Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma skogsvagnsfrågor

27 inlägg 18961 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

OlaE  
#208941
Sundvik skrev:Har haft ut frågan om spårbredden på andra forum och fått rådet att inte avvika från traktorns spårbredd.
Min Valmet är bara 180 cm så jag får nog nöja mig med 6 eller 7 tons vagn.


Min vagn är 230 cm bred med 600/50x22,5 hjul och Valmeten är som din, 180cm bred. :smile:
Inga problem i skogen, bara man är medveten om det.

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208944 En bredare vagn står stadigare och blir inte så vältsam när du skickar ut ramstyrningen. Som OlaE skrev, bara man tänker på det.

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#213715 Det blev en Farma 8 tonnare till slut, bredden ca 2,10. Jag tog dock den lite billigare kranen 5,1, tror nog jag klarar mig bra med en. Håller på att rigga ventilbordet nu på min 502 men kommer antagligen att av bara farten köpa en större Valmet, antingen 900 eller 6400.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Fredrik N  
#213762 Nu måstte jag fråga. Hur mycket skiljer det i pris på dom två olika kranarna?

Användarvisningsbild

Re: Farma skogsvagnsfrågor

stegmaster  
#213878
OlaE skrev: och Valmeten är som din, 180cm bred. :smile: .

Menar du at din valmet 6600 er 180cm bred?? :shock:
Kör du med spruthjul? :mrgreen:
Min lilla valmet 665 er 230cm och vagnen er 215cm.

Användarvisningsbild

Re: Farma skogsvagnsfrågor

halvproffs  
#213898 Kanske har en sån tumstock som vi på byggen tillverkar ibland. Tar bort två länkar och sätter ihop den igen alltså 40cm kortare. Något som dock inte uppskattas av användaren. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Farma skogsvagnsfrågor

stegmaster  
#213921
halvproffs skrev:Kanske har en sån tumstock som vi på byggen tillverkar ibland. Tar bort två länkar och sätter ihop den igen alltså 40cm kortare. Något som dock inte uppskattas av användaren. :grin:

Ha,ha, Ja så kan det ju vara, men då er vel vagnen egentlig ca 270cm bred, om han mätt med samma tumstocken. :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

OlaE  
#213934
stegmaster skrev:
OlaE skrev:Menar du at din valmet 6600 er 180cm bred?? :shock:
Kör du med spruthjul? :mrgreen:
Min lilla valmet 665 er 230cm och vagnen er 215cm.


Ja, traktorn är smal. :wink:
Jag kan köra emellan två träd med traktorn, och sen fastna med vagnen istället. :lol:
När det är blött så vill traktorn skära igenom, så jag hade inte sagt nej till bredare däck.
Men de är dyra, och så måste man skaffa nya kedjor, o.s.v. :grin:

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#214060
Nu måstte jag fråga. Hur mycket skiljer det i pris på dom två olika kranarna?


Ungefär 1000 euro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Fredrik N  
#214090 Oj, det var mer än vad jag hade vågat gissa.
Men jag undrar om det inte hade varit värt det?
Är det någon som har erfarenhet dom två olika kranarna?

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#214280 Det är nog så att 5,3 kranen verkar bättre men jag resonerade som så att så stora stockar har jag inte att 5,1 kranen inte klarar av dem, mitt arbetssätt kommer ändå att vara att vinscha hem det mesta till vagnen.
Nästa kran får bli en 6,3 i stället, den borde vara samma som 5,3 med utskjut. För alla er som undrar om flödet räcker till nu kan jag väl säga att farten på kranen är passlig hittills, jag är ju nybörjare, men vinschen går nog för långsamt.
Det är bara att skaffa större traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Fredrik N  
#214323 Du kommer nog att bli nöjd, jag har en likadan.
Visst vore det fint med en 6,3 meters kran.
Fördelen med 5,3 kranen är ju att den har en annan knäled och får en jämnare rörelse hastighet på hela rörelsen och en jämnare styrka på hela rörelsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).