Traktorer och processorer

Hur tar ni er loss?

38 inlägg 36179 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214347 Kolla "Terribärgarn från östervåla" på Facebook så får ni se bilder så det räcker å blir över ;)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214439
D Brown skrev:Kolla "Terribärgarn från östervåla" på Facebook så får ni se bilder så det räcker å blir över ;)


Där fanns en hel del goa grejor. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

hlb  
#214449 Som gammal skogsägare med en del myrmarker har jag fått lite erfarenhet speciellt från tiden med endast bakhjulsdrift. Långt ute på en myr kommer man ju inte med ett tyngre bärgningsfördon.
Min senaste lösning är att med gripen lägga en stock utanför varje hjul i traktorns riktning. Sedan har jag gjort en lång domkraft att ställa på stocken som passar inne i fälgens översida. Hissa upp och lägg massaved under hjulet. Repetera på andra sidan och på framhjulen om det behövs.
Bästa är att inte köra fast och med lätt traktor (Valtra A95) och breda däck händer det nästan aldrig. Domkraften kan ju matas från traktorns hydraulik om man vill sitta inne i värmen när traktorn kryper upp ur dyngan.

Lycka till Hlb

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214464 Jag tog från början av lastaren när jag skulle köra i skogen,numera har jag alltid lastare och skopa på i skogen .
Jävligt klumpigt men tilten med skopan i backen har räddat mig många ggr.

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214647 Har en volvo bm 600 från försvaret med mekanisk sepson vinch, allt har åkt upp hitills.

Användarvisningsbild

Med Bärighetsmattor för Traktor

traktorz  
#214658 Utrustad med ett antal bärighetsmattor av ihopsvetsade armeringsjärn, två resp 4 meter långa och ca 70 cm breda, så tar vi oss loss överallt där vi hittills kört fast. Med plank under dessa, så kan vi även transportera traktorn med grävaggregat över blötmarker, där annars bara den bandförsedda fyrhjulingen tar sig fram. Även vintertid har dessa bärighetsmattor kommit väl till pass då vi kört fast med traktorn. Vi har även haft dessa utlånade till en entreprenör med minigrävare, som nyttjat mattorna över blöt myrmark.

Undrar om vi kanske borde mönsterskydda eller söka patent på dessa, då vi inte känner till något liknande. Hittar ingen bild i allhast på dessa, men här är en bild där de varit i bruk.

Bild

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

mrtornqvist  
#214768 det är en huddig 860 -00 med industridäck :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215321 Jag har funderat en hel del på att en vinsch många gånger skulle vara fint att ha, vad tror ni skulle en sådan här eller liknande göra nytta? https://www.fyndfirman.se/catalog/produ ... cAodyB4AVw tänkte om man skär ut en tjock platta och bultar vinschen på och gör ett hål för sprinten fram i nosen på traktorn, skulle en sådan lösning fungera till en mindre jordbrukare med huggarvagn eller blir det för klent?

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215328 De funkar och räcker inte dragkraften blockar man bara.
Dock kräver detta riktigt grova kablar, min som dra 4300kg kan dra över 400A vid Max belastning!
Spänningsfall till motorn ökar risken att du eldar upp den väldigt mycket!!

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215339 ja alltid är det någon hake :cry: faller det på strömförsörjningen är det ju inte mycket att göra åt. vad klarar ett 140a batteri i normal brukskondition att leverera? tungt lär det ju gå så det räcker även om man kan sitta i och köra samtidigt som man vinschar.

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215349 De klarar säkert batteriet men haken är nog ner anslutningen om den ska vara delbar, behövs grejer som till eltruckar som klarar 600A.
Finns rätt smidiga på truckfirmor

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215353 Där sa du något! ska kolla på jobbet med dom som servar truckarna, har jag tur kanske man kan få tag på någon kabel med anslutningar som dom bytt ut. sedan gäller det att få tag på en polklämma som har platts för två grova kablar, men det borde ju inte vara omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Hur tar ni er loss?

PerBoggiÖsterman  
#215372 Tidningen Boggi har ett detaljerat reportage om Terribärgaren i nästa nummer (nr 3, 2013) som kommer den 14 mars. Verkligen intressant maskin.

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

anersimyra  
#215410 Bensindriven Portable Winsch med kapstannock. Den bär man lätt själv, med tvåskuret block blir dragkraften ca 4,4 ton, draglängden begränsas enbart av linlängden, perfekt för mindre maskiner. Den ryms bak på hjulingen bredvid hydraulpaketet.

Användarvisningsbild

Re: Hur tar ni er loss?

machonisti  
#215415 Titta på den här.

http://www.vinssi.fi/Sivusto/Tekniset_tiedot.html


Arto Vuorijärvis, Stor Effekts Vinsch ...från Kauhava
Byggt från en Rottne -83 ... drar 400 ton
Han åker runt å drar upp maskiner i hela landet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).