Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159015 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#214210 Tänkte dela med mig av lite erfarenheterom min nyinköpta Stihl MS 241 :smile:

Till att börja med var jag ute efter en ny såg i allround segmentet, mer om hur det blev just en Stihl kan ni läsa om här ---> https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=15926

Har bara kört fyra tankar med sågen ännu, och det är en underbar såg att arbeta med.
Lätt, smidig och enkel och rapp för att vara på lite dryga 40cc.
Sågen är mycket lättstartat i alla lägen, man kan lägga sågen upp och ner, på sidan ja hur du vill den bara forsätter puttra på tomgång.

Men i helgen när jag gallrade började sågen svara väldigt dåligt på gasen när den var varm, gasade jag från tomgång så bluddrade sågen de första 2-3 sekunderna innan den kom igång, väl uppe på högvarv så var det aldrig några problem.

När jag släppte gasen igen för att mäta en stock och sen skulle börja kvista igen så blev det samma sak.

Jag körde ivf vidare lite smått fundersam, lite senare stoppade sågen när jag gasade och gick inte att starta igen.
Skruvade ur tändstiftet, och här var det blött kan jag lova, den gick riktigt fett.
Torkade av stiftet och sen var det bara att dra igång den igen, men den betedde sig på samma sätt.

Pratade med åf idag, och efter lite funderade och telefonsamtal så trodde dem att jag körde för försiktigt med sågen. Den självjusterande förgasaren anpassar sig tydligen till klimatet runt om dig men bara när du kör den hårt så den får arbeta.
Det går även att göra denna "kalebrering" så den anpassar sig genom att såga 4-5 stockar på fullvarv.

Så till helgen blir det aggresiv körning för att se om det verkligen blir skillnad till det bättre :smile:
Får se om det blir någon skillnade i bränsleförbrukning också, för den tycker jag är hög just nu.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#214298 Sitter å funderar lite kring detta, jag kan gå med på att man kan få göra en "kalebrering" någon gång vid växlande väder och luftfuktighet osv.
Men ska man behöva köra sågen hårt hela tiden för att den ska gå bra, då får jag nog sätta ett stort minus för M-tronic systemet.

Jag menar hur ofta håller man inte sågen i handen på tomgång när man mäter och tänker ut lämplig aptering, eller planerar en fällning? För inte stänger jag av sågen för det.
Ska den då behöva gå dåligt de första bara för detta?

Och när man går och gallrar i lite mindre bestånd, brukar jag sällan köra sågen hårt.
Jag kör hårt om situationen kräver det, exempelvis vid större träd där jag behöver mer kraft.

Detta gör mig tveksam måste jag säga :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#214301 Om den inte bättrar sig snabbt så är det ett garantiärende. En så ny såg skall bara göra jobbet, ingen tolerans för dåligt beteende.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214308 Min 241 är löjligt trött. 😡 Men den startar åtminstone lätt.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#214314 Jag kommer ge den en chans till helgen, men beter den sig lika efter den dagen också så åker den in till åf direkt.

Skogsola skrev:Min 241 är löjligt trött. 😡 Men den startar åtminstone lätt.

Det kan jag inte säga min är, den är riktigt pigg tycker jag. Men det beror ju på vad man jämför med.
Jag jämför med andra sågar i samma cc-klass.

Är din 241a törstig?

Jag tycker min slukar i sig en tank hur snabbt som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

jon h  
#214316 Jeg har en MS 241 og hadde lignende problemer de første tankene. Men etter noen tanker "løsnet" sagen og etter det har den vært både lettstartet og rapp. Meget god sag synes jeg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

anersimyra  
#214319 :surp: Min nya "moderna" HVA 346 xpg är betydligt törstigare än min gamla 254 xp, tyvärr gav jag bort den fast den bara var 15 år gammal. Jag har även en HVA 250 röjsåg som gått jävligt hårt vid grästrimmning och röjning under många år, jag har bytt stift och koppling på den. Det gamla "skrället" har ALDRIG krånglat och blir 30 år i år.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214341 Det finnes to kalibrerings rutin du kan gjøra selv for M-tronic, om det ikke løser problemte er dette noe din ÅF må fikse. Trasig forgasser eller M-tronic modul.
Det tar noen tanker 5 - 15 (Stihl's påstand) for sagen å bli innkjørt men den skal inte bete seg som du beskriver.

Jeg opplever ikke min som spesielt tørst på bensin.

1 Calibrating the control unit (det din ÅF snakker om)

If the outstanding running behavior and usual performance or maximum
speed of the engine can no longer be attained, the usual engine
performance can be attained again by calibrating the control unit.
A regulating cycle only starts if the machine is operated for
approximately 2 seconds under constant conditions.

If the maximum speed is not
reached...
– Examine air filter, clean or replace if necessary,
– Examine the spark arresting screen (if installed); clean or replace it if necessary, b6.1
– Check chain tension, adjust if necessary
– Check chain lubrication
– Set Master Control lever to Start}
– Start engine and let it warm up
– Carry out five uniform cuts to length
– speed between 8000 rpm and 11200 rpm, log diameter approx. 30 cm


Kalibrering M-tronic (normalt bare ved bytte av komponenter)

– Remove the saw chain and guide bar
– Reinstall the chain sprocket cover
– Set Master Control lever to Start}
– Start machine – do not blip the throttle trigger

After completion of the following procedure, the Master Control lever must be moved from Start} to STOP 0 without pressing the throttle trigger.

– Let the machine warm up for at least 60 seconds in the Start} position
and then move the Master Control lever to STOP 0
– Calibration is completed

The control unit is adjusted to the carburetor while the engine runs in the position Start}.
The machine must be switched off immediately for the information to be stored in the control unit.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214352 FY FAN 😈
Varför köpte jag inte t.ex en av de sista Jonsered 2152 med ställskruvar? 😡

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#214474 Den sista kalibreringen du nämner Rank gjorde åf när jag var där, till vilken nytta vet jag ej då den endast behöver göras som det står vid byte av komponenter.

Blir mycket spillvirke om man måste göra följande kite då och då för att sågen ska funka
– Carry out five uniform cuts to length
– speed between 8000 rpm and 11200 rpm, log diameter approx. 30 cm
:shock:

Får vänta till söndag innan jag kan säga något mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214496
Blir mycket spillvirke om man måste göra följande kite då och då för att sågen ska funka


Detta er inte noe man normalt gjør, kun ved problem som det står.
M-tronic justerer normalt seg selv hele tiden om du har samme belastning i 2 sekunder eller mer.

Har aldrig behøvd kalibrere min, tror nok mest på at noe er feil med din sag.

Om det hadde varit mye problem med den skulle vi hørt det her og på andre forum.

Det ordner seg nok :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215625
Får vänta till söndag innan jag kan säga något mer.


Har du fått sagen til å gå?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#215668 Har åxå en 241a som är lika seg från tomgång,,verkar som den surar ner sig på tomgång
Jag har kalibrerat den ett antal gånger sen i höstats när jag köpte den,,,,
Trevlig såg att jobba med kan ju gå riktigt bra i bland men så ändrar den karaktär och går sämre rätt var det är,,,Skulle köpt Hqv 543 i stället den kan man skruva på,,,,

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Valmet 505  
#215828 Jag måste haft väldig tur med min 241 a Den var lite seg i början men efter 20 tankar släppte den riktigt bra och nu efter ca 200 fub spinner den på riktigt bra fullt i klass med quarna 242 som jag tycker är den bästa allround såg som gjorts

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215940
BM 35 skrev:,,,Skulle köpt Hqv 543 i stället den kan man skruva på,,,,



Hur och var skulle du köpt den då? den finns ju inte ens på marknaden!(inte än i alla fall)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).