Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50449 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Börja med underskär vid riktskär

Peteflamingstar  
#214395 Snubblade över en film på tuben från World logging championship där en svensk tävlande ska precisionsfälla. Han börjar riktskäret med att såga det horisontala snittet för att sedan såga snett uppifrån, tvärtom vad som lärs (och har lärts) ut av både skogsgymnasier, körkortsutbildare mm. Frågar då mig varför han gör så?
Skulle precisionen bli bättre? Har ni några idéer?!

Filmen:




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Åke Nilsson  
#214444 Bästa riktningen att skären möts får man om riktskäret börjas med att såga neråt sedan avsluta med horisontala skäret.

Sen läggs fällskäret.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Peteflamingstar  
#214447 Jo, det tror jag de flesta härinne vet och anser. Ska man använda siktet på sågen förutsätter det ju dessutom att man börjar med övre skäret.

Just därför blev jag nyfiken varför ett tävlande proffs gör på detta vis, vet han något som vi andra inte vet!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#214450 Siktet går faktiskt runt sågen, så helt rätt är det inte.
Det kan ha att göra med hur man lärt sig från början, sen kan risken att vingla när man börjar riktskäret uppifrån vara större.
Börjar man med det horisontella snittet siktar man de sista graderna mot slutet om ni förstår hur jag menar.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214452 Jag tänkte det samma, intressant dock

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Åke Nilsson  
#214455 Tävlat med motorsåg för länge sedan.
Vi hade naturliga träd inte stolpar som står lodrätt.

Tycker inte hans nivåer på rikt/fällskär var särskilt bra synd att man inte fick se stubben.

Hans tillvägagångssätt med riktskäret är inte bättre.

Sågade alldeles för djupt in i trädet räcker med ca 5 cm beroende på diameter.
Trädets riktning blir sämre och mer osäkert ur säkerhets aspekt.

Upplärd enl. Burträskmetoden om det är någon som inte känner till den ?

Lyckades riktigt bra den tävligen -88 .

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214456
Peteflamingstar skrev:Jo, det tror jag de flesta härinne vet och anser. Ska man använda siktet på sågen förutsätter det ju dessutom att man börjar med övre skäret.

Just därför blev jag nyfiken varför ett tävlande proffs gör på detta vis, vet han något som vi andra inte vet!?


De är väl som alla andra idrottare som har sina procedurer för sig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

skogssvinet  
#214460 Verkar vara fler som börjar med undre skäret.
Så helt fel kan ju det inte vara.






Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#214476 Det är väl lättare att göra rätt och inte kapa för djupt när man börjar uppifrån.
Motorsågskortet lär ju just ut det enklaste sättet att göra rätt, fel gör de flest förr eller senare vare sig det beror på trötthet eller vanligt slarv.
Har man då lärt sig att arbeta på det mest felsäkra sättet så minskar ju sannolikheten för att felen man gör leder till allvarliga tillbud eller olyckor.

Det viktigaste som jag ser det är att man kollar att riktskäret är "rent" det sista man gör innan man börjar med fällskäret, jag brukar lägga an kedjan och bara gasa till en vända så att jag får rent från spån och snö och samtidigt kolla siktet en sista gång så riktningen är rätt.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

T Landström  
#214478 Jag har oxå sett att det gör det undre skäret först när man kollar på filmklipp från olika tävlingar.

Personligen tycker det är lättare att sikta om jag börjar med undre skäret först...har aldrig missat att träffa det undre skäret med övre skäret... hittills...


Orkar inte förklara i text varför...men så är det är det för mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214479 Har även sett dom som lär ut att såga under säkra hörnet, själv fick man lära sig att såga snett ned.

Har inte testad den senare, nån annan som har?

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

rikard_e  
#214481 man sågar så bla´i Tyskland. Sågar nedre skäret först. Sen lägger dom fällskäret över nivån på riktskäret.

Har fått veta att trädens fibrer inte bryts på rätt sätt då.

Men det funkar ju, helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Skogshuggarninorr35  
#214494 Fick förklarat för mig en gång varför underskäret görs först och då särskilt på stora träd är att svärdet kan nypa fast om riktskäret sågas först, då talar vi om 1 meter och mycket grövre.
Men kan ju finnas många anledningar.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

värmSkog  
#214504 Farsan fick lära sig att börja med det undre skäret först, medans jag fick lära mig att börja med det övre först. När jag tänker efter så tror jag alla här ikring som är 55+ börjar med det undre först

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

vetinte  
#214506 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).