Traktorn i skogen

Parkeringsbroms valmet 755

17 inlägg 13212 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Parkeringsbroms valmet 755

jannerik  
#213845 Hej har en valmet 755 som jag kör bakvänd. Dock har jag inte kommit på något bra sätt att manövrera broms alt parkerings broms på. är det någon som har någon ide ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213980 Handbromsen drar med ett stag i bromsaxeln, går nog ersätta fastsättningen med vajer eller avlångt hål sedan en pedal som drar med vajer eller stag på samma ställe.
Så var min idé som aldrig byggdes sen...

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

jannerik  
#213998 Har också funderat i de banorna, men skulle vilja ha något lättmanövrerat typ knappstyrt eller spakliknande grej. Har en engreppare bak och det blir många flytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parkeringsbroms valmet 755

totte  
#214016 Liten bromshydraulkolv som trycker på lämpligt ställe, via nåt stag eller hur det nu ser ut.

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214067 I princip hade man väl kunnat ta de enkelverkande uttaget till en bromscylinder som totte skrev men ta en med fjäderretur så fjäderkraften trycker på bromsen, då har du möjlighet att bromsa även vid motorstopp

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

jannerik  
#214087 Cylinder är bra , kanske en elektrisk om dom har tillräcklig kraft , har även en griplastarvagn med midjelås som styrs med el vore fint om man kunde koppla ihop dom .

   TS
Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214105 Sätt en elstyrd ventil i serie före de vanliga ventilpaketet

Användarvisningsbild

Re: Parkeringsbroms valmet 755

totte  
#214125
jannerik skrev:Cylinder är bra , kanske en elektrisk om dom har tillräcklig kraft , har även en griplastarvagn med midjelås som styrs med el vore fint om man kunde koppla ihop dom .


Elektriska, s.k. ställdon är bra och starka nog, men fruktansvärt dyra, om det skall vara nåt som tål att användas i en traktor.

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

jannerik  
#215351 Tackar för uppslagen, kryper in i verkstaden efter säsongens slut så får vi se vad det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

mikael_s  
#294682
jannerik skrev:Hej har en valmet 755 som jag kör bakvänd. Dock har jag inte kommit på något bra sätt att manövrera broms alt parkerings broms på. är det någon som har någon ide ?

Hej. Jag har en 755 med och på den dras handbromsen med ett elektriskt ställdon.
Hur är dubbelkommandot löst? Ser gärna bilder då jag funderar på att fixa till detta på min.

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

jannerik  
#295185 hej Mikael, kopplingen sköts av en RAC-T , alltså ett litet hydraulaggregat som via en cylinder sköter urkopplingen. styrningen är en elektrisk riktningsventil som är "T-ad på" orbitrolen , dock bör man
montera strypadaptrar annars frestar det hårt på p-ändarna. kan ta några bilder. Monterade du ställdonet i hytten eller ute vid hävarmen? vilken typ av ställdon använde du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295204 Hade bara 2,5mm borrning i min adaptrar till elventilen för min spakstyrning i min 805a men de var för stort för styrningen var stirrig om jag hade 1200 varv på motorn

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

mikael_s  
#295441
jannerik skrev:hej Mikael, kopplingen sköts av en RAC-T , alltså ett litet hydraulaggregat som via en cylinder sköter urkopplingen. styrningen är en elektrisk riktningsventil som är "T-ad på" orbitrolen , dock bör man
montera strypadaptrar annars frestar det hårt på p-ändarna. kan ta några bilder.

Ok, den där RAC-T har jag sett. Ser fin ut men rättså avancerad.

Elkontrollerad ventil till styrningen verkar smidigt. Tar du tryck från ingående P till orbitrolen? Eller från traktorns arbetshydraulik? Borde fungera med vilket som då de går tillbaka till samma tank?


gnisten83 skrev:Hade bara 2,5mm borrning i min adaptrar till elventilen för min spakstyrning i min 805a men de var för stort för styrningen var stirrig om jag hade 1200 varv på motorn

Bra info gnisten. Vad tror du lagom strypning är?


Lite så här var jag inne på, i sin allra enklaste tappning:

En enkelverkande hydraulkolv som verkar på hävarmen till kopplingen, kontrollerad av ett enkelverkande uttag bak på traktorn. Eventuellt strypning för att kontrollera kolvens hastighet.
755'an har ju turbin så släpper man bara kopplingen på tomgång går det ju att smyga iväg med turbinen sedan. Fotgas och broms bak behövs nog för att kunna komma iväg kontrollerat.

T-stycken på slangarna mellan orbitrolen och styrkolven, kopplade till ett dubbelverkande uttag bak på traktorn. Strypningar så att inte styrningen blir för snabb.


Lite mer "arbetad" version:

Ett litet tvåsektioners elektriskt styrt ventilpaket monterat någonstans runt batteriet. Inkopplat på tryckledningen till orbitrolen, med serienippel. Ena sektionen enkelverkande till kopplingen, andra dubbelverkande till styrningen.

Envägs justerbar strypventil till att kontrollera hastigheten på återgången av kopplingskolven, så att kopplingen inte släpps för abrupt. Elektrisk ändlägesbrytare för nedtryckt koppling.

Fotgas blir nog nödvändigt för att komma iväg kontrollerat med turbinen. Fotbroms hade inte varit fel heller.


jannerik skrev:Monterade du ställdonet i hytten eller ute vid hävarmen? vilken typ av ställdon använde du?

Styrdonet sitter under hytten på höger sida och drar i handbromsstaget med en bit vajer. Vet inte vad typen heter men det ser ut som en elektrisk motor med skruv som flyttar en kuggstång. Skall försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång bukplåten är nere.

Användarvisningsbild

Re: Parkeringsbroms valmet 755

Åke Nilsson  
#295845 Inget att rekommendera att laborera med parkeringsbromsen.
Skulle vara hemst om en olycka skulle inträffa och bromsen släpper när traktorn stannats av.
Måste byggas som på nyare traktorer med fjäderbelastad bromsning och hydraultryck som släpper bromsen ex. valtra A,N m,m.

Där måste du manuellt släppa bromsarna om du ska kunna flytta maskinen avstannad.

Avatar Fallback

Re: Parkeringsbroms valmet 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295856 Så funkar de även på 6x50

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).