Traktorer och processorer

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

76 inlägg 49910 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

ned  
#214066 Är det någon som vet om det är samma bränsleproblem med A83 eller A93?
Funderar på att köpa en sådan.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214081
ned skrev:Är det någon som vet om det är samma bränsleproblem med A83 eller A93?
Funderar på att köpa en sådan.

Samtliga A-modeller är sammansatta i Turkiet. Hade jag visst detta innan köp hade det nog aldrig blivit en Valtra. Det har varit många fel på min,det i särklass allvarligaste var när hela draanordningen var på väg att släppa och jag var nära att tappa en 8-tons kärra.Så---fundera ett tag innan du köper.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214088 Min -04 är nog gjord i Finland. Men inte hade finnarna dragit bultarna mellan motor och koppling. Märkte det när det började glappa en cm i nederkant. Det var bara lastarfästena som höll ihop traktorn. Slutade med att kopplingen fick bytas på verkstad för 30'.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

ned  
#214089
Tassap skrev:
ned skrev:Är det någon som vet om det är samma bränsleproblem med A83 eller A93?
Funderar på att köpa en sådan.

Samtliga A-modeller är sammansatta i Turkiet. Hade jag visst detta innan köp hade det nog aldrig blivit en Valtra. Det har varit många fel på min,det i särklass allvarligaste var när hela draanordningen var på väg att släppa och jag var nära att tappa en 8-tons kärra.Så---fundera ett tag innan du köper.


Vad jag har förstått så görs traktorerna i Finland.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214108
ned skrev:
Tassap skrev:
ned skrev:Är det någon som vet om det är samma bränsleproblem med A83 eller A93?
Funderar på att köpa en sådan.

Samtliga A-modeller är sammansatta i Turkiet. Hade jag visst detta innan köp hade det nog aldrig blivit en Valtra. Det har varit många fel på min,det i särklass allvarligaste var när hela draanordningen var på väg att släppa och jag var nära att tappa en 8-tons kärra.Så---fundera ett tag innan du köper.


Vad jag har förstått så görs traktorerna i Finland.


Inte A-modellerna,sammansättningen utförs i Turkiet.
http://www.valtra.se/news/1951.asp

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

stegmaster  
#214146
Tassap skrev:Inte A-modellerna,sammansättningen utförs i Turkiet.
http://www.valtra.se/news/1951.asp

Tror bara det var en kort stund det var så, vil minnas at dom numera sätts samman i Finland igjen, just på grunn av diverse problem med tyrkiet produktionen.
Det verkar tyvärr som du "lyckas" fått et av dessa exemplar.


Citat från nyaste brochyren:

”Made in Finland”
Valtras traktorfabrikk ligger midt i Finland, nærmere bestemt i Soulahti, ca 35 km vest for Jyväskylä.
Her lages alle Valtras traktorer i A-, N- og T-serien. På området finnes også produktutvikling, transmisjonsfa-brikk samt AGCO reservedelssenter, med et stor sentrallager for reservedeler. Her lages årlig over 10 000
traktorer, hvor ca 80 % blir eksportert. Som nordens eneste traktorprodusent forvalter vi den nordiske
traktortradisjonen. Når Volvo BM og Valmet på 1970-tallet gikk sammen fødtes en unik nordisk traktor –
røtter som enda i dag finnes i vår nye generasjons modeller.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214150
stegmaster skrev:
Tassap skrev:Inte A-modellerna,sammansättningen utförs i Turkiet.
http://www.valtra.se/news/1951.asp

Tror bara det var en kort stund det var så, vil minnas at dom numera sätts samman i Finland igjen, just på grunn av diverse problem med tyrkiet produktionen.
Det verkar tyvärr som du "lyckas" fått et av dessa exemplar.


Citat från nyaste brochyren:

”Made in Finland”
Valtras traktorfabrikk ligger midt i Finland, nærmere bestemt i Soulahti, ca 35 km vest for Jyväskylä.
Her lages alle Valtras traktorer i A-, N- og T-serien. På området finnes også produktutvikling, transmisjonsfa-brikk samt AGCO reservedelssenter, med et stor sentrallager for reservedeler. Her lages årlig over 10 000
traktorer, hvor ca 80 % blir eksportert. Som nordens eneste traktorprodusent forvalter vi den nordiske
traktortradisjonen. Når Volvo BM og Valmet på 1970-tallet gikk sammen fødtes en unik nordisk traktor –
røtter som enda i dag finnes i vår nye generasjons modeller.



Man borde officiellt tillkännagiva detta isåfall,likt det pressmeddelande där det informeras om flytt till Turkiet. Tills så sker är A- serierna fortfarande en turktraktor åtminstone för mig.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

ned  
#214281 Mejlade Lantmännen Maskin och fickföljande svar.

Hej! Valtras A-serie byggs i Suolahti-fabriken i Finland.





Vänliga hälsningar,



Catharina Lindskoog
Marknadskommunikatör

____________________
Lantmännen Maskin AB

Marknadskommunikation



Telefon: +46 (0)10 556 00 96
Mobil: +46 (0)70 650 64 73

E-post: catharina.lindskoog@lantmannen.com


Besöksadress: Bjurögatan 26

Postadress: Box 174, 201 21 Malmö

Webb:http:// http://www.lantmannenmaskin.se

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214306
ned skrev:Mejlade Lantmännen Maskin och fickföljande svar.

Hej! Valtras A-serie byggs i Suolahti-fabriken i Finland.





Vänliga hälsningar,



Catharina Lindskoog
Marknadskommunikatör

____________________
Lantmännen Maskin AB

Marknadskommunikation



Telefon: +46 (0)10 556 00 96
Mobil: +46 (0)70 650 64 73

E-post: catharina.lindskoog@lantmannen.com


Besöksadress: Bjurögatan 26

Postadress: Box 174, 201 21 Malmö

Webb:http:// http://www.lantmannenmaskin.se



Vad vet en marknadskommunikatör hur det ser ut på fältet. Representanter för Lantmännen maskin har farit med osanning de gånger jag påpekat att förhållandena. Jag vill inte gå så långt som att säga att de ljuger men däremot är de mindre vetande.
Men om denna tråd inte avskräckt dig från att köpa en A-traktor( eller i dubbel bemärkelse EPA) och om ditt beslut avgörs av var de är sammansatta så maila direkt fabriken. Där får du sannolikt korrekta uppgifter. Lycka till med ditt val(oavsett vilket).

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Fredrik N  
#214328 Köp en NH 5040 det finns två kvar i landet. Jag har nyligen köpt en men jag har inte fått den än.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Bosse1  
#214362 Min A85 ca2005 har gått klanderfritt efter åtgärder i mitt tidigare inlägg.
Jag kör utan sidohuvar pga gasstaget och 240pumpen som sticker ut lite.
Skall nog dra åt kroppen lite som Skogsola skrev.
Varningslampan för lågt bränsletryck som serviceteknikern kopplade ur vid första service har jag kopplat in igen.
Numer tjuvstannar den aldrig mer.Det är trots allt en enkel traktor,slipper felkoder och datortrassel.Verkar dra mycket mindre diesel nu när den är inkörd.Funderar på att steloperera paralellföringen på lastaren för att slippa matrialspill och få med fulla skopor.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

valmet862  
#214466 A-serien tillverkas i finland,dom tillverkades ett par månader i turkiet för ett par år sen.
Har inte haft ett enda bränsleproblem på 5000 timmar i min a95 och har heller inte haft något bränsleproblem med min a93 på de 1000 timmar jag har hittils. Jag får i varjefall fulla skopor med min paralellförda ålölastare,har inte sett något problem med det

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214470
Bosse1 skrev:Varningslampan för lågt bränsletryck som serviceteknikern kopplade ur vid första service har jag kopplat in igen.


Lampan är alltså för bränsletryck som jag också fått för mig! 🧠 De kan jag inte få serviceteknikerna här att förstå. De är envetna på att den är för tanknivå. Den lyser i flera minuter efter start oavsett tanknivå. Nya solenoiden till tryckventilen kom idag. Får se om det gör någon skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#214499
Skogsola skrev:
Bosse1 skrev:Varningslampan för lågt bränsletryck som serviceteknikern kopplade ur vid första service har jag kopplat in igen.


Lampan är alltså för bränsletryck som jag också fått för mig! 🧠 De kan jag inte få serviceteknikerna här att förstå. De är envetna på att den är för tanknivå. Den lyser i flera minuter efter start oavsett tanknivå. Nya solenoiden till tryckventilen kom idag. Får se om det gör någon skillnad.


Efter att jag rensat rör och anslutning banjonippeln funkar bränslelaman som den skall.Dvs. släcks omedelbart efter start. Jag inbillar mig också att lampan indikerar tryck.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Nordin  
#214515 I instruktionsboken för A-serien står det" Indikeringslampa för låg bränslenivå (gul), tänds när
ca 14 l bränsle är kvar utan extra bränsletank. Indiker-
ingslampan tänds också om bränslematartryck är för lågt."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).