ons 27 feb 2013, 21:01#214604
Storlek på fyrhjuling är inte speciellt viktigt i skogen.
Det som behövs är låga växlar, du vill ha kraft trots att det går långsamt.
Jag har en billig 400 (kines) som fungerar bra.
Det stora lyftet för min del var när jag bytte till en vagn med drift. (Avesta)
Det är en ENORM skillnad på framkomlighet. Där jag hade problem att komma fram med tom vagn (fyrhjulingen slirar) kör jag idag utan problem med fullt lass. När det stannar är det bara att lägga i driften på vagnen och fortsätta. Körde i helgen i 15 cm gammal snö, kom 20 meter ut på en åker innan fyrhjulingen bara spann, i med vagnsdriften och åka vidare, inte så fort men utan problem.
Min rekommendation köp en billig fyrhjuling och lägg pengar på en vagn med drift.
Du får bättre framkomlighet med en tvåhjulsdriven fyrhjuling och driven vagn, än med den värsta fyrhjulingen med full diffspärr. Det är vikten på hjulen som driver som har betydelse för framkomligheten.
Det behövs normalt inte speciellt mycket kraft på vagnsdriften för att göra stor skillnad.
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv