Föryngring

Hur definieras "Förädlat plantmaterial"

2 inlägg 3172 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur definieras "Förädlat plantmaterial"

Hugin  
#214541 En tydlig rekommendation vad gäller plantering, är att använda "förädlade plantor".

Det verkar inte vara någon större tvekan om forskningsresultaten, att de ger en snabbare tillväxt än "oförädlat dito".

Men, frågan är: hur vet jag att plantor som beställs verkligen är av "förädlat material" och om det finns en tydlig definition för att materialet skall kunna kallas "förädlat"? - (i så fall av vem/vilka är definitionen fastställd)? En följdfråga är också om jag med plantleverans kan få något certifikat att leveransen består av förädlat material? Eller är det så att olika leverantörer/skogsplantager tillämpar olika definitioner för detta?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur definieras "Förädlat plantmaterial"

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214614 Det följer med ett stambrev med planleverand och bekreftelse. Där det står vad det är för plantor du får. För att ge dig namn på förplantager måste jag veta var skogen finns. Annars finns informationen på kunskap direkt där du själv kan söka ut vilka som passar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).