Före och efter jobbet

Doping och skidsport.

21 inlägg 10878 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Doping och skidsport.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214626 Nu har de sänt det upphaussade Uppdrag Gransking om dopningen i längdskid-vm.
Jag tycker att programmet var rätt dåligt, man byggde egentligen hela storyn på dokument från ett enda test, i Lahtis -97.
Resten var stapeldiagram över blodvärden i snitt de olika åren.
Som vanligt mycket fokus på norrmän och knappt ett ord om svenskar.
Näh, jag är inte imponerad, det här programmet skulle ju skaka om skidvärlden enligt Janne Josefsson :roll:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

T Landström  
#214633 Jag kände likadant...

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214638 Janne Josefsson är en mediakåt pajas!

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

towes  
#214645 Men, hur det än är så kommer man inte från att det är sjuka blodvärden.
Även gamle åkaren Per Elofsson (normalt runt 150 i hb) reagerar.
Klart som 17 det har dopats, vem däremot går inte att uttala sig om med säkerhet så här långt efteråt.
Och om man ens antyder något så nationalikoner känner sig träffade får man hela nationer mot sig. Ingen enkel sten att vända för att glutta under...

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

T Landström  
#214649 Dom pratade lite om innan tävlingarna idag...och Per sa att i början kunde dom göra 3-4 tester på varandra på samma person och inget test visade samma värde...

Tror oxå att det fanns och finns doping...men testmetoderna har ju förbättras sedan slutet av 90-talet...

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214651 Ja att det används doping är väl egentligen nåt man tar för givet, det gäller alla topplacerade åkare.
Det jag menade var dåligt är att det som vanligt egentligen bara är spekulationer och vaga anklagelser, lägg fram fakta om att den och den var dopad så blir det lite mer fart i diskussionerna!

Sen skulle de ha redovisat vilket snitt svenskarna hade på 90-talet, det låg troligtvis på runt 17 som alla andras men sånt får man ju inte säga eftersom det innebär att vi också körde med blodmanipulation. Då är det bättre att beskylla en enskild skidåkare...
Fast å andra sidan så fanns det vad jag förstår inga gränsvärden förrän mot slutet av 90-talet så då kan vi väl inte anklaga nån för fusk heller?
Att de inte var rena är väl säkert eftersom blodvärdena ökade för varje år men utan förbjudande regler kan man väl inte fuska?
Det blir alldeles för lätt att skjuta tillbaka mot ett sånt här reportage när det är så tunna argument man har

   TS
Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214670 Det enda som var av intresse var digrammet som visade en klar sänkning efter -99 då man
började testa ordentligt.
Började man träna sämre efter -99 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

Apple farmer  
#214681 Uten at jeg er noen spesialist på temaet var det vel rundt år 2000 at man fikk tester som tok EPO? En annen sak er at det er stor sannsynlighet for at testmetodikken og utstyret ble videreutviklet slik at man fikk riktigere tall etter hvert. Det ble jo sagt at til å begynne med kunne resultatet variere med 10%. Da går man jo fort fra et nivå på 16 + 10% = 17,6.
Når det gjelder Norge så ble det vel gjort en vanvittig satsning på trening og teknikk fram mot OL 94 som ga seg utslag på hele 90-tallet. I tillegg fikk man 2-3 veldig store talenter, spesielt Dæhlie. Slikt går i bølger. Sverige hadde Wassberg, så kom Gunde Svan en periode Norge var dårligere, så fikk vi Dæhlie, og nå har vi Northug. I tillegg hadde vel Norge en stund bedre glid pga forskningen som ble gjort på struktur i skisålene, i noen løp fikk jo det kjempestore konsekvenser.
Jeg tror at fallhøyden i Norge og Sverige er så stor for en utøver eller trener som blir tatt for doping, så jeg tviler sterkt på at mange skulle ha drevet med det. De som har blitt tatt er jo stort sett i styrkeidretter som kast og løft.

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

machonisti  
#214697
Röjkvist skrev:Det enda som var av intresse var digrammet som visade en klar sänkning efter -99 då man
började testa ordentligt.
Började man träna sämre efter -99 :mrgreen:

Kanske svagare material!

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214700 Eftersom mina landsmän fastnade med fingrarna i syltburken 2001 så VET vi att finnarna använde avancerad doping.
Det dom fastnade för var bruket av sk. plasmaexpandrar,dvs ett medel som i sin dolde bruk av EPO.
Det som bekymrar är att det var inte bara aktiva åkare som fuskade utan det var satt i system som inbegrep tränare,läkare och hela landslagsledningen.
Tyvärr visade programmet att även FIS representanter och dom som skulle testa oxå kände till och "hjälpte" till att fusket fortsatte.

Och visst om ni Norrmän är så övertygade om att era åkare enbart tankade havregrynsgröt och linser,sätt upp hemoglobinvärdena på dom aktiva på 90-talet OCH vad dom har idag 8)

All heder åt cykelförbundet som tar tag i fusket och inte låter toppstjärnorna ha immunitet.
Se bara hur medaljerna rök av Armstrong&Co

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

stegmaster  
#214728
Simba skrev:Och visst om ni Norrmän är så övertygade om att era åkare enbart tankade havregrynsgröt och linser,sätt upp hemoglobinvärdena på dom aktiva på 90-talet OCH vad dom har idag 8)


Man hör ju aldrig om dessa värdier numara, vad er dom på en topplöpare nu då??
Tror faktisk inte häller på doping blandt Norrmän och Svenskar på 90 talet.
Trodde vel inte det om Finnar heller för den del. :oops:
At en hög ryssare var dopad, kom vel inte som nån stor överraskning.
Skulle det funka med doping så får nog hela organisationen vara med om det ska fungera, och det tror jag faktisk aldrig har skett.
Säker ska man nog aldrig vara, men 99% er jag.
I större idrotter som cykling och liknande er det mer mistenkelig om nån er alldeles överlägsen, men innom just skidsporten, så er inte nån som tar detta så seriöst som Norrmän och Svenskar, er min påstand.

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

röjjare  
#214737 Att skidlandslagsgubbarna inte anklagar varandra är ju ganska talande. Om bara ett lag dopade sig så skulle antagligen dopinganklagelserna hagla över dem.
Italien visste tex om finlands doping men sa ingenting.

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214753 Jag reagerade på att blodvärdena skulle vara så onormalt höga. Jag hade själv värdet 18 på 80-talet men var i och för sig ofta på höjd över 1000 m. Jag minns att läkaren reagerade på mina höga värden och gjorde en dubbelkoll. Han sa någonting om att jag kanske hade fel på lungorna men jag minns inte allt.

Avatar Fallback

Re: Doping och skidsport.

sveakatten  
#214755 Oj oj oj. Undrar hur det går för mig, men jag får väl låta bli att tävla. :P
Kollade sista värderna från blodgivningen jag ligger på 154, 161 0ch sist på 167Hb.
Jag tränar inte och har inte tävlat i någonting på dom sista 35åren.
Men i dag känner jag mig lite dopad, men det är för jag tagit fredag i dag

Användarvisningsbild

Re: Doping och skidsport.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214761 Jag blir bara mer skeptisk till reportaget, om värdena kan variera 10% från gång till gång så är det ju rent av olämpligt att använda ett test-tillfälle till ett program som pekar ut idrottare som lagt skidorna på hyllan för länge sen.
Svenskarna var nog ändå rena på 90-talet eftersom det gick så jäkla dåligt då 8)

Sen läste jag nånstans att det bara är ökningen av blodvärdet som är intressant, vissa kan ha väldigt högt värde utan att för den skull ha fördel av det.
De kanske skulle ha valt en annan vinkel istället, tex att många elitidrottare verkar lida av astma...

Bidde pannkaka som vanligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).