Skördare

Besvärligt byta från miljöolja till mineral ?

9 inlägg 6979 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Besvärligt byta från miljöolja till mineral ?

Tegarn  
#21405 Har köpt en gammal skördare där det råkar vara miljöolja(hade jag vetat det hade jag köpt en annan) och den ska bort till vilket pris som helst. Kommer det att bli problem när dom blandas, för det gör dom några oljebyten.Verkar som det vill skumma?
Antar man får offra ett fat på täta byten. Erfarenheter??


Senast redigerad av Tegarn lör 01 mar 2008, 14:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besvärligt byta från miljöolja till mineral ?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21406
Tegarn skrev:Har köpt en gammal skördare där det råkar vara miljöolja och den ska bort till vilket pris som helst.Kommer det att bli problem när dom blandas, för det gör dom några oljebyten.Verkar som det vill skumma?Antar man får offra ett fat på täta byten. Erfarenheter??


Varför byta???
Vad är det i den??
Hur ser slangarna ut??

Avatar Fallback
Tegarn  
#21408 Svaret på varför är att jag vill ha en tät maskin och då måste man ha mineralolja.Har bara mineralolja i alla mina maskiner och där är allt snustorrt.Tycker mig inte se att "miljömaskinerna" är täta men hur som helst hur blir jag kvitt det och är det skadligt med blandningen som blir ett tag??

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21411 Kör på Bio olja i mina. Även gammle Blondin skotaren.
Tänker inte använnda en ända droppe mineral olja i mina maskiner.
MEN Det finns olika bioa oljor. en del är mer aggresiva mot slangar mot en del andra.

Agrol Mendo är en olja jag upptäckt är aggresiv mot slangar.
Bytt många slangar på en 860 -01:a som gått med Mendo. Slangarna blir som slammsor.

Holbein Klart godkännd snäll mott slangar. Alldrig bytt någon slang på den maskinen pga oljan.

Canada Bio Deffenitivt klart godkännd. Likandant där. lyft på hytten på skotaren å kolla under!! 860 -96 Ser ut som ny in under hytten efter 19000 timmar. Inga läckage heller någonstanns.

Avatar Fallback
Tegarn  
#21432 Återkommer när jag blivit kvitt miljöoljan helt men jag ser att det skummar lite efter första bytet och att maskinen är lite mjuk i midjan (luft i oljan)men skam den som ger sig som godan sa när han gjorde smör av grädden för att komma ur skålen.

   TS
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21446 Ska göra precis tvärtom, mineral till bio. Pratade med en tekniker (oljekunnig) på statoil, han sa att man kan lämna ca 10% av den gamla oljan kvar när man gör ett sådant byte. Har 150lit i tanken och ytterligare 150 i kolvar o slang. Vet inte om jag ska skölja systemet eller tömma tanken och sedan öppna till alla kolvar och slang man kommer åt för att dränera. Mer jobb med alt 2 men troligtvis sparar man en jävla massa olja mot att skölja runt.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21502 har bytt från en miljö till en annan miljö.

Tömde tanken helt.
Fyllde på med 50L av nya oljan
Ändrade kranen från fullt utsträckt till helt inne och uppe.
körde matarhjulen några varv.
tappade tanken igen.
fyllde sen till rätt nivå med nya oljan

nya fillter oxå.

Avatar Fallback
Tegarn  
#21572 Jag tror jag ska köra in alla kolvar,tömma tanken,fylla upp den med ny och sedan låta returolja från dom större kolvarnas minussida gå till en dunk.
Då kan det inte vara så mycket olja kvar, men det torde vara ett kladdigt företag.

   TS
Avatar Fallback
Tegarn  
#22038 Har fått bort miljöoljan nu och det ser bra ut men felet att det möjligen kommer in luft i systemet kvarstår, skillnaden är att mineraloljan tål det.
Felsökning pågår. (-18gr)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).