Före och efter jobbet

Ryggbeskymmer

53 inlägg 37531 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#213909 Hur många här tränar ?
Jag borde göra det med min rygg och jobb, men skyller på tiden.. ;)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214044 Tid är inget man får. Tid är något man tar!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#214045 Tar tiden till en öl istället :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Skogsfrost  
#214048 ..och öl är bra för ryggen? :D

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Tosca  
#214070 Ja, först ska humlen plockas, och säden mältas... så vissa ryggstärkande motionspass bör nog föregå ölen.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#214098 Öl är en av dom bästa uppfinningarna , bättre än hjulet.

prova med att ha ett hjul till pizzan , hur kul e de ;)

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#214134
santatorp skrev:Öl är en av dom bästa uppfinningarna , bättre än hjulet.

prova med att ha ett hjul till pizzan , hur kul e de ;)


Där sa du nåt! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214137
totte skrev:
santatorp skrev:Öl är en av dom bästa uppfinningarna , bättre än hjulet.

prova med att ha ett hjul till pizzan , hur kul e de ;)


Där sa du nåt! :lol:


Pizzan är ju redan rund som ett hjul!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#214145
santatorp skrev:Hur många här tränar ?
Jag borde göra det med min rygg och jobb, men skyller på tiden.. ;)


För att återgå till ordningen: Det blir tyvärr lite för dåligt med det i synnerhet vintertid. Under barmarkssäsongen blir det inte träning i ordets bemärkelse, men jag brukar träna upp kroppen rätt hyggligt med vedhuggning, jobbet med odlingarna och allt det där. Men man borde förstås köra nån form av träningsprogram också :oops:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

machonisti  
#214153
santatorp skrev:Öl är en av dom bästa uppfinningarna , bättre än hjulet.

prova med att ha ett hjul till pizzan , hur kul e de ;)

Men santatorp det är ju hur kul som helst :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Skogsfrost  
#214159 Mina erfarenheter av att undvika ryggont vid maskinkörning är bla att sitta avslappnat och variera arbetsställningen (ställa om stol och armstöd lite då och då). Vara försiktig med AC-kyla så att det inte drar kallt på ryggen. Ha så låg hastighet på kranen så man kan köra avslappnat (och producera mer). Kliva ur maskinen och gå en snabb runda, för att tex planera körningen och få en nypa luft :grin:

Och det viktigaste av allt... att inte stressa! ~o)

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

land cruiser  
#214270
Skogsfrost skrev:..och öl är bra för ryggen? :D

öl är inte alltid bra för ryggen en gång efter några öl skulle jag käcka mig och gjorde en prakt vurpa som resulterade i en fraktur på en rygg kota och en ful metall korset i 3 månader ha ha :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215602 Nelson är rätt bra på att förklara hur skelettet fungerar och åtgärda problem.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xv9ZaQdmmxE&list=UUZ6kMBybjrZYXwdylYFiBOQ&index=1[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

JensSkoog  
#229312
Dalle skrev:Är det någon här på forumet som har problem med ryggen?
Jag har det just nu!!

Om man har brukat kroppen i sekstio år och mer, må man vell rekna med at ryggen inte er som den var. Hade en olycka och falt fyra meter rett ner på hård grunn før non år sida, och så kom ryggbrocket året efter. Nu kjenner jag skitet hela tiden, men det er till å leva med. Min besta medisin er å jobba i skogen, ta det lugnt och vara lur ved lyft och drag, och alldri få kyla i ryggen. Två veckor i sengen med hemsk smerta, vill jag inte ha enn gong till.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Naders  
#229352
santatorp skrev:Hur många här tränar ?
Jag borde göra det med min rygg och jobb, men skyller på tiden.. ;)

Jag har börjat så smått och det som rekommenderas är långa promenader.
Fick bekymmer igen för några månader sedan efter ett arbetspass med en Pionjär borrhammare.
Fick tips från alla möjliga håll och kanter om värme, vila och motion vilket jag anammade i 2 veckor. Sen var det en sten till som skulle sprängas och efter den borrningen var det kört.
Värken svarade inte på behandlingen så en Kiropraktor fick kontaktas och efter 3 behandlingar i kombination med motion så blev det riktigt bra.
Försöker röra på mej så ofta jag kan nu i form av promenader, cykelturer och joggingrundor.
Känns bra nu fast problem uppstår när jag ska stå still länge, ryggen stelnar och jag kommer knappt från stället utan "uppvärmning".
Igår var vi på firande med barnen å pojken (4år) ville komma upp lite för siktens skull så nu värker det igen 😡

Jag var hos en sjukgymnast en gång som frågade om jag tränade något; jag svarade att enda träning jag fick var skogsarbetet.
Enligt sjukgmnasten så är skogsarbete ingen träning då det enbart sliter på ryggen.Men detta skall väl tas med en nypa salt om man bara tänker på hur man rör sig och lyfter i skogen som nämnts tidigare.

En annan fördel med motionen är att det blir mindre att bära omkring på.
Har gått ner två storlekar i byxor ny och bältet fick piercas ånyo. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).