånger.

Läste även detta i ATL:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... r%20timret

Där fick ju faktiskt Bestens egna aggregat Fibercut 290 "bäst i test"!

Användarvisningsbild
masterchief  
#15954 Har gummihjul på mitt egs604a.
Tänkte fasen också när jag köpte maskinen, nu blir det ett par nya matarvalsar 😈
Gav det dock en chans och efter att kört en slutavverkning kom jag fram till att det funkar kanon, inga dubbskador, och väldigt bra dragkraft 8)
Kör gladeligen vidare med dem, speciellt i dessa tider när man har blåslampan på sig angående dubbskador...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15956 Tror inte ett dugg på besten. Inte många hyggen härikring som det skulle passa med det systemet. Har man en trädslagsblandning på 50-50 tall-gran så förstår då inte jag hur det ska bli nån reda på lassen. Lägg därtill en massa olika sortiment.
Som jag tidigare kritiserat vissa skogforsk grejjer. De fick ju fram att det skulle funka så himla bra. Men de känns som de inte tänkt ett steg till som ni skrivit ovan. Om skördaren står still för reparation. Då har man stillestånd på 2 skotare och en skördare. Då kan de ju försöka räkna hem det ekonomiska med det hela.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21483 kan ju inte vara så kul om man ska köra 3-4 olika sorters virke, och får upp det på samma lass, 4 st olika högar att jävlas med och försöka hålla isär, så blir det en del åkande när man skall lägga av det

Användarvisningsbild
kronos  
#21508 Jag håller med om sorterings problemet vi ska köra en avverkning på skolan där vi har 7-8 olika sorter och på en del ställen fans de flesta på samma plats

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21510 Man kan ju vara glad om man "bara" har 7-8 sortiment vi kör oftast 9 sorter i gallring dock inte så mycket sågtimmer då men nog så krångligt när man kör beståndsgående. I slutavverkning 10-12 sorter

Användarvisningsbild
Thunborg  
#21527
NZ skrev:Man kan ju vara glad om man "bara" har 7-8 sortiment vi kör oftast 9 sorter i gallring dock inte så mycket sågtimmer då men nog så krångligt när man kör beståndsgående. I slutavverkning 10-12 sorter

Du kan väl inte ha 10-12 sortiment i en slutavv med en 2004 :?:

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21569
Thunborg skrev:
NZ skrev:Man kan ju vara glad om man "bara" har 7-8 sortiment vi kör oftast 9 sorter i gallring dock inte så mycket sågtimmer då men nog så krångligt när man kör beståndsgående. I slutavverkning 10-12 sorter

Du kan väl inte ha 10-12 sortiment i en slutavv med en 2004 :?:


Det är väl klart som fan att jag inte kör slutavv. med 2004 :!:
Jag menar de som kör slutavv. för samma uppdragsgivare.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21578 det måste vara jobbit me 8-10 sorter jag ha bara 4 att hålla reda på

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21591 Det brukar gå hyfsat med skördarn men det ställer till det ibland. Men värst är det för skotaren som får köra blandlass nästan jämt.

Avatar Fallback

Re: Besten

dag-man  
#21630
Ezzelino skrev:Detta tror i alla fall inte jag på.
hur gör dom om skotaren eller skördaren går sönder????
Såg en film när det va två skotare körde efter besten. Låt oss säga att besten går sönder då står ju tre maskiner stilla inte så ekonomiskt!!! Eller vad tycker ni???

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/28Zs-s8tQzQ&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/28Zs-s8tQzQ&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>


Håller med kan ju inte vara ekonomiskt på nåt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Besten blir Gremo?

Fredrik Reuter  
#50002 Hej,
Detta låg i mailen idag:

http://www.papernet.se/iuware.aspx?page ... soid=95750

Gremo har tagit över Besten och kommer ihop med Södra genom ett utvecklingsprojekt sätta Besten i produktion!?

Vad tror ni om detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar