Skotare

Bredda JD 810d ?

17 inlägg 14349 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bredda JD 810d ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214828 Någon här som testat att använda JDs kit (17 000 kr) med spacerplattor och längre bultar, för att bredda skotarn fram för å få på band runtom, såhär i vårtider?

Det framgick inte några dimensioner på breddningsringarna, men jag gissar att det då funkar med typ vanliga ecotrackband, orginal ser det trångt ut..

Vore intressant om någon testat detta - och vet om det öh. är nödvändigt..



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Bredda JD 810d ?

Tosca  
#214850 Själva tanken låter ju praktisk, att kunna ha band runt om är ju både effektivt och skonar i många fall marken mer.
Priset känns ju lite mycket bara, du kanske ska ta och ringa runt till skrotarna och kolla om de har några att erbjuda.
Ungefär hur mycket bygger ringarna?
Även om det kan vara dyrt att svarva med tanke på stålpriset så känns det som om en mek. verkstad skulle göra det billigare.
Även om det blir många bultar så ska det väl gå att få bra pris på dem med, prova tex Swebol.se

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214855 Ja, det var ju ett problem - säljarn visste inte hur mkt de skulle bredda, fanns inga mått i boken..
Priset är för 4 ringar a 3200 kr st, 32 bultar a 135 kr st..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

wiktor  
#214895 det behövs ingen breddnings sats för fullbanda 810 an .körde senast förra tisdagen med fullbandad 810d på skolan .det är cirka 3-4 cm mellan maskin och band men det går utmärkt. blir helt annan maskin mycket stadigare än vanligt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214897 OK intressant, tyckte det såg rättså trångt ut.. Finns det ingen risk att banden tar i maskin om det kränger lite?

Hur upplevde du att framkomligheten på dålig bärighet ökade - den är ju rätt bra även utan band fram?

Orka motorn / transmission med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

skogsjan695xl  
#214898 Var en här som hade 810 med band runt om. Breddingsringar är ett måste. Hade band bak på den jag körde och även ringar på den. Men det går att sätta fälgar från en 1070 ist är ett annat offset på dom fälgarna.

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

Skog  
#214906 Vi satte dit breddningsringar direkt på JD 810:an när chefen köpte den körde med Eco track runtom ibland, breddar 4cm per sida, bara positivt med extra stadighet.

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214915 Helt fantastiskt vilken resurs skosforum är, på några timmar får man flera bra svar.

Tackar för tipsen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda JD 810d ?

superglue  
#214938 Även jag har kört fullbandad 810d utan breddningsringar, funkade finfint! bärigheten blev enorm! Annars så var det fortfarande en 810 :sad: :wink:

Avatar Fallback

Re: Bredda JD 810d ?

Skogsmange  
#214948 Då är det nog inte 700 hjul. Jag har breddningsringar på min 810 fast det är en E.

Avatar Fallback

Re: Bredda JD 810d ?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214973 På 830 ska det enligt säljaren inte gå att ha band på nosen utan breddningssats.
Men det går :roll:
Men man tvingas sätta låsen "fel" väg på inre sidan,annars hakar dom i hytten :D

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215313 En 810 med 700 å bandruntom så kan timbear å dyligt slänga sig i väggen!
Körde en gammal 820 som sommarjobb för massa år sedan. Satt mockasinband runtom,gick i prinicip på lätt grumligt vatten..

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215335 Engstrand: på 820, visst va kran på traktordelen där?

Jag har fått för mej att det är ganska avgörande för viktfördelningen typ som på 810an, iom att kran som måste väga ca 2 ton hamnar framåt o belastar framaxeln = bättre balans jmf mot Gremo, Valmet 830, JD1010, komatsu 840tx etc...

Simba:
Ni i FIN som har mkt blötmarker, va kör ni mest med där? Terri, Timbear eller Valmet 830 o dylikt???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

finskpinne  
#215436 Här i Finland är det nog JD 810, Valmet 830 och Ponsse Gazelle som dominerar på dom blöta markerna. 810 är väl nog vanligast. Men dom allra flesta kör nog med 12 tonnare som "allround" skotare. Finns inte nästan någon heller som har riktigt stora skotare utan det är 14 tonnare som används till det mesta, speciellt dom som kör slutavverkningar i huvudsak har en 14 tonnare som dom smyger sig in i gallringar med ibland. Eller så dom som kör mestadels gallring har en 12 tonnare som dom kör nån slutavverkning med ibland.

Gremo och Rottne har ju bra alternativ till dom minsta skotarna (10 ton) men dom har ju inga återförsäljare i Finland så därför är det nästan enbart JD,Valmet å Ponsse. Pro Silva har ju en 14 tonnare med larvband som sägs flyta bra men antalet som finns i drift av dom hotar ännu inte något annat märke.

Användarvisningsbild

Re: Bredda JD 810d ?

wiktor  
#215571 har kört fullbandad 810 i dag med här kommer bildbevis :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).