Virkesmätning och Matrisfub

Det här är matrisfub

373 inlägg 189583 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

slatte  
#213685 Har hört precis samma som du mangan.

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

vastergarden  
#213713 Travmätningen i Värö är som jag ser det en uppskattning.Givetvis kontrolleras denna uppskattning med kontrollmätning,vuilket är bra. Den goda virkesmätningen stock för stock där mer hänsyn till god kvalite har därmed upphört här.

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213716 Hur mycket billigare är då denna bilmätning jämfört med styckesmätningen?

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Brickan  
#213717 Vägs inte bilarna vid mätstation?

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213753
Zixten skrev:Hur mycket billigare är då denna bilmätning jämfört med styckesmätningen?
Förbilligandet borde bli någon promille jämfört mot de enorma förluster som gjorts i värösågen.

Lastbilsmätning vet man sen länge att det försämrar virket. Dels omöjliggör det värdering av bra kvalitet och sen sänker det respekten för fel redan vid aptering. (Det slinker nog med.)

Detta tillsammans med tidigare nämnd mottagning och betalning av bara en kvalitet det försämrar virket.
Se gärna mer på följande länk.
viewtopic.php?f=29&t=9982&p=213750#p213750

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Tosca  
#213775
slatte skrev:Känns lite såhär. Om de inte mäter varenda stock, varför ska jag vara så noga med att mäta rätt i skogen, när det senare står någon och "höftar" in lite mått på sågverken som kan vara helt fel.

Jag tycker nog du har en poäng här, verkar dumt att lägga ned tid med måttbandet när det inte verkar vara så noga.

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

rocky  
#214043 Tro detta ska vara rätt?

Noggrannhetskrav vid stockmätning

För ett virkesparti som är större än 10 m³ får den vid stockmätning bestämda totala
fastvolymen eller toppcylindervolymen avvika från partiets volym med högst 5,5%. För att falla till virkesparti som är större än 400 m³ får avvikelsen vara högst 3 procent.

Noggrannhetskrav vid travmätning och stickprovsmätning

För ett virkesparti som är större än 10 m³ får den vid travmätning eller stickprovsmätning
bestämda totala fastvolymen eller toppcylindervolymen avvika från partiets volym med
högst 23%. För att falla till virkesparti som är större än 400 m³ och som består av sågtimmer får avvikelsen vara högst 8 procent. För virkesparti av massaved får motsvarande avvikelse vara högst 9 procent.

Noggrannhetskrav vid vägning och stycketalsräkning

För ett virkesparti som väger mer än 10 ton får virkespartiets bestämda totala råvikt eller
torrvikt avvika från partiets vikt med högst det procenttal som anges i tabellen nedan.

Virkespartis vikt i ton Högsta tillåtna avvikelse

Råvikt
≤ 100 ton avvika 4,5 %
> 100 ton avvika 3 %

Torrvikt
≤ 50 ton avvika 9 %
> 50 ton avvika 6 %

För ett virkesparti får partiets bestämda totala stycketal stockar avvika från partiets
stycketal stockar med högst det procenttal som anges i tabellen nedan.
Virkespartis stycketal stockar Högsta tillåtna avvikelse
≤ 1000 st avvika 4,5 %
> 1000 st avvika 3 %

Källa: VMR-cirkulär Nr 1-99

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214085
rocky skrev:Tro detta ska vara rätt?

Källa: VMR-cirkulär Nr 1-99
Det finns yngre VMR. Från 2007. Huruvida det är annorlunda vill jag att du kontrollerar. (Har själv tidbrist vid denna läsning)

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214927
Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Detta yttrande varnas för!
Detta har inte varit så och är inte heller så nu.
Prislistor som köpare har haft med valfrihet om man vill leverera till fuskfub eller m3to har haft pris omräknat exakt efter de oftast felaktiga omräkningstalen.

Köpare som idag mäter i både sektionsmätning och fuskfub/matrisfub har exakt samma siffror på prislistan oavsett mätform. Dessa utnyttjar skogsägares okunnighet genom urval av avverkningar. Holmen och Vida har figurerat där detta blivit följden.
Södra gör heller ingen skillnad i prissättning om virket mäts i fuskfub.

Rannsaka efter förmåga vad vissa tror och skriver.
Okunnighet är en tid förlåtligt, men inte när det sker efter ingående insikt i förhållande.

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214990
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Detta yttrande varnas för!
Detta har inte varit så och är inte heller så nu.
Prislistor som köpare har haft med valfrihet om man vill leverera till fuskfub eller m3to har haft pris omräknat exakt efter de oftast felaktiga omräkningstalen.

Köpare som idag mäter i både sektionsmätning och fuskfub/matrisfub har exakt samma siffror på prislistan oavsett mätform. Dessa utnyttjar skogsägares okunnighet genom urval av avverkningar. Holmen och Vida har figurerat där detta blivit följden.
Södra gör heller ingen skillnad i prissättning om virket mäts i fuskfub.

Rannsaka efter förmåga vad vissa tror och skriver.
Okunnighet är en tid förlåtligt, men inte när det sker efter ingående insikt i förhållande.


Nå, exakt vilka sågverk är det idag som verkligen mäter i sektionsfub, när det gäller tall respektive gran?

Det mesta timret, som betalas i fub, mäts väl idag in i matrisfub (alltså toppmätt med schablonmässiga omräkningstal)?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214995
Niking skrev:
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Dagens ersättning är väl i praktiken baserad på just matrisfub och inte sektionsfub.
Detta yttrande varnas för!
Detta har inte varit så och är inte heller så nu.
Prislistor som köpare har haft med valfrihet om man vill leverera till fuskfub eller m3to har haft pris omräknat exakt efter de oftast felaktiga omräkningstalen.

Köpare som idag mäter i både sektionsmätning och fuskfub/matrisfub har exakt samma siffror på prislistan oavsett mätform. Dessa utnyttjar skogsägares okunnighet genom urval av avverkningar. Holmen och Vida har figurerat där detta blivit följden.
Södra gör heller ingen skillnad i prissättning om virket mäts i fuskfub.

Rannsaka efter förmåga vad vissa tror och skriver.
Okunnighet är en tid förlåtligt, men inte när det sker efter ingående insikt i förhållande.


Nå, exakt vilka sågverk är det idag som verkligen mäter i sektionsfub, när det gäller tall respektive gran?

Det mesta timret, som betalas i fub, mäts väl idag in i matrisfub (alltså toppmätt med schablonmässiga omräkningstal)?
/Niklas
Tar vi med hela landet i bedömningen förväntas numera 2/3 av sågverken mäta i annat än matrisfub/fuskfub.
Av de skogsägare som får betalt i fuskfub förväntas 3/4 inte veta om det eller inte förstår felen.

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215023 Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215034
Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Mina indikationer tyder på att det är alldeles för stor del och i ökande och alltmer taktiskt utnyttjande mot skogsägare och entreprenörer. Den oärliga konsekvensen är det som motiverar mig att upplysa om problemet. Skogen har redan för mycket som har brister, som den som "håller i taktpinnen" utnyttjar.

Det måste vara din uppgift att ta fram exakt siffra på mängden fuskfub om du vill ha en uppgift på detta!

Användarvisningsbild

Re: Det här är fuskfub

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215043
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Mina indikationer tyder på att det är alldeles för stor del och i ökande och alltmer taktiskt utnyttjande mot skogsägare och entreprenörer. Den oärliga konsekvensen är det som motiverar mig att upplysa om problemet. Skogen har redan för mycket som har brister, som den som "håller i taktpinnen" utnyttjar.


Alltså var mitt påstående om att när det gäller virke, som betalas i fub, så kan man utgå från att virket huvudsakligen är inmätt i matrisfub.

Bertilsson skrev:Det måste vara din uppgift att ta fram exakt siffra på mängden fuskfub om du vill ha en uppgift på detta!


Trodde du hade koll på sådant.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Det här är fuskfub

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215047
Niking skrev:
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Men nu gällde ju frågan enbart det timmer som betalas i fub! Hur stor andel av detta timmer mäts in i matrisfub.
/Niklas
Mina indikationer tyder på att det är alldeles för stor del och i ökande och alltmer taktiskt utnyttjande mot skogsägare och entreprenörer. Den oärliga konsekvensen är det som motiverar mig att upplysa om problemet. Skogen har redan för mycket som har brister, som den som "håller i taktpinnen" utnyttjar.


Alltså var mitt påstående om att när det gäller virke, som betalas i fub, så kan man utgå från att virket huvudsakligen är inmätt i matrisfub.

Bertilsson skrev:Det måste vara din uppgift att ta fram exakt siffra på mängden fuskfub om du vill ha en uppgift på detta!

Trodde du hade koll på sådant.
/Niklas
Jag bedömer att sektionsmätning, bilmätning och matrisfub ökar medan m3to minskar.
Din egen avsikt med inläggen nu bekräftas i punkt efter punkt.
Men ansvar för detta tar du inte, trots att du försöker förmedla någon falsk tillit till något, som inte du klarar att bedöma/bevisa konsekvenser av för dina egna kollegor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).