Före och efter jobbet

Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

35 inlägg 28152 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

rokon  
#214777 Här en film med en massa tips och trix
går även att köpa från skogforsk med svenskt ljud. Mvh

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

rokon  
#214794 Och nu när du lämnar lastbilen så blir det ju passande med tipps inför off road driving

Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#214822
Mickev skrev: Imorgon gör jag iaf min sista dag som timmerbilsförare.

Kommer du att hoppa in i maskinen redan på måndag då?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#215652 Det har tagit ett tag men nu har vi äntligen fått igång internet i nya huset så nu kan jag svara här :-)

Jepp, jag började direkt på måndan... vart ju lite intressant start kan man säga :-P Jag skulle ha chefen med i måndas för att få utbildning på hur man gör osv, trots allt så har jag ju aldrig suttit i en skogsmaskin. Han var dock sjuk men jag tog och for till hans andra skotare å tänkte att jag kunde väl lika gärna vara där å lära mig nått som att sitta hemma. Väl där så han vi inte ens ner på avlägget med första lasset förän en bromsslang for. Skruva isär och hinner precis till slangkrängar´n innan han går hem (ja jag kör em denhär veckan) och han gjorde en ny... som såklart inte passade när vi kom tillbaka till maskinen... :-S
Vi fick ge upp då och for till den andra skotaren som jag skulle kört egentligen då eftersom den stod och då tyckte han att jag skulle sätta mig i stolen och börja köra. 2 lass for vi upp långt upp på berget och hämtade sen frågade han om jag kunde fara upp själv och hämta ett sista lass :-O Nervös till tusen så klättrade man sig uppför och halvägs upp börjar nån brandvarnare blinka :-S hade som tur var mobiltäckning (hur de nu gick till som) så jag ringde ner och frågade vad de va frågan om då jag inte såg nån rök... de va tydligen ingen fara, bara transmissionen som brukar bli lite varm på sån lång och brant transportsträcka. Så tillslut kom jag väl ner igen med ett lass och sen var det kväll.
Dan efter (igår) hade chefen piggnat till så han kom och plockade upp mig med bilen jag skulle ha, dock hade han punka då han kom hit :-S Fixa de och sen upp till skotaren där det blev lite skruvning och smörjning för att lära sig hitta alla nipplar. Vi for upp och tog ett lass där det var okört (var ett tag sen skördaren gick där och allt är översnöat) när jag hade drygt halft lass så klev han ut för att se om vi kunde få en rundkörning där och en stund senare ringde det och han sa att det gick bra att köra där han hade gått, han skulle gå ner till kojan och fika medans ja lastade färdigt och körde ner. De va en spännande väg ner kan jag bara säga där jag tillslut höll ut en grip virke åt sidan för de kändes som de lutade alltför mycke. Ner kom jag med ganska hög puls iaf :-P När jag kommit ner tyckte han att jag skulle fortsätta köra själv så skulle han fara till andra skotaren och skruva lite för den hade fått haveri igen. Ja och idag ska jag klara mig själv också och jag misstänker att det blir så framöver nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

totte  
#215673 Hehe, spännande det där innan man hunnit känna in hur mycket det kan luta. Det känns gärna som man skulle tippa långt innan det faktiskt är nån fara, men att vara väldigt försiktig i början är klokt.

Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#215700 Underbart!! Påminner lite om mina första dagar bakom spakarna. Typ.. vad har jag gett mig in på?! x_x

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#216476 Haha, japp. Fördelen är ju att man får lära sig att känna lutningar direkt, nästa avverkning är på plattland med mycke virke. Skulle ha flyttat dit idag men det slutade med en heldag i bilen för att jaga packningar till gripen som inte fanns nånstans...

Jo ja kunde känna lite så också skogsfrost men nu börjar det kännas bättre :-) Har redan hunnit lära mig många knep då vi bla haft en väldigt besvärlig backe att ta oss upp för... och nedanför den finns inget virke, bara ovanför ;-) En kväll fick jag stanna ovanför och skota fram virket till backen för att hoppas på att den skulle bli bättre till dan efter... vilket den som tur var blev.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#216480 Har ni körning hela sommaren? Hörde att holmen och därmed alla skulle tvingas stå i upp till tre månader här uppe! :???:
Om det går vägen kommer jag att byta jobb och börja köra markberedare för första gången nu i sommar. Åh, gissa om jag längtar! :D

Förresten. Vad kör ni med för maskiner?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#216515 Vad jag har hört så ska vi ha körning hela sommaren. Men dom brukar ha några veckor maskinerna står som vi då får semester. Åfan, de låter ju riktigt illa :-(

Nej men vad trevligt, kan tänka mig att du längtar till att få sätta dig i en maskin igen... vad blir det då du får åka? JD eller bara för att? ;-)

Vi har 3 rottne och en smv (dvs rottne också) 2 skördare och 2 skotare.

Tänkte slänga upp 2 bilder nu på den jag kört hitills.

Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#216542 Fina bilder! Åh en F15! Inte alls avundsjuk! :wink: Rottne är fina stabila maskiner. Jag körde bland annat en SMV hos min förra arbetsgivare. Tror det var en 05:a och den gick som en klocka. Mätaren stod på 17000 timmar när jag slutade.

Nej då, jag tror det blir en Komatsu! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#216666 Tackar. Ja jag tycker den känns väldigt stabil och trevlig faktiskt. Hyttfjädring är riktigt skön, även fast det är nått fel på den så den tappar trycket hela tiden. Skönt att slippa känna varje brodd i kedjorna :-)

Hehe, vilken tur då... menar hur hade de blitt om du hamnat i en JD? ;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#216690 Hyttfjädring måste va toppen! :-bd Det ska tydligen monteras in hyttfjädring på maskinen jag ska köra också. Det blir Komatsu's största, en helt ny 895:a och jag känner på mig att det kommer bli kalas att markbereda med den! :mrgreen:

Inget fel på JD. Men jag trivs inte i deras skogsmaskiner :roll:

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#216703 Ja, iofs har jag ju liten erfarenhet men den går riktigt fint med fjädringen. Ujuj, de blir finfina grejer du får köra :-)

Nejdå inget fel på JD... tänkte bara då de var dina "konkurenter" ;-) Jag tror mycket på deras svängande hytt, det sparar nog nacken väldigt mycke.

Snacka om stor skillnad, inatt åkte maskinen till ny avverkning så jag var först på nya stället så det var en utmaning att försöka tänka igenom avlägget så de skulle bli någolunda bra. Men från att ha varit på hygge med 15min skotningsväg rakt uppför berg och inte många platta kvadratmeter så har man nu kommit på riktig plattmark med mycke virke och få sortiment. Helt plötsligt så var man uppe på över 10lass på ett skift... som nybörjare :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Skogsfrost  
#216920 Det låter som du iaf inte är någon nybörjare i krankörning. Antar att du har med dig en hel del krankörning från att ha kört virkesbil. ;) Kör ni mest slutavverkning eller blir det gallring med?

Avatar Fallback

Re: Äntligen (jag blir skogsmaskinförare)

Mickev  
#217054 Helt rätt gissat där... har kört timmerkran mer eller mindre heltid sedan 05, där huvuduppgiften har varit att re och sortera virke. Känns rätt bra att vara hos en entrepenör som har som filosofi att vältorna ska vara jämslagna och snygga då. Då äre ju som lite tacksamt att man försöker göra snygga vältor istället för att bara "kasta av" virket.

Det är i huvudsak slutavverkningar men vad jag förstått så händer det ibland att man kan hamna på en gallring.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).