Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedmaskin ska man ha??

58 inlägg 47432 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#213378
vedförsäljan skrev:Vad kostar den? Gissar att det inte finns nån i sverige som har den iallafall

Nu tog jag bara just denna maskinen som et eks, finns ju endel andra ochså(even USA maskiner), det var prinsippet med gripen som var poenget med det hela.
Men det finns ju en här på forumet som har en stoooor Posch maskin, men om det just samma som modellen i videoen er jag inte säker på.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

RICKE3  
#214340
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/kalmar/Vedprocessor_vedmaskin_Japa_300_45537030.htm?ca=17&w=3



Jag såg den också. Ny kostar 53+moms så detta måste vara ett klipp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#214522 Ja,priset var helt rätt om man är köp sugen. ibland skulle jag tycka det var bättre med en med sammanhängande transportör. fördelen med att ha en lös är att det går minska förvaringsytan på sommaren.

Mkt prisvärdt köp

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

RICKE3  
#215075 Nån som vet var en pilkmaster med hjul o eldrift kostar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

axwell  
#217139 Bigest and Best in US.

Dieseldriven så klart, en modell klarar riktigt lång klyvning.

Tolvknivars som accumulerar tills det är värt att klyva.

"Automatic", bara nån styr det mesta.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p67eiWIU_JY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stektlök  
#217151
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/kalmar/Vedprocessor_vedmaskin_Japa_300_45537030.htm?ca=17&w=3


Jo köpvärd men på youtubeklippet så kapar han juh tändstickor !! Störande var ordet. han kunde tryckt i en 30 cm istället så vi fått se maskinen klyva i fyra bitar också.... först då är det en riktig demo film tycker jag !

Mvh

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#217226
stektlök skrev:
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/kalmar/Vedprocessor_vedmaskin_Japa_300_45537030.htm?ca=17&w=3


Jo köpvärd men på youtubeklippet så kapar han juh tändstickor !! Störande var ordet. han kunde tryckt i en 30 cm istället så vi fått se maskinen klyva i fyra bitar också.... först då är det en riktig demo film tycker jag !

Mvh


Kan bara hålla med,men tyvär så är det så mer eller mindre med alla vedmaskiner,rakt och fint :sad:

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

skogsflane  
#224934
rormok skrev:Bala är vä en av dom långsammaste jag har sett. Grannen har en och enligt mig så måste den vara för dyr i förhållande till vad den producerar .
Tror att det finns en äldre test ca 5 år gammal som visade att hakkipilke 1 x 37 var den som producerade mest per timme. Efter det har det kommit till lite nya som tajfun .
Är det en ny bala som är omarbetad ?


långsam? nu har jag inte sett de små 320-370 köras men 410, 450 och 465 är både effektiva och lättskötta. om det är klyvretur du menar så är 450 nästan i klass med kisa kubik.

själv kör jag 465/410 och är nöjd efter 1000+ m3. dock kunde utmatningen vara lite bredare och framförallt ha bättre medbringare.

en vän som kör tajfun är mindre nöjd men det beror på att han nu blivit hänvisad till tafflig slovensk (eller var det slovakisk??) support för krångel.

hakki pilke har jag bara hört gott om

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

svampbob  
#224936 Den kanadensiska Cord kingen hade en bra finess som jag inte har sett tidigare nämligen bandet som gick under maskinen för att ta bort skräpet som föll ned. Det skulle jag gärna ha på min hakka pilke för jag tycker att städandet under och runt maskinen tar rätt mycket tid.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224937
Bild

Nu har ju tråden svällt och irrat omkring lite så jag vet inte vilken prisklass
osv som vi diskuterar men här är mitt tips, efter att ha köpt en egen sån här
så kan jag bara rekommendera andra att göra samma.
Palax KS 35 S med både el och traktordrift, joystickstyrd och rejält avlastarband.
Möjligen kan man komplettera med Booster till klyven för att få upp hastigheten
men jag har inte provat den själv så jag kan inte säga säkert om det är värt.

http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=525

Notera att prisskillnaden är endast 15000:- mellan manuell manövrering
och joystick.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

zetor 4718  
#227933 Den viktigaste frågan är ju vad slags ved du kör grovleken styr ju valet av maskin. Är det bara grov ved 25cm och grövre så är ju ovan nämda maskiner bra val, men är det klenare så föredrar ju jag bilke S3 maskin som ju faktiskt är automatisk efter att du lagt veden på bandet.Samtidigt bör den även va den effektivaste.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

elis  
#227939
zetor 4718 skrev:Den viktigaste frågan är ju vad slags ved du kör grovleken styr ju valet av maskin. Är det bara grov ved 25cm och grövre så är ju ovan nämda maskiner bra val, men är det klenare så föredrar ju jag bilke S3 maskin som ju faktiskt är automatisk efter att du lagt veden på bandet.Samtidigt bör den även va den effektivaste.


Kompletterar man med ett enkelt virkesbord så är det ju bara att stå och rulla i stockar allteftersom. Mer ergonomiskt och arbetsbesparande lär inte gå att få. Det är också min drömmaskin, inga spakar lr joysticks, inga kedjor och inget spån.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Danskar´n  
#247175 Vågar ta upp tråden efter sommaren... har tittat på alla olika svar och förslag, och saknar lite info om dessa "kap/klyv" maskiner, som arbetar efter samma princip som under den Fransösiska revolutionen, då adelen "tappade" huvuderna... :grin: . Altså lite som Bilke och Klapi Tuiko, fast bara upp-o-ned. Dom fås till olika priser med och utan transportör, och klarar upp till 22 cm diameter.
Eller beror den saknade info på att dessa maskiner inte är seriösa?

Som berättat annat sted, är jag pensionär, med gott om tid...

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

skogsflane  
#247176
Danskar´n skrev:Vågar ta upp tråden efter sommaren... har tittat på alla olika svar och förslag, och saknar lite info om dessa "kap/klyv" maskiner, som arbetar efter samma princip som under den Fransösiska revolutionen, då adelen "tappade" huvuderna... :grin: . Altså lite som Bilke och Klapi Tuiko, fast bara upp-o-ned. Dom fås till olika priser med och utan transportör, och klarar upp till 22 cm diameter.
Eller beror den saknade info på att dessa maskiner inte är seriösa?

Som berättat annat sted, är jag pensionär, med gott om tid...


bilke är bäst av dom, tveklöst

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).