Inomgårdsmaskiner

Ännu ett inlägg om snöslungor...

63 inlägg 63022 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

viktor meck  
#214685 det vet jag ej. men är mycket lättare att få tag på delar till toro.

och det brukar inte slira. det är i så fall om friktionshjulet har sprickor eller är torrt. de är dock inte så dyra. nä du behöver inte serva det så ofta. bara att se till så det inte kommer olja på ffriktionsdisken

Trejon
Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#214688 Ok blir svårt att välja verkar som om bägge maskinerna är av bra kvalitet Ariensen är i princip i nyskick och finns ca 16 mil hemifrån det är ju ok att köra medans Toron finns 30 mil bort :???: lite tungt att köra men kanske ett strå lite vassare än Ariens... får väl dra lott om vilken maskin det blir :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

viktor meck  
#214689 toron är starkare och mycket lättare att få tag i delar. vissa ariensdelar är svåra att få tag på här. jag skulle köpt toron. den ser kraftigare ut. oftast tjockare plåt med

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#214690 Ok jag kanske ska ta långkörningen ner till skåne och bli Toro ägare så kanske jag har ordnat så jag har en bra snösprutare i många år framåt utan en massa dyra reparationer utan en maskin som går och går :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

viktor meck  
#214693 precis :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#214709 En dum fråga men kollade lite på Toros hemsida och då visar det sej att det tydligen sitter en mitsubitshi motor med en startmotor recoil.... är det en modell som man kan koppla lyse till ???

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

viktor meck  
#214718 det går säkert! men mitsubitshi är riktigt bra motorer

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#216998 Någon som vet vad problemet är när växlarna på en Toro 824 kärvar :???: brukar det vara dyrbar reparation ???

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217157 Det brukar räcka att justera staget som går från växelspaken ner till friktionshjulet/växellådan.
Är det tex så att den inte går bakåt, eller går väldigt sakta bakåt så ska man justera staget så att rörelsen i den riktningen blir större. Dvs, om staget lyfts upp när man har i backen så ska staget justeras så att det blir längre.

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#217169 OK har en 824 på gång och allt jag vet är att den kärvar i växlarna annars ska den funka säljs via en auktionsfirma så har man tur kan ju priset bli riktigt bra så därför var jag lite intresserad av vad en justering/reparation kunde tänkas gå på får man den bara billigt så kanske det räcker med en ordentlig service :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217209 Hur gammal är den?
Det kan ju såklart behövas större ingrepp, sen vet inte jag om det är friktionshjul eller växellåda på den. Är det växellåda och den kärvar så skulle jag inte köpa den osedd, om den inte var tokbillig förstås :???:

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#217230 ok det tål ju att tänkas på då blir nog att jag avvaktar lite snösäsongen är ju i det närmaste över så man har ju tid att leta runt lite innan det är dags igen !!!

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#217236 http://jcdn.blocket.com/static/1/images ... 103127.jpg

Toro 524 5,5 hk går tydligen fint i motorn annars vet jag inte så mkt om den än men för 2500:- kan det ju vara ett alternativ om resten funkar :???: bara den orkar med att skicka iväg snön :???:

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Rolf Zetterberg  
#217597 Som vanligt är det så att Toro har tillverkat flera serier 824 med Mitsubishi-motorer.Har hittat en serie med växellåda(4+2 växlar) och en annan med 3+2 och okänd drivning.Man måste alltså se maskinen i verkligheten eller veta numret.
Om det är en växellåda som kärvar skulle även jag vara lite skeptisk.Men om det är ett friktionshjul som kärvar i växlingen behövs det nästan alltid bara en enkel infettning av den sexkantiga axeln,då det allra vanligaste felet är att friktionshjulet kärvar i sidled på denna.

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

JOLOF  
#217608
Rolf Zetterberg skrev:Som vanligt är det så att Toro har tillverkat flera serier 824 med Mitsubishi-motorer.Har hittat en serie med växellåda(4+2 växlar) och en annan med 3+2 och okänd drivning.Man måste alltså se maskinen i verkligheten eller veta numret......

Har förgäves letat efter info om TORO med växellåda. :sad:
Har en med växellåda (GILSON) och en med friktionshjul (JOHNSSON?).
Helt insnöad på slungor med växellådor! Avstår från elstart och lyse bara jag slipper friktionshjul!!!! :smile:
Mitsubishi motor är nog heller inte fel.

Tips om länkar? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).